- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Transport » kolej
-
Jest mapa drogowa Polski do neutralności klimatycznej 2050
2021-07-19W projekcie CAKE Instytutu Ochrony Środowiska-BIP pojawiło się niedawno nowe opracowanie pt.: „Polska Net-zero 2050 – mapa drogowa osiągnięcia wspólnotowych celów polityki klimatycznej dla Polski do 2050 roku”. Ustalenia, interpretacje i wnioski wyrażone w tym dokumencie są ustaleniami autorów, a niekoniecznie organizacji, z którą autorzy są powiązani.
Więcej
-
FENIKS kończy konsultacje
2021-07-16Wczoraj odbyło się wysłuchanie publiczne w sprawie projektu programu operacyjnego FENIKS, czyli Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021-2027. Już za trzy dni kończy się także termin składania uwag pisemnych do programu. W programie na wydatki rozwojowe przewidziane jest 25 mln EUR do rozdysponowania na poziomie krajowym.
Więcej
-
FENIKS w konsultacjach
2021-06-19Od wczoraj można zgłaszać uwagi do Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowiska 2021-2027. Odbyła się już konferencja otwarcia na której przedstawiono projektu programu oraz Strategiczną Ocenę Oddziaływania na Środowisko. I są problemy. Z transportem.
Więcej
-
Czego potrzebuje transport na drodze do neutralności klimatycznej?
2021-06-08
CAN-Europe
Emisje z transportu w państwach członkowskich Unii Europejskiej stale rosną. Jeżeli Unia poważnie myśli o osiągnięciu celu Porozumienia Paryskiego, europejska polityka transportowa musi się radykalnie zmienić. W opublikowanym dziś przez członków CAN Europe raporcie oceniono politykę transportową Unii i pięciu jej państw członkowskich oraz sformułowano zalecenia dotyczące dostosowania polityki transportowej do ambitnych celów klimatycznych.
Więcej
-
O Polskim transporcie w raporcie CAN-Europe
2021-06-08W opublikowanym dziś przez członków CAN Europe raporcie "Wprowadzenie europejskiej polityki transportowej na ścieżkę neutralności klimatycznej" oceniono politykę transportową Unii i pięciu jej państw członkowskich oraz sformułowano zalecenia dotyczące dostosowania polityki transportowej do ambitnych celów klimatycznych. Raport wypowiada się także o Polsce.
Więcej
-
Nasze wnioski do KPO
2021-03-31Prezentujemy główne tezy wystąpienia dr Wojciecha Szymalskiego podczas wysłuchania publicznego dotyczącego zielonej, zrównoważonej mobilności w Krajowym Planie Odbudowy. Wysłuchanie odbyło się 30 marca 2021 roku. Dr Szymalski wystąpił jako przedstawiciel strony społecznej. Jego wystąpienia można posłuchać w minucie -5:05 materiału video.
Więcej
-
Panie konduktorze, dokąd jedziemy?
2021-03-27Od momentu wstąpienia do Unii Europejskiej, a nawet już wcześniej, kolej otrzymuje olbrzymie środki finansowe na realizację inwestycji w infrastrukturę i tabor. W Polsce wiele się na kolei poprawiło, ale czy podoła ona nowym niskoemisyjnym wyzwaniom?
Więcej
-
Ile gazów cieplarnianych emitują środki transportu w Warszawie?
2021-02-25W ślad za wskaźnikami zużycia energii w warszawskich środkach transportu pasażerskiego, publikujemy także wskaźniki emisyjne. Dzięki nim możemy porównywać ze sobą emisje gazów cieplarnianych związane z podróżowaniem samochodem czy komunikacją publiczną.
Więcej
-
Emisje z transportu w Warszawie na tle innych krajów
2021-02-25Jakkolwiek nie jest łatwo znaleźć dane o emisjach dla środków transportu pasażerskiego dla konkretnych miast na świecie (w zasadzie jest to prawie niemożliwe), zdecydowaliśmy się pokazać, jak środki transportu pasażerskiego w Warszawie emitują na tle środków transportu w innych krajach na świecie.
Więcej
-
Ile energii zużywają środki transportu w Warszawie?
2021-02-18Aby ograniczyć emisje gazów cieplarnianych z transportu pomocna nam jest znajomość ilości zużywanej przez poszczególne środki transportu energii. Możemy wtedy porównywać ze sobą wydatki energetyczne związane z podróżowaniem samochodem czy komunikacją publiczną. Od niedawna znamy tego typu wskaźniki także dla transportu pasażerskiego z Warszawy.
Więcej
-
Żegluga czy kolej za pieniądze z UE?
2021-02-11Projekt umowy partnerstwa między Unią Europejską a Polską przewiduje rozwój wodnej (śródlądowej oraz morskiej) infrastruktury transportowej w sieci TEN-T i poza siecią, w tym portów. Czy to racjonalny kierunek. Przypominamy ustalenia raportu „Żegluga czy kolej?” przygotowanego na rzecz WWF Polska.
Więcej
-
Ile emituje transport towarów? - przykład Holandii i Niemiec
2021-02-11Aby stwierdzić, który środek transportu zużywa mniej energii trzeba wyliczyć wskaźnik intensywności emisyjnej wykonywanych za jego pomocą przewozów. W Polsce nie robi się tego regularnie, ale w Holandii i Niemczech już tak. Sprawdźmy co lepsze: żegluga czy kolej? samochody czy statki?
Więcej
-
Europejski Atlas Mobilności
2021-02-05W środę (3 lutego 2021) poprzez internet udostępniono Europejski Atlas Mobilności. To napisane przystępnym językiem wydawnictwo z wieloma infografikami pokazuje jak wygląda i co można zmienić w mobilności Europejczyków. Wydawnictwo chwali sobie sam Frans Timmermans, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej.
Więcej
-
Czy Europejski Rok Kolei przywróci Europę na tory?
2021-01-21W jaki sposób Europejski Rok Kolei 2021 może wesprzeć Europejski Zielony Ład i zrównoważoną odbudowę po pandemii?
Więcej
-
Co może zrobić Polska, aby postawić kolej na tory?
2021-01-21Przedstawiamy tłumaczenie rekomendacji dla Polskiej kolei przedstawionych w raporcie „Hop on the train: A Rail Renaissance for Europe”. W raporcie rekomendacje przedstawino także dla Niemiec, Francji i Hiszpanii.
Więcej
-
Samoloty nie polecą? Czas na kolej
2020-10-22W czasie pandemii linie lotnicze mają coraz większe problemy. Działania zapobiegające rozprzestrzenianiu się choroby COVID-19 po Europie i świecie zmuszają do odwoływania lotów. Już wcześniej, za sprawą Grety Thunberg i jej działań na rzecz ochrony klimatu, pojawił się także model życia, bez użytkowania samolotu. Dlatego dziś w Unii Europejskiej myśli się już gorączkowo o sprawniejszej kolei. Czas na powrót Trans Europe Express (TEE)?
Więcej
-
Ostre cięcie. Dlaczego po polsce nie pojeździsz koleją?
2019-07-29Likwidowanie połączeń i linii kolejowych stało się ponadpartyjnym priorytetem, zgodnie realizowanym przez kolejnych ministrów, dyrektorów i prezesów Polskich Kolei Państwowych – pisze Karol Trammer w książce „Ostre cięcie. Jak niszczono polską kolej”.
Więcej
-
Trzy czwarte silnie zanieczyszczających aut z silnikami diesla wciąż nie naprawionych - dane UE
2019-06-12
Tłumaczenie: Paweł Popkiewicz
Jak pokazuje nowa analiza danych zebranych na obszarze Unii Europejskiej, jedynie 10 z 43 milionów silnie zanieczyszczających samochodów i furgonetek z silnikami diesla, które zostały przyłapane w aferze Volkswagena z 2015 roku zostało naprawionych [1].
Więcej
-
UITP Europejski Manifest Mobilności 2019
2019-05-23UITP, Międzynarodowa Unia Transportu Publicznego, reprezentuje ponad 450 operatorów oraz zarządów transportu ze wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej. Biorąc pod uwagę nadchodzące wybory do Parlamentu Europejskiego, UITP apeluje do wszystkich europejskich decydentów o potwierdzenie kluczowej roli, jaką transport publiczny i komunikacja zbiorowa odgrywa w rozwoju ośrodków miejskich.
Więcej
-
PKP S.A. uruchamia pierwsze stacje do ładowania samochodów elektrycznych
2018-12-03Od 9.11.2018 kierowcy używający samochodów elektrycznych mogą skorzystać z 4 stacji do ładowania, uruchomionych przy dworcach kolejowych PKP S.A. Pierwsze ładowarki zainstalowane zostały na terenie województwa śląskiego. Spółka planuje również montaż kolejnych urządzeń przy wybranych dworcach w innych województwach.
Więcej
-
Tu pojazdy, tam ludzie
2018-03-01
Wojciech Szymalski
Po Warszawie jeżdżą miliony osób, nie tylko w samochodach. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie jak co roku opublikował listę ulic o największych potokach pojazdów. Najbardziej oblegane przez samochody ulice w 2017 roku w Warszawie, niekoniecznie są tymi, gdzie przemieszczało się najwięcej osób.
Więcej
-
Unia Europejska skurczyła Polskę
2018-01-04W ostatnim czasie wiele się mówi o planach modernizacji polskiej kolei. Jednak od momentu wstąpienia Polski do Unii Europejskiej znaczący postęp już się dokonał.
Więcej
-
Puste szuflady
2017-11-09
Wojciech Szymalski
Rząd właśnie ujawnił projekt Centralnego Portu Lotniczego za 37 mld złotych. Wcześniej rozpoczęto promocję śródlądowych dróg wodnych, które miałyby powstać za 70 mld złotych. Co nam jeszcze w szufladach zostało?
Więcej
-
Brytyjczycy wkrótce pojadą prawdziwym pociągiem słonecznym
2017-01-16
Dominika Adamska, Teraz Środowisko
W Wielkiej Brytanii rusza pierwszy na świecie projekt dotyczący wykorzystania energii słonecznej do zasilania kolejowych linii trakcyjnych. Może on zmienić nie tylko przemysł kolejowy, ale także sposób patrzenia na odnawialne źródła energii.
Więcej
-
Nowe inwestycje transportowe w Polsce Wschodniej z unijnym dofinansowaniem
2017-01-04Dzięki blisko 480 mln zł z Programu Polska Wschodnia (PO PW) PKP PKL SA przeprowadzi prace na liniach kolejowych 68 i 565 na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów, a Olsztyn rozwinie ekologiczny transport miejski.
Więcej
-
Jak zredukować emisje w transporcie drogowym
2016-07-18W Komisji Europejskiej trwają prace nad komunikatem nt. dekarbonizacji sektora transportu oraz nową Dyrektywą ESD, traktującą o podzieleniu między państwa członkowskie zobowiązań, wynikających z założonego na 2030 rok unijnego celu 30% redukcji emisji (względem 2005 r.) w sektorach non-ETS. Czyżby Polska stanęła w obliczu przymusowej elektryfikacji transportu?
Więcej
-
Śląsk: Rowery na trasach kolejowych?
2016-04-06Samorząd woj. śląskiego przeprowadzi audyt dawnych, nieużywanych, poprzemysłowych tras kolejowych pod kątem ich przydatności i możliwości wykorzystania przy budowie nowych dróg rowerowych.
Więcej
-
Stacje kolejowe zasilane energią słoneczną
2016-01-10Ruszyły testy instalacji fotowoltaicznych, które mogą zasilać stacje kolejowe – poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Więcej
-
Nowe otwarcie w PKP. Będzie szybciej i bardziej komfortowo
2015-10-03Krótsze czasy podróży i większy komfort – nowy rozkład jazdy PKP to efekt największego w historii firmy programu inwestycji. Dokąd pojedziemy szybciej od grudnia?
Więcej
-
Walka o szybką kolej do Zakopanego trwa
2015-09-17
Piotr Manowiecki, Pociąg-autobus-góry.pl
W przyjętym właśnie przez rząd Krajowym Programie Kolejowym budowa linii Podłęże-Piekiełko, mającej radykalnie skrócić czasy przejazdu z Krakowa do Zakopanego, wciąż znajduje się na liście rezerwowej. Czy oznacza to, że ta linia nie powstanie?
Więcej
-
Newag modernizuje tabor PKP
2015-09-09W grudniu na tory wjadą nowe Flirty wyprodukowane przez konsorcjum Stadler–NEWAG. PKP Intercity chce odzyskać pasażerów dzięki inwestycjom w nowoczesny tabor
Więcej
-
PKP buduje ‘zielone‘ dworce kolejowe
2015-09-07Holenderskie linie kolejowe Nederlandse Spoorwegen ogłosiły, że od 2018 r. będą funkcjonować wyłącznie wykorzystując czystą energię. Wcześniej podobne deklaracje składały niemieckie koleje Deutsche Bahn. Pierwszy krok w kierunku niskoemisyjności robi także PKP.
Więcej
-
Wywalcz sobie pociąg
2015-07-26
Bartosz Hardek
Ostatnich dwadzieścia pięć lat to czas stopniowej, ale systematycznej likwidacji kolejnych połączeń kolejowych. Czy możliwe jest zatrzymanie tego procesu?
Więcej
-
IC Mieszko czyli niezauważony cud na polskich torach
2015-06-07
Piotr Manowiecki, pociagautobusgory.pl
Osoba przekonana, że na polskiej kolei nie dzieje się nic dobrego – poza zakupem Pendolino – będzie zszokowana, kiedy wsiądzie do pociągu IC Mieszko.
Więcej
-
Kolej traci konkurencyjność. Rośnie rola transportu drogowego
2015-05-07Cały wzrost gospodarczy w Polsce przejmowany jest dzisiaj przez system transportu drogowego. Zwiększone przewozy, wynikające z rosnącego PKB, w przeważającej części trafiają na drogi, a nie na szyny.
Więcej
-
Będzie szybka kolej do Zakopanego i Nowego Sącza?
2015-04-10Inicjatorzy kampanii Pociąg-autobus-góry przekazali minister infrastruktury Marii Wasiak list poparcia dla budowy linii kolejowej przez Podłęże, dzięki której podróż z Krakowa do Zakopanego skróciłaby się do 90 minut. Decyzja, czy warta 6 mld zł inwestycja zostanie zrealizowana, ma zapaść w ciągu kilku miesięcy.
Więcej
-
PKP Cargo chce łączyć Bałtyk z Adriatykiem
2015-04-09PKP Cargo planuje akwizycje oraz kupno sprzętu, który pozwoli oferować klientom transport kontenerowy. Chce obsługiwać korytarz towarowy Bałtyk-Adriatyk, czemu ma służyć umowa z chorwackim przewoźnikiem.
Więcej
-
Plan Junckera w Polsce: Raport Specjalny
2015-03-12Udział inwestycji w węgiel w rachunku, jak Polska wystawi UE będzie naprawdę wysoki – ocenia Euractiv w raporcie listującym projekty proponowane do dofinansowania w ramach Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych.
Więcej
-
Linia do Zakopanego a niska frekwencja w Pendolino
2015-03-06W prasie branżowej trwa dyskusja nad przyczynami niskiej frekwencji w pociągach Pendolino. Najczęściej tłumaczona jest ona nieatrakcyjną polityką taryfową. Tymczasem jest jeszcze jeden, równie ważny powód – śmierć systemu kolei regionalnej w Małopolsce.
Więcej
-
Jak regulacje sieci kolejowej spowalniają pociągi?
2015-02-07Mamy nowocześniejsze składy pociągów, remontowane są linie kolejowe i torowiska. Dlaczego zatem pociągi docierają do miejsca przeznaczenia coraz później, a ich punktualność należy do jednej z najgorszych w Europie?
Więcej
-
Nie chcą szerokiej Zakopianki. "Zakopane potrzebuje szybkiej kolei"
2015-01-30O potrzebie budowy szybkiego połączenia kolejowego Kraków-Zakopane i stworzenia transportu publicznego na Podhalu rozmawiamy z Piotrem Manowieckim – koordynatorem kampanii „Pociąg-autobus-góry”, mieszkańcem Murzasichla.
Więcej
-
Szybciej pociągiem do Łodzi i Gdańska?
2015-01-29Na trasie z Warszawy do Gdańska i Łodzi zainstalowany zostanie Europejski System Sterowania Pociągiem, tzw. system ETCS.
Więcej
-
Afrykanizacja kolei w Polsce
2014-09-27Z czym kojarzy się kolej w Afryce? Krzywe tory, stary tabor i pociągi raz dziennie. Ale niska częstotliwość to także cecha kolei w Polsce – donosi Centrum Zrównoważonego Transportu.
Więcej
-
Polska kolej nadrabia zaległości w nowoczesnych systemach zarządzania ruchem
2014-09-18Ten obszar, a nie tylko modernizacja samych torów, wymaga pilnych inwestycji. Brakuje m.in. europejskiego systemu zarządzania ruchem ERTMS, który poprawi bezpieczeństwo, szybkość przejazdu oraz ułatwi prowadzenie przewozów międzynarodowych. Wśród celów inwestycyjnych jest też rozbudowa portów morskich oraz poprawa dostępu kolejowego do nich.
Więcej
-
Kolej – drogi 40:60? W większości regionów to marzenie
2014-09-03Według podpisanej już umowy partnerstwa, określającej planowane wykorzystanie środków unijnych na okres 2014-20 proporcja wydatków na kolej i drogi kształtuje się jak 40:60 (10,2 mld euro na kolej i 15 mld euro na drogi – w kwotach udziału UE). Okazuje się jednak, że na poziomie programów regionalnych taki udział kolei w większości województw jest marzeniem.
Więcej
-
Kolej zamiast kupować kolejne pociągi przyspieszy inwestycje w infrastrukturę
2014-07-14W nowej perspektywie unijnej kolej będzie musiała nadgonić zaległości w inwestycjach infrastrukturalnych. Do tej pory brakowało koordynacji pomiędzy wielomiliardowymi programami taborowymi i inwestycjami w modernizację torów. Zakupy nowych pociągów bez przygotowania odpowiedniej infrastruktury doprowadziły m.in. do zawirowań z certyfikacją Pendolino.
Więcej
-
Dreszcze Bieńkowskiej
2014-05-20Dlaczego rząd, promując efekty dziesięciu lat członkostwa Polski w Unii Europejskiej, postanowił nie wspominać o kolei? – pisze Karol Trammer w najnowszym numerze „Z Biegiem Szyn”.
Więcej
-
Rekordowe nakłady na modernizację polskiej sieci kolejowej. W tym roku nawet 9 mld zł
2014-05-05Nakłady na inwestycje kolejowe systematycznie rosną. W 2010 r. wyniosły one 2,7 mld zł, a w kolejnych latach 3,7 mld, 3,9 mld i – rekordowe w 2013 r. – 5,3 mld zł. W tym roku ma być jeszcze lepiej – PKP PLK planuje wydać 7,3 mld zł, a w optymistycznym wariancie nawet do 9 mld zł. Ten obszar inwestycji wspiera też Unia Europejska. Dlatego wykonawcy kontraktów liczą na nowe.
Więcej
-
Co PiS, Twój Ruch i Zieloni szykują na kolei?
2014-05-01Kampania "Tiry na tory", podobnie jak przed poprzednimi wyborami, zbiera i porównuje dokumenty programowe partii politycznych pod kątem tego, jak widzą one rolę kolei, w szczególności transportu towarowego. Jako pierwsze przeanalizowane zostały programy Prawa i Sprawiedliwości, Twojego Ruchu oraz Partii Zieloni.
Więcej
-
Polski transport najgorszy w UE
2014-04-11Polska i Bułgaria wypadają najgorzej w dziedzinie transportu na tle wszystkich państw Unii Europejskiej – wynika z zestawienia przygotowanego przez Komisję Europejską. Najlepsze pod tym względem okazały się Holandia i Niemcy – donosi euractiv.pl.
Więcej
-
PKP Cargo będzie inwestować w nowe lokomotywy. Chce dzięki nim zwiększyć skalę działalności za granicą
2014-04-04PKP Cargo chce w tym roku kupić nowe lokomotywy, które zwiększą możliwości ekspansji poza Polską. Pomimo spadku zysku o 76% w 2013 r., przewoźnik ma 331 mln zł gotówki netto, a ewentualne dodatkowe środki na inwestycje może bez problemu pozyskać z giełdy lub dzięki kredytowi przyznanemu przez Europejski Bank Inwestycyjny.
Więcej
-
Za 5 lat rynek kolei w UE zostanie uwolniony. Polscy przewoźnicy regionalni mogą przegrać z konkurencją
2014-04-01Wchodzący w życie z końcem 2019 r. czwarty pakiet kolejowy zliberalizuje rynek kolei w UE. Polscy przewoźnicy na razie nie są na to gotowi. Niektóre spółki, np. Przewozy Regionalne, mogą mieć problemy z tym, aby sprostać konkurencji z zewnątrz. Konieczna jest szybka modernizacja infrastruktury oraz ustanowienie wspólnych biletów. W przeciwnym wypadku spółkom tym grozić będzie likwidacja miejsc pracy.
Więcej
-
Miliony na szynach
2014-01-03W grudniu Komisja Europejska zatwierdziła warte blisko 263,8 mln euro inwestycje z Funduszu Spójności w trzy duże projekty transportowe we Wrocławiu, w Łodzi i w Warszawie. Ich celem jest istotne podniesienie jakości transportu publicznego. Finansowanie pochodzi ze środków przeznaczonych na polski program operacyjny "Infrastruktura i Środowisko" w ramach priorytetu "Transport przyjazny środowisku".
Więcej
-
Europejczycy o kolei: Polacy niezbyt zadowoleni
2013-12-19Przynajmniej raz w roku z dużo przyjaźniejszych klimatowi niż samoloty czy samochody pociągów korzysta 2/3 Europejczyków – wynika z najnowszego Eurobarometru, opublikowanego 17 grudnia 2013 roku. Niestety nie jeździmy nimi zbyt często. Polacy tłumaczą się niezadowoleniem z usług oferowanych przez przewoźników.
Więcej
-
Oblicza Energiewende – Kolej w 100% na zielony prąd
2013-12-09— W Niemczech są plakaty mówiące o tym, że 100% energii zużywanej przez pociągi pochodzi ze źródeł odnawialnych. To jawne kłamstwo — stwierdził w maju 2012 roku w Katowicach prof. Wojciech Paprocki1. Profesor póki co ma rację co do zasilania pociągów. Jednak niemieckie koleje weszły w kolejną fazę własnej rewolucji energetycznej, włączając w nią swoich pasażerów. Zgodnie z niemieckim plakatem jeszcze nie pociągi, ale na razie pasażerowie mogą jeździć w 100% na energii ze źródeł odnawialnych. To nie tajemnica.
Więcej
-
EBI wciąż wspiera modernizację taboru kolejowego w Polsce
2013-12-08Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) przyznał kredyt w wysokości 200 mln zł (47 mln euro) dla PKP Cargo SA na modernizację taboru kolejowego w Polsce. Bank Unii Europejskiej współfinansuje inwestycje kolejowe w Polsce już od 23 lat, wspierając usprawnienia zarówno w zakresie infrastruktury, jak i taboru kolejowego.
Więcej
-
PKP PLK wyda w tym roku 5 mld zł na inwestycje. W przyszłym roku chce przyspieszyć prace
2013-09-13PKP Polskie Linie Kolejowe mogą wydać w tym roku nawet 5 mld zł na inwestycje. Powstaje wieloletni plan inwestycji kolejowych, a w przyszłym roku spółka chce przyspieszyć prace. Główne projekty są związane z wprowadzeniem pociągów Pendolino do Polski oraz z modernizacją torów na południu kraju.
Więcej
-
Prezes PKP Intercity: przejazd Pendolino będzie przystępny cenowo. Zaczną jeździć w Polsce wraz z zimowym rozkładem jazdy
2013-07-19Szybkie pociągi Pendolino, które rozpoczną regularne kursy po Polsce w grudniu 2014 r. mają być przystępne cenowo. Choć dzięki nim PKP Intercity chce stworzyć nową kategorię pociągów Express InterCity Premium, to nie mają to być połączenia dostępne jedynie dla bogatych pasażerów. Najwięcej szybkich pociągów połączy Warszawę z Krakowem i Gdynią.
Więcej
-
PKP Cargo realizuje największą w historii inwestycję transportową współfinansowaną ze środków UE
2013-06-17Warta 40 mln euro budowa terminala kontenerowego w Poznaniu-Franowie to jak dotąd największa i najważniejsza inwestycja PKP Cargo. Skorzystają na niej klienci, a spółka zyska przewagę konkurencyjną, bo nowy terminal pozwoli przede wszystkim skrócić czas obsługi. PKP Cargo otrzymała na ten projekt ponad 14 mln euro dofinansowania z Unii Europejskiej.
Więcej
-
PKP Intercity inwestuje w tabor. Nowe wagony, lokomotywy i zespoły trakcyjne będą kosztować ponad 4 mld złotych
2013-05-31PKP Intercity wyda ponad 4 miliardy złotych na modernizację i wymianę taboru kolejowego. Największy projekt to elektryczne zespoły trakcyjne, które będą wykorzystywane na trasach dalekobieżnych z Gdyni. Do tego spółka kupuje i modernizuje wagony oraz, po raz pierwszy w swojej historii, rozpisała przetarg na nowe lokomotywy spalinowe.
Więcej
-
Widmo dużych prędkości krąży nad Polską
2013-05-16Półtora roku po deklaracji Sławomira Nowaka o zawieszeniu prac nad polskim TGV okazuje się, że prace nad koleją dużych prędkości trwają w najlepsze, a mieszkańcy kolejnych terenów nagle dowiadują się, że ich miejscowości mają zostać przecięte infrastrukturą dla pociągów mknących z prędkością 350 km/h.
Więcej
-
Będą pieniądze z UE na infrastrukturę kolejową. Nawet 7 mld zł rocznie
2013-04-25Do 2020 r. rocznie do wydania będzie 6-7 mld zł na infrastrukturę. Aby nadrobić wieloletnie zaległości i poprawić konkurencyjność kolei priorytetem będzie poprawa jakości torów. Warunkiem jest, by unijne środki były wydawane lepiej niż w latach 2007-2013. W tym okresie polska kolej nie wykorzystała ok. 40 proc. dostępnych funduszy.
Więcej
-
Wciąż większość towarów wyjeżdża z portów w Trójmieście samochodami. Mają to zmienić inwestycje kolejowe
2013-03-24Nie gęstość, lecz jakość sieci kolejowej jest największym problemem dla transportu intermodalnego w Polsce. Bez kosztownej modernizacji infrastruktury pociągi towarowe będą przegrywać pod względem prędkości z transportem drogowym. Obecnie ponad połowa kontenerów trafiających do portów w Gdańsku i Gdyni opuszcza je drogami – jest więc pole do rozwoju dla kolei.
Więcej
-
Pociągi mają jeździć coraz szybciej. W tym roku na modernizację linii kolejowych PKP PLK przeznaczy 6-7 mld zł
2013-02-21Pociągi będą jeździć coraz szybciej, ale za to po mniejszej ilości linii. PKP Polskie Linie Kolejowe informują, że w 2012 r. wzrosła średnia prędkość na 1400 km tras, ale równocześnie planują czasowe zamknięcie ok. 2 tys. km linii. Modernizacja dotyczy nie tylko najważniejszych magistrali łączących duże miasta, ale i linii lokalnych, na których PKP Polskie Linie Kolejowe przywracają prędkość maksymalną na poziomie 90-120 km/h.
Więcej
-
Czwarty pakiet kolejowy mniej radykalny
2013-02-1330 stycznia Komisja Europejska przedstawiła najnowszy plan integracji usług kolejowych, pozwalający spółkom państwowym na utrzymanie swojej pozycji w zakresie infrastruktury kolejowej oraz przewozów pasażerskich i towarowych.
Więcej
-
Spotkanie ministra Sławomira Nowaka z komisarzem Hahnem
2013-02-091 lutego br. w Brukseli odbyło się spotkanie ministra transportu, budownictwa i gospodarki norskiej Sławomira Nowaka oraz minister rozwoju regionalnego Elżbiety Bieńkowskiej z komisarzem UE ds. polityki regionalnej Johannesem Hahnem. Spotkanie planowane było od dłuższego czasu i zostało poświęcone kwestiom inwestycji kolejowych oraz odblokowaniu płatności na projekty drogowe.
Więcej
-
Przewoźnicy i związkowcy przeciwko likwidacji kolejnych linii kolejowych
2012-12-297 grudnia br. w Warszawie przewoźnicy, związkowcy i kampania "Tiry na tory" wspólnie ogłosili apel do władz Polski i Unii Europejskiej przeciwko planowanym cięciom w sieci kolejowej. Cięcia te, których program zawiera tzw. "raport McKinseya" obniżyłyby łączną długość linii kolejowych o około 25%.
Więcej
-
Minister Sławomir Nowak na Kongresie Kolejowym
2012-11-13"Obecna kadencja jest czasem gruntownych zmian na kolei. One już się rozpoczęły i są podporządkowane bezpieczeństwu i komfortowi pasażerów" – powiedział minister transportu, Sławomir Nowak podczas Kongresu Kolejowego 2012. "Najpierw musimy uporządkować sprawy wewnątrz PKP oraz przyspieszać inwestycje, kupować nowy tabor, rewitalizować linie, aby zmiany na kolei były jak najszybciej odczuwane przez obywateli" – podkreślił.
Więcej
-
Aktualna sytuacja spółki Przewozy Regionalne
2009-11-05Przewozy Regionalne mają bieżące zaległości względem PKP PLK na blisko 70 mln zł, względem PKP SA na 28 mln zł, PKP Energetyka na 33 mln zł, a PKP Intercity na blisko 100 mln zł...
Więcej
-
Finansowanie taboru kolejowego w Europie
2009-10-26Kolej powinna zostać „zwrócona” pasażerom - dostosowana do zróżnicowanych potrzeb usługobiorców poprzez elastyczne kształtowanie oferty cenowej, segmentowanie przewozów pasażerskich oraz wdrażanie rozwiązań informatycznych ułatwiających dostęp do informacji i poszerzających kanały dystrybucji biletów – powiedział Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Juliusz Engelhardt.
Więcej
-
Korytarz kolejowy Rotterdam - Warszawa...
2009-10-19Dnia 15 października br. w siedzibie resortu odbyło się spotkanie dwustronne Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka i Ministra Transportu, Robót Publicznych i Gospodarki Wodnej Holandii, Camiela Eurlingsa.
Więcej
-
Wagony kolejowe napędzane przez baterie jonowo-litowe
2009-10-12W Japonii rozpoczęto budowę wagonów pasażerskich nowego typu, wprawianych w ruch przez baterie jonowo-litowe. Pociągi takie w przyszłości mają zastąpić składy napędzane silnikami dieslowskimi - poinformowała dyrekcja wiodącej w kraju spółki kolejowej JR East.
Więcej
-
NIE! dla likwidacji pociągów dalekobieżnych kursujących przez Roztocze
2009-08-26W kontekście ochrony klimatu, transport kolejowy powinien się dynamicznie rozwijać. Unia Europejska postanowiła wspierać tę formę transportu, tymczasem w Polsce zamykane są ważne połączenia kolejowe. Dlatego też zdecydowaliśmy się na naszym portalu zamieścić list protestacyjny wystosowany przeciw likwidacji pociagów dalekobieżnych kursujących przez Roztocze.
Więcej
-
Za 5 lat rynek kolei w UE zostanie uwolniony. Polscy przewoźnicy regionalni mogą przegrać z konkurencją
-1-11-30Wchodzący w życie z końcem 2019 r. czwarty pakiet kolejowy zliberalizuje rynek kolei w UE. Polscy przewoźnicy na razie nie są na to gotowi. Niektóre spółki, np. Przewozy Regionalne, mogą mieć problemy z tym, aby sprostać konkurencji z zewnątrz. Konieczna jest szybka modernizacja infrastruktury oraz ustanowienie wspólnych biletów. W przeciwnym wypadku spółkom tym grozić będzie likwidacja miejsc pracy.
Więcej
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności