- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Transport
Panie konduktorze, dokąd jedziemy? (21767)
Wojciech Szymalski2021-03-27
Drukuj
Od momentu wstąpienia do Unii Europejskiej, a nawet już wcześniej, kolej otrzymuje olbrzymie środki finansowe na realizację inwestycji w infrastrukturę i tabor. W Polsce wiele się na kolei poprawiło, ale czy podoła ona nowym niskoemisyjnym wyzwaniom?
Za rogiem koniec pandemii, ale większość linii lotniczych jest w totalnej rozsypce, w dodatku sektor lotniczy został obłożony dodatkowymi opłatami w związku z jego wcieleniem do europejskiego systemu handlu emisjami gazów cieplarnianych (ETS). Unia Europejska w swojej strategii mobilności planuje do 2030 roku wszystkie podróże pasażerskie na dystansie nie dłuższym, niż 500 km, realizować zeroemisyjnymi środkami transportu, a w wąskim segmencie szybkich linii kolejowych liczba pasażerów ma się podwoić do roku 2030. W dodatku towary w całej Unii Europejskiej aż w 30% mają być przewożone koleją, albo żeglugą śródlądową. Żeglugi w Polsce właściwie nie ma i w 2030 roku na pewno nadal właściwie nie będzie, więc większość tego ładunku będzie musiała przewieźć kolej. Wydaje się, że to idealne warunki, aby myśleć o oszałamiającym rozwoju kolei.
Za chwilę dowiemy się co w tym zakresie będzie miał Polsce do zaoferowania program FENIKS, czyli drugi największy w Polsce Fundusz Europejski na rzecz Infrastruktury, Klimatu i Środowiska. Krajowy Plan Odbudowy bowiem w zakresie kolei jest totalnym rozczarowaniem. Jedyna reforma w zakresie kolei jaką się przewiduje, to załatanie dziury budżetowej przewoźników kolejowych wynikłej ze spadku przychodów z biletów kolejowych. Poza tym 530 km kolejnych męczarni w zakresie remontów linii kolejowych, a wiadomo nie od dziś, że remonty te ciągną się latami, powodują uciążliwe objazdy i nierzadko też przynoszą niewielkie tylko korzyści w zakresie czasu jazdy. W dodatku oddana do użytku infrastruktura kolejowa jest często skrajnie nieprzyjazna dla użytkowników, szczególnie w miastach, nie mówiąc już o tym, że kolejne remonty często redukują dostęp do torów, niż go powiększać.
Skrajnym zaniedbaniem Krajowego Planu Odbudowy w zakresie kolei jest niedostrzeżenie faktu, że wciąż do wielu miast kolej dociera tylko dzięki funkcjonowaniu pociągów spalinowych – niewiele lepszych w zakresie emisji gazów cieplarnianych, niż samochody. Gorzów Wielkopolski, Suwałki, Zamość, Chojnice, Giżycko, Augustów to tylko niektóre z większych polskich miast lub popularnych kurortów, do których jeżdżą pociągi spalinowe. Nie będę już wspominał miast, do których kolej jeszcze niedawno docierała, a dziś już nie dociera. Tu lista jest podobnej długość, jeśli nie znacznie dłuższa.
Warto jednak zwrócić uwagę, czy Komisja Europejska promując już od wielu lat w swoich celach kolej nie zaniedbała za bardzo całej środkowej i wschodniej Europy. Przedstawiony w zeszłym roku plan rozwoju szybkich połączeń kolejowych Trans-European-Express 2.0 jest wyraźnie upośledzony właśnie w tym regionie Europy. Najdalszymi miastami, do jakich docierają według tego planu nocne i ekspresowe pociągi są Warszawa i Budapeszt. Być może można powiedzieć, że to wina zarządców kolei w tej części Europy, ale jeśli chcemy mieć zintegrowaną kolej i szybkie połączenia należy przede wszystkim zwrócić uwagę, co się dzieje na granicach Państw, a tam często pociągi utykają w matni technicznej, administracyjnej i ekonomicznej. Czy Karpaty są gorsze niż Alpy i nie mogą mieć sprawnego tranzytu kolejowego zorganizowanego także poprzez sieć tuneli? Czy ilość granic w środkowej i wschodniej Europie jest znacząco większa, niż pomiędzy Niemcami, Belgią, Holandia i Francją i Wielką Brytanią? W tym miejscu wyraźnie tworzy się Europa dwóch prędkości.
Może FENIKS obejmie ją swoim skrzydłem. Na pewno o tych sprawach będziemy dyskutować już w poniedziałek na konferencji „Kolej dla klimatu” Fundacji Pro Kolej.
Podobne artykuły
- Czy Europejski Rok Kolei przywróci Europę na tory?
W jaki sposób Europejski Rok Kolei 2021 może wesprzeć Europejski Zielony Ład i zrównoważoną odbudowę po pandemii?
Więcej
- Co może zrobić Polska, aby postawić kolej na tory?
Przedstawiamy tłumaczenie rekomendacji dla Polskiej kolei przedstawionych w raporcie „ Hop on the train: A Rail Renaissance for Europe ”. W raporcie rekomendacje przedstawino także dla Niemiec, Francji i Hiszpanii.
Więcej
- Konferencja: Kolej dla klimatu
Nie ma bardziej ekologicznej formy transportu niż kolej. Wraz z inauguracją Europejskiego Roku Kolei, w Warszawie, odbędzie się konferencja branżowa „Kolej dla klimatu”. 29 marca br. eksperci zaprezentują raport przedstawiający wpływ pociągów na ochronę środowiska naturalnego.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności