- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Transport
Prawie wszyscy producenci samochodów osobowych sprostają nowym limitom (17437)
2014-07-02Drukuj
W 2021 roku wszystkie nowe samochody osobowe wyjeżdżające na europejskie drogi nie będą mogły emitować więcej niż 95 g CO2 podczas każdego przebytego kilometra. Norm tych prawdopodobnie nie wypełnią tylko dwaj producenci aut: Fiat i BMW.
Coraz mniej trujące samochody
Samochody osobowe odpowiadają za ok. 12% emisji dwutlenku węgla w Unii Europejskiej. Aby ograniczyć wpływ tego rodzaju transportu na klimat, w 2007 roku UE zaproponowała ustanowienie limitów dla nowych aut. Odpowiednie przepisy zostały przyjęte w 2009 roku przez Parlament Europejski oraz Radę UE. Na ich mocy samochody osobowe opuszczające fabryki w 2015 roku będą mogły emitować co najwyżej 130 g CO2/km.
Mimo wielu obaw głośno wyrażanych przez producentów wszyscy spełnili te standardy już w 2013 roku, dwa lata przed terminem. Dzięki nim Volvo zredukowało emisje swojej floty o 8%. Tytuł producenta emitującego najmniej gazów cieplarnianych kosztem Fiata zyskał Renault. Francuski koncern obecnie produkuje również zużywające najmniej paliwa pojazdy.
Pod koniec lutego br. Parlament Europejski przyjął kolejne standardy, które będą musieli spełniać producenci pojazdów osobowych. Ekologiczne organizacje pozarządowe, m.in. Transport & Environment, apelowały do posłów o ustalenie limitu emisji na poziomie 80 g CO2/km w 2020 roku i 60 g CO2/km w 2025 roku. Parlamentarzyści zagłosowali jednak za 95 g CO2/km, a ponadto, pod naciskiem niektórych producentów, zgodzili się na okres przejściowy. W 2020 roku temu ograniczeniu będzie musiało sprostać 95% nowych aut w Unii Europejskiej, wszystkie samochody będą nim objęte dopiero rok później.
Tymczasem, jak wykazała organizacja Transport & Environment po przeanalizowaniu dotychczasowych trendów, Volvo, Toyota, Peugeot-Citroen, Renault, Ford i Daimler osiągną zaplanowany na 2021 rok cel dużo wcześniej, a Volkswagen i Nissan zdążą akurat na czas. Tylko Fiat i BMW, jeśli zdecydowanie nie przyśpieszą prac, zaczną spełniać standardy dopiero w 2022 i 2024 roku. Za nieprzestrzeganie limitów grożą kary finansowe – koncerny będą musiały zapłacić po 95 euro za każdy gram CO2/km ponadstandardowo wyemitowany przez samochody ich produkcji. Obie firmy sprzedają ponad milion aut rocznie, więc sankcje będą dla nich dość dotkliwe.
Opór części sektora
Najmniej przychylne rozwojowi niskoemisyjnych technologii w transporcie, nie tylko jeśli chodzi o samochody osobowe, wydaje się BMW. Zanim w grudniu ubiegłego roku standardy dla samochodów osobowych zostały przez Parlament Europejski zaakceptowane, koncern próbował jeszcze zapobiec zmianom poprzez darowizny (w wysokości 690 tys. euro) na rzecz Unii Chrześcijańsko-Demokratycznej – partii kanclerz Angeli Merkel. Niemiecki sprzeciw wobec nowych przepisów niewiele jednak zdziałał. Udało się jedynie wynegocjować wspomniany wcześniej roczny okres przejściowy.
W zeszłym roku BMW razem z innym niemieckim producentów samochodów Daimlerem nalegało również, by nie nakładać na lekkie samochody ciężarowe limitów emisji na poziomie 147 g CO2/km. Za tymi przepisami PE zagłosował w styczniu tego roku.
Niechętni nowym standardom emisji swój sprzeciw tłumaczą tym, że utrudniają im one konkurowanie z producentami samochodów spoza Unii Europejskiej.
– Żaden inny kraj nie ma takich celów – mówił w zeszłym roku w rozmowie z portalem Euractiv.com Ivan Hodač, ówczesny sekretarz generalny Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów (Association des Constructeurs Européens d‘Automobiles, ACEA). Suzuki, General Motors, Hyundai, Mazda czy Honda nie muszą przejmować się limitami i najprawdopodbniej ich samochody w 2021 roku nadal będą emitować więcej 95 g CO2/km.
Impuls do rozwoju
Organizacje pozarządowe martwi to, że dla ogromnej większości producentów aut nowe limity nie będą wielkim wyzwaniem. Można zatem spodziewać się, że nie pobudzą przemysłu do dalszego rozwoju mniej emisyjnych technologii. A samochody spalające mniej paliwa i w mniejszym stopniu zanieczyszczające powietrze mogłyby przynieść wiele korzyści, także gospodarczych.
Według niedawno opublikowanego raportu OECD „Koszt zanieczyszczenia powietrza: wpływ transportu drogowego na zdrowie” zanieczyszczenie powietrza przyczynia się do 3,5 mln zgonów rocznie. Za ponad połowę tych zanieczyszczeń odpowiada osobowy i ciężarowy transport drogowy. W latach 2005-2010 straty 34 najbardziej rozwiniętych gospodarek świata oraz Chin i Indii wyniosły łącznie 2,6 biliony euro.
Redukcja zużycia paliwa przez pojazdy przyniesie oszczędności w imporcie gazu i ropy do Unii Europejskiej. W 2012 roku kraje członkowskie za te surowce zapłaciły 406 mld euro, co stanowi aż 3,2% europejskiego PKB. Wprowadzenie bardziej restrykcyjnych limitów emisji dla pojazdów w dłuższej perspektywie opłaci się wszystkim.
Urszula Drabińska, ChronmyKlimat.pl
na podstawie euractiv.com, transportenvironment.org, materiały własne
Redakcja ChronmyKlimat.pl zezwala na przedruk tego artykułu pod warunkiem podania źródła wraz z aktywnym linkiem do portalu (ChronmyKlimat.pl).
Podobne artykuły
- Nowe limity spalin dla samochodów osobowych zaakceptowane
Pod koniec listopada państwom członkowskim Unii Europejskiej w końcu udało się porozumieć w sprawie nowego limitu emisji CO 2 dla samochodów osobowych. Dzięki temu głosowanie w Parlamencie Europejskim będzie mogło odbyć się już w styczniu. Ambasadorzy byli gotowi zatwierdzić porozumienie w czerwcu, jednak wtedy głośno zaprotestowały Niemcy.
Więcej
- Mniejsze emisje CO[d]2[/d] z samochodów ciężarowych
Limity emisji CO 2 dla nowych, lekkich pojazdów dostawczych, sprzedawanych w UE mają zostać zredukowane z 203 g/km obowiązujących obecnie, do 147 g/km do 2020 roku, zgodnie z projektem ustawodawczym, przyjętym przez Parlament we wtorek 21 stycznia. Tekst, uzgodniony już nieformalnie z ministrami UE, przewiduje także wprowadzenie nowych bardziej miarodajnych procedur badań emisji.
Więcej
- Ogromne koszty transportu drogowego
Zanieczyszczenie powietrza przyczynia się do 3,5 mln zgonów rocznie. To dużo więcej niż szacowano dotychczas – donosi raport Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowany pod koniec maja.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności