- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Transport
Dzień bez samochodu! (10158)
2009-09-22Drukuj
Organizacja ekologiczna WWF namawia, by dziś - w Europejski Dzień bez Samochodu – podróżować piechotą, rowerem lub komunikacją miejską. Po polskich drogach jeździ ok. 13 milionów samochodów. Stanowią ogromne zagrożenie dla środowiska i dla klimatu.
Nowy samochód z dużą pojemnością silnika lub ponad dziesięcioletni z importu emituje średnio 200 gramów dwutlenku węgla na kilometr. Łatwo wyliczyć, że jeśli ktoś podróżuje do pracy 10 km samochodem, jego auto dziennie emituje średnio 4 kg CO2. Rocznie przekłada się to na emisję 1000 kg tego gazu. To więcej CO2 niż jedno drzewo pochłania w trakcie całego swojego życia!
Często jeździmy samochodem z przyzwyczajenia i lenistwa. Dzień bez Samochodu jest okazją do tego, by przypomnieć sobie jak przyjemny może być spacer czy przejażdżka rowerowa - mówi Wojciech Stępniewski, Kierownik projektu „Klimat i energia” w WWF Polska. Dla tych, którzy muszą pokonywać długie dystanse, alternatywę jest transport komunikacją miejską.
Transport drogowy jest źródłem 1/4 światowej emisji dwutlenku węgla (CO2), głównego gazu powodującego efekt cieplarniany. Jeśli wliczymy w to produkcję samochodów, budowę i utrzymanie dróg, odsetek ten wzrośnie do 37%. W tej chwili aż 95% sektora transportowego opiera się na płynnych paliwach otrzymywanych z ropy naftowej. Żaden inny sektor nie jest tak całkowicie zależny od jednego źródła energii. A to właśnie spalanie paliw kopalnych, w tym ropy naftowej, wiąże się z ogromnymi emisjami CO2.
Transport samochodowy jest także źródłem innych groźnych zanieczyszczeń – dodaje Stępniewski.
Samochodowe silniki spalinowe emitują dwutlenek siarki, tlenki azotu, pyły i toksyny, metale ciężkie i węglowodory. Związki te przyczyniają się do powstawania smogu i kwaśnych deszczy, a także stanowią bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia ludzi. Spaliny samochodowe są dużo bardziej szkodliwe niż zanieczyszczenia pochodzące z przemysłu, ponieważ rozprzestrzeniają się w dużych stężeniach, na niskich wysokościach, w bezpośrednim sąsiedztwie ludzi. W Polsce udział samochodów w ogólnym zanieczyszczeniu atmosfery wynosi 30%, a w dużych miastach wrasta nawet do 90%!
Około 40 mln ludzi w 115 największych miastach Unii Europejskiej oddycha powietrzem nie spełniającym dopuszczalnych norm Światowej Organizacji Zdrowia. Dzieci mieszkające w pobliżu ruchliwych dróg z dużym udziałem pojazdów ciężkich narażone są na większe ryzyko chorób układu oddechowego.
Blisko jedna trzecia obywateli Unii Europejskiej cierpi z powodu nadmiernego hałasu powodowanego przez samochody. Ponad 10 milionów Polaków żyje w strefie hałasu przekraczającego 70 decybeli, co stanowi poważne zagrożenie zdrowia i może powodować trwałe uszkodzenie słuchu.
Obecnie po drogach świata jeździ ok. miliard samochodów. Jeśli aktualna tendencja się utrzyma, do 2050 roku ta liczba może się podwoić.
źródło: WWF Polska
Często jeździmy samochodem z przyzwyczajenia i lenistwa. Dzień bez Samochodu jest okazją do tego, by przypomnieć sobie jak przyjemny może być spacer czy przejażdżka rowerowa - mówi Wojciech Stępniewski, Kierownik projektu „Klimat i energia” w WWF Polska. Dla tych, którzy muszą pokonywać długie dystanse, alternatywę jest transport komunikacją miejską.
Transport drogowy jest źródłem 1/4 światowej emisji dwutlenku węgla (CO2), głównego gazu powodującego efekt cieplarniany. Jeśli wliczymy w to produkcję samochodów, budowę i utrzymanie dróg, odsetek ten wzrośnie do 37%. W tej chwili aż 95% sektora transportowego opiera się na płynnych paliwach otrzymywanych z ropy naftowej. Żaden inny sektor nie jest tak całkowicie zależny od jednego źródła energii. A to właśnie spalanie paliw kopalnych, w tym ropy naftowej, wiąże się z ogromnymi emisjami CO2.
Transport samochodowy jest także źródłem innych groźnych zanieczyszczeń – dodaje Stępniewski.
Samochodowe silniki spalinowe emitują dwutlenek siarki, tlenki azotu, pyły i toksyny, metale ciężkie i węglowodory. Związki te przyczyniają się do powstawania smogu i kwaśnych deszczy, a także stanowią bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia ludzi. Spaliny samochodowe są dużo bardziej szkodliwe niż zanieczyszczenia pochodzące z przemysłu, ponieważ rozprzestrzeniają się w dużych stężeniach, na niskich wysokościach, w bezpośrednim sąsiedztwie ludzi. W Polsce udział samochodów w ogólnym zanieczyszczeniu atmosfery wynosi 30%, a w dużych miastach wrasta nawet do 90%!
Około 40 mln ludzi w 115 największych miastach Unii Europejskiej oddycha powietrzem nie spełniającym dopuszczalnych norm Światowej Organizacji Zdrowia. Dzieci mieszkające w pobliżu ruchliwych dróg z dużym udziałem pojazdów ciężkich narażone są na większe ryzyko chorób układu oddechowego.
Blisko jedna trzecia obywateli Unii Europejskiej cierpi z powodu nadmiernego hałasu powodowanego przez samochody. Ponad 10 milionów Polaków żyje w strefie hałasu przekraczającego 70 decybeli, co stanowi poważne zagrożenie zdrowia i może powodować trwałe uszkodzenie słuchu.
Obecnie po drogach świata jeździ ok. miliard samochodów. Jeśli aktualna tendencja się utrzyma, do 2050 roku ta liczba może się podwoić.
źródło: WWF Polska
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności