- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Polityka klimatyczna
Propozycje Komisji Europejskiej (8843)
2009-09-22Drukuj
Po kilku miesiącach wytężonej pracy Komisja Europejska przedstawiła długo oczekiwany dokument: Communication From The Commission To The European Parliament, The Council, The European Economic And Social Committee And The Committee Of The Regions: Stepping up international climate finance: A European blueprint for the Copenhagen deal (COM(2009) 475/3)1. Zawiera on propozycję stanowiska Unii Europejskiej na 15 Konferencję Stron Konwencji Klimatycznej (COP 15) w odniesieniu do wsparcia ochrony klimatu i adaptacji do jego zmian w krajach rozwijających się. Jak się wydaje będzie to kluczowy element negocjacji w trakcie COP 15 - kraje afrykańskie już zapowiedziały, że zawetują każde porozumienie w Kopenhadze, które nie będzie zawierało satysfakcjonujących propozycji wsparcia przez kraje rozwinięte polityki klimatycznej w krajach rozwijających się.
Punktem wyjścia propozycji Komisji Europejskiej jest przekonanie, że w Kopenhadze konieczne jest osiągnięcie ambitnego porozumienia, tj. takiego które:
- właściwym rozwoju międzynarodowego rynku obrotu jednostkami redukcji można będzie z niego pozyskać na działania w krajach rozwijających się około 38 miliardów euro. W Kopenhadze powinno zostać osiągnięte nowe porozumienie dotyczące międzynarodowego obrotu jednostkami redukcji emisjami tak, aby mechanizm czystego rozwoju (CDM - Clean Development Mechanism) był wykorzystywany wyłącznie dla ochrony klimatu w najsłabiej rozwiniętych państwach świata (Least Developed Countries),
- zgodnie z analizami Komisji Europejskiej w roku 2020 wielkość dostępnych, międzynarodowych środków publicznych, które będą przeznaczane na ochronę klimatu i adaptację do jego zmian osiągnie poziom 22 – 50 miliardów euro/rok. Od 2013 r. ilość środków publicznych przeznaczanych na ten cel przez kraje wysoko rozwinięte i te z krajów rozwijających się, które przeżywają okres gwałtownego wzrostu gospodarczego powinna być uzależniona zarówno od ich potencjału ekonomicznego jak i odpowiedzialności za zmiany klimatu (tj. wielkości emisji). Z tego względu udział Unii Europejskiej powinien wynieść 10 – 30% ilości środków przeznaczonych na pomoc krajom rozwijającym się. W przypadku przyjęcia w Kopenhadze ambitnych celów kontrybucja UE powinna wynieść w 2020 roku od 2 do 13 miliardów euro/rok. W praktyce wielkość tej kontrybucji zależeć będzie od wielkości uzgodnionej pomocy międzynarodowej, a także wagi, jaką w określeniu udziału poszczególnych gospodarek uzyskają ww. kryteria (tj. wielkość dochodu narodowego i poziom emisji GHG),
- w następnym okresie finansowania, po 2013 roku, Unia Europejska powinna wykorzystać środki finansowe funduszy europejskich na wsparcie działań w ochronie klimatu i adaptacji do jego zmian w krajach rozwijających się.
Zbigniew M. Karaczun
2 UNFCCC (2007), Investment and Financial Flows to Address Climate Change, United Nations Framework Convention on Climate Change, Bonn
3 Martin Parry, Nigel Arnell, Pam Berry, David Dodman, Samuel Fankhauser, Chris Hope, Sari Kovats, Robert Nicholls, David Satterthwaite, Richard Tiffin, Tim Wheeler (2009) Assessing the Costs of Adaptation to Climate Change: A Review of the UNFCCC and Other Recent Estimates, International Institute for Environment and Development and Grantham Institute for Climate Change, London. Publikacja dostępna na: http://www.iied.org/pubs/pdfs/11501IIED.pdf
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności