- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Polityka klimatyczna
Jak wdrożyć zalecenia Komisji Europejskiej dotyczące transportu, budownictwa i rolnictwa (21075)
2019-12-05Drukuj
W czerwcu Komisja Europejska przedstawiła państwom członkowskim UE swoją ocenę przygotowanych przez nie projektów krajowych planów w dziedzinie energii i klimatu (NECP/KPEIK) oraz zalecenia dotyczące zmian, jakie powinny zostać w nich wprowadzone przed złożeniem ostatecznych wersji planów, co ma nastąpić do końca tego roku.
Zalecenia dla Polski dotyczyły, poza sektorem energetyki, także sektorów transportu, budownictwa i rolnictwa.
Komisja zwróciła się do Polski o “doprecyzowanie środków dotyczących transportu oraz uszczegółowienie informacji na temat dodatkowych środków, zwłaszcza w sektorach budownictwa, rolnictwa i użytkowania gruntów, zmiany użytkowania gruntów i leśnictwa”. Zaleca również “określenie dodatkowych polityk i środków, które mogłyby przynieść dalsze oszczędności energii, mając na uwadze potrzebę zwiększenia wysiłków na rzecz osiągnięcia unijnego celu w zakresie efektywności energetycznej na 2030 r.”
W niniejszym dokumencie przedstawiamy propozycje konkretnych działań i rozwiązań, które mogłyby zostać wpisane do polskiego planu w celu wypełnienia powyższych zaleceń Komisji w sposób uwzględniający polskie warunki i stojące przed naszym krajem wyzwania.
W projekcie KPEIK główne działania w obszarze transportu dotyczą rozwoju efektywnego energetycznie transportu niskoemisyjnego, a także rozwoju elektromobilności i infrastruktury paliw alternatywnych. Poniżej przedstawiamy propozycje kilku rozwiązań konkretnych rozwiązań, które ułatwią i przyspieszą redukcje emisji w sektorze transportu. Po pierwsze, konieczne w tym celu będzie przesunięcie znacznej części przewozów pasażerskich i towarowych z dróg na kolej oraz zwiększenie przepustowości kolei. Niezbędne jest także przekierowanie części strumienia inwestycji z infrastruktury drogowej na transport publiczny oraz wprowadzenie wyższych opłat za korzystanie z dróg. Wreszcie, rozwój elektromobilności będzie wymagał bardziej skutecznego systemu zachęt.
W sektorze budownictwa kluczowe dla szybszego ograniczenia emisji będzie przyspieszenie tempa termomodernizacji budynków, m.in. poprzez zmiany w programie Czyste Powietrze oraz stworzenie podobnego mechanizmu dla budynków wielorodzinnych. Ważna jest także zmiana regulacji dotyczących norm energetycznych budynków, a także zidentyfikowanie i usunięcie barier blokujących rozwój przedsiębiorstw świadczących usługi energetyczne w formule ESCO.
Ważnym źródłem emisji gazów cieplarnianych w Polsce jest również rolnictwo, jednak w projekcie KPEIK sektorowi temu poświęcono niewiele uwagi. Jedynym konkretnym działaniem wymienionym w projekcie planu jest racjonalizacja zużycia nawozów. Działanie to idzie 3 we właściwym kierunku, jednak należy upewnić się, czy spełnia ono wszystkie wymogi dyrektywy azotanowej, poza tym niezbędne są również inne działania rolno-środowiskowe, takie jak wsparcie dla rolnictwa mieszanego i ekologicznego, a także działania służące utrzymaniu stałej pokrywy roślinnej.
Dotychczasowe prace nad polskim planem nie były prowadzone zgodnie z zapisami Rozporządzenia o zarządzaniu unią energetyczną, które wymaga, by plany były tworzone w drodze wielopoziomowego dialogu, z szerokim udziałem społecznym. Dlatego dalsze prace nad planem, które są bardzo pilne z uwagi na zbliżający się termin złożenia ostatecznej wersji dokumentu, powinny być prowadzone w partycypacyjny i w pełni transparentny sposób z udziałem szerokiego grona zainteresowanych stron.
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności