- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Zielona gospodarka
Zobowiązania ekologiczne mogą podnieść ceny w branży spożywczej (10296)
2010-08-28Drukuj
Europejski przemysł spożywczy, który właśnie kończy przygotowania do wdrożenia pomiarów swojej wydajności ekologicznej, może narazić się konsumentom coraz bardziej świadomym cen – przestrzega Komisja Europejska.
W maju ubiegłego roku odbyły się obrady europejskiego okrągłego stołu na rzecz zrównoważonej produkcji i konsumpcji żywności. W obradach, które miały na celu opracowanie metodologii oceny wpływu produktów wywieranego na środowisko oraz określenie środków skutecznej komunikacji z konsumentami w zakresie ekologiczności produktów, wzięli udział rolnicy i dostawcy, producenci żywności i napojów, firmy i organizacje konsumenckie, a także producenci opakowań.
Według Komisji Europejskiej sektor produktów spożywczych i napojów w skali globalnej odpowiada za zużycie około 23% zasobów, 18% emisji gazów cieplarnianych i 31% emisji zakwaszających, z czego największy wpływ na środowisko ma sektor rolnictwa.
Owocem obrad europejskiego okrągłego stołu skupiającego przemysł spożywczy, rolników oraz konsumentów jest seria 10 podstawowych zasad oceny wpływu produktów żywnościowych na środowisko, w trakcie ich całego cyklu życia.
Uzgodnione 13 lipca zasady będą podstawą przy opracowaniu zunifikowanych metod pomiarowych. Ponadto pomyślane są one jako narzędzie dla przedsiębiorstw chcących podkreślić swoje ekologiczne podejście do produkcji żywności.
Proces opracowania metod pomiarowych powinien zakończyć się w 2011 roku. Będą one dotyczyć najważniejszych wyzwań dotyczących łańcucha produkcji żywności, w tym zmian klimatu, efektywności wykorzystania zasobów, ograniczenia zużycia wody i produkcji odpadów.
Kontakt z konsumentami
Mike Faupel z Sustainability Consortium, organizacji międzynarodowych przedsiębiorstw zmierzających do poprawy trwałości produktów konsumenckich, zauważył, że wraz ze wzrostem ilości ekoetykiet oraz pokrewnych sposobów znakowania produktów rośnie dezorientacja wśród konsumentów.
Istnieje potrzeba bardziej kompleksowego podejścia i większej przejrzystości sposobu oceny produktów, stwierdził Faupel.
Unijne zasady podkreślają, że informacje o produkcie powinny być dostarczone w prosty i zrozumiały sposób, umożliwiający łatwe porównanie i wybór produktu.
Bardziej niż wpływ na środowisko liczy się cena
Z drugiej strony, Jacqueline Minor, unijna dyrektor ds. zdrowia i ochrony konsumentów, stwierdziła, iż sama informacja niekoniecznie wpłynie na zmianę zachowań konsumentów.
83% konsumentów twierdzi bowiem, iż co prawda bierze pod uwagę wpływ zakupywanych produktów na środowisko, ale nie zawsze decyduje się na ekologiczny produkt, ponieważ ważniejszym kryterium jest dla nich cena, wyjaśnia Minor.
Zdaniem pani dyrektor, coraz większa orientacja w cenach produktów sprawi, iż chwilowa korzyść materialna (niższa cena) przeważy nad długoterminową korzyścią dla środowiska (produkty zrównoważone).
źródło: EurActiv, fot. www.sxc.hu
Według Komisji Europejskiej sektor produktów spożywczych i napojów w skali globalnej odpowiada za zużycie około 23% zasobów, 18% emisji gazów cieplarnianych i 31% emisji zakwaszających, z czego największy wpływ na środowisko ma sektor rolnictwa.
Owocem obrad europejskiego okrągłego stołu skupiającego przemysł spożywczy, rolników oraz konsumentów jest seria 10 podstawowych zasad oceny wpływu produktów żywnościowych na środowisko, w trakcie ich całego cyklu życia.
Uzgodnione 13 lipca zasady będą podstawą przy opracowaniu zunifikowanych metod pomiarowych. Ponadto pomyślane są one jako narzędzie dla przedsiębiorstw chcących podkreślić swoje ekologiczne podejście do produkcji żywności.
Proces opracowania metod pomiarowych powinien zakończyć się w 2011 roku. Będą one dotyczyć najważniejszych wyzwań dotyczących łańcucha produkcji żywności, w tym zmian klimatu, efektywności wykorzystania zasobów, ograniczenia zużycia wody i produkcji odpadów.
Kontakt z konsumentami
Mike Faupel z Sustainability Consortium, organizacji międzynarodowych przedsiębiorstw zmierzających do poprawy trwałości produktów konsumenckich, zauważył, że wraz ze wzrostem ilości ekoetykiet oraz pokrewnych sposobów znakowania produktów rośnie dezorientacja wśród konsumentów.
Istnieje potrzeba bardziej kompleksowego podejścia i większej przejrzystości sposobu oceny produktów, stwierdził Faupel.
Unijne zasady podkreślają, że informacje o produkcie powinny być dostarczone w prosty i zrozumiały sposób, umożliwiający łatwe porównanie i wybór produktu.
Bardziej niż wpływ na środowisko liczy się cena
Z drugiej strony, Jacqueline Minor, unijna dyrektor ds. zdrowia i ochrony konsumentów, stwierdziła, iż sama informacja niekoniecznie wpłynie na zmianę zachowań konsumentów.
83% konsumentów twierdzi bowiem, iż co prawda bierze pod uwagę wpływ zakupywanych produktów na środowisko, ale nie zawsze decyduje się na ekologiczny produkt, ponieważ ważniejszym kryterium jest dla nich cena, wyjaśnia Minor.
Zdaniem pani dyrektor, coraz większa orientacja w cenach produktów sprawi, iż chwilowa korzyść materialna (niższa cena) przeważy nad długoterminową korzyścią dla środowiska (produkty zrównoważone).
źródło: EurActiv, fot. www.sxc.hu
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności