- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Zielona gospodarka
W Warszawie jazda rowerem tworzy miejsca pracy i ratuje życie (17179)
2014-04-24Drukuj
Jeśli największe europejskie miasta zaadaptują kopenhaski model transportu publicznego oparty na jeździe rowerem, przyczyni się to do powstania 76 tysięcy miejsc pracy w zielonym biznesie, a także zmniejszy ilość ofiar wypadków aż o 10 tysięcy – czytamy w najnowszym raporcie WHO.
Prawie połowa mieszkańców Kopenhagi dojeżdża do szkoły lub pracy rowerem. To aż 26% wszystkich wszystkich podróży w tym mieście. Większą liczbę podróży rowerem w europejskich miastach odnotowuje się tylko w Amsterdamie.
Publikacja raportu Europejskiego Biura Światowej Organizacji Zdrowia i UNECE zatytułowana “Otwierając nowe możliwości – praca w zdrowym i zielonym transporcie” potwierdza, że inwestowanie w zdrowy i ekologiczny transport potrafi być także uzasadnione ekonomicznie. Zsuzsanna Jakab, dyrektor regionalny WHO na Europę zachęca więc polityków i ustawodawców do inwestycji w zielony transport.
– Zwrot kosztów z tego rodzaju inwestycji jest znaczący. Włącza się do niego nowe miejsca pracy, polepszenie zdrowia obywateli spowodowane zwiększoną aktywnością fizyczną, mniejszą ilość wypadków drogowych, zmniejszone zanieczyszczenie hałasem oraz lepszą jakość powietrza – mówi Zsuzsanna Jakab.
Według europejskiego oddzialu WHO zanieczyszczenie powietrza wywołane głównie przez ruch samochodowy prowadzi do prawie pół miliona zgonów rocznie. Wypadki samochodowe to kolejne 90 tysięcy ludzi tracących życie. Hałas uliczny dokucza w Europie prawie 70 milionom ludzi.
Transport zwiększa emisje gazów cieplarnianych w Europie i USA o 24%. Ponieważ korzystanie z samochodów zmniejsza naszą aktywność ruchową, przyczynia się do około 1 miliona zgonów rocznie. Podsumowując – całkowite koszty związane z niezrównoważonym transportem sięgają aż 4% krajowego PKB.
Gdyby Warszawie, w której obecnie zaledwie 5% podróży odbywa się rowerem, udało się osiągnąć poziom ruchu rowerowego zbliżony do kopenhaskiego, ilość nowych miejsc pracy wzrosłaby o ponad 2000, a liczba ofiar wypadków zmalałaby aż o 194 osoby.
Dla Londynu, Madrytu i Paryża liczby te wynoszą odpowiednio 542, 211 i 174. W całej Europie liczba ocalonych przed wypadkami wyniosłaby prawie 9500.
Podane powyżej liczby są zdaniem badaczy mocno niedoszacowane, ponieważ analizie poddano zaledwie jedno, największe miasto w każdym z europejskich krajów. Liczba zielonych miejsc pracy i ocalonych istnień jest więc z pewnością wielokrotnie wyższa.
Piotr Siergiej, Chronmyklimat.pl
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności