- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Zielona gospodarka
Problemy z nadmiarem kredytów w państwach byłego bloku wschodniego (8820)
2009-10-27Drukuj
Unia Europejska zastanawia się, co zrobić z miliardami niewykorzystanych kredytów na redukcję zanieczyszczeń, nagromadzonych przez Rosję, Ukrainę i inne byłe komunistyczne kraje Europy Wschodniej w ramach Protokołu z Kioto.
Zgodnie z Protokołem z Kioto, poszczególne kraje otrzymały pewną liczbę zezwoleń na emisję gazów cieplarnianych do atmosfery, określanych jako przyznane jednostki emisji (AAU), równoważne jednej tonie CO2 każda.
Według danych Komisji Europejskiej, zgodnie z wytycznymi protokołu z Kioto, każdego roku gromadzone jest około 1,5 miliarda AAU. Przewidywania ustalone na okres obowiązywania protokołu mówią o około 7,7 miliardach jednostek. Niewykorzystane nadwyżki dzieli się w następujący sposób:
* l Rosja: 1,1 miliarda AAU (5,5 miliarda na lata 2008-2012)
* l Ukraina: 478 milionów AAU (2,4 miliarda na lata 2008-2012)
* l UE10: 439 milionów AAU (2,2 miliarda na lata 2008-2012)
W przeciwieństwie do tych, starsze państwa członkowskie Europy Zachodniej (UE-15) mają niedobór 144 milionów jednostek AAU, które powinny odkupić od innych krajów na rynku węglowym. Dane te dodawane są do około 720 milionów jednostek, zgodnie z zapisami protokołu z Kioto na lata 2008-2012.
Ministrowie środowiska z bloku 27 państw spotkali się 21 października br. w Luksemburgu, aby przedyskutować stanowisko, jakie przedstawi Unia Europejska podczas rozmów klimatycznych ONZ w grudniu tego roku.
Okazuje się, że przeszkodą w negocjacjach zmierzających do przyjęcia wspólnych ustaleń w Kopenhadze mogą stać się miliardy niewykorzystanych jednostek AAU, jakie nagromadziły się w latach 2008-2012.
"Mówimy tu o dużych kwotach pieniędzy” - powiedziała rzeczniczka Komisji Europejskiej ds. Środowiska, Barbara Helfferich - "Nie ustaliliśmy jeszcze szczegółowo naszego stanowiska w tej sprawie”.
Dziedzictwo Kioto
Cele zawarte w protokole z Kioto zostały podjęte w oparciu o poziomu emisji z 1990 roku. Jednak w wyniku masowej deindustrializacji, która nastąpiła po upadku komunizmu, kraje Europy Wschodniej znalazły się w posiadaniu ogromnych, niewykorzystanych zapasów kredytów na zanieczyszczenia.
"Rosjanie zgromadzili około pięć miliardów jednostek" na lata 2008-2012” - powiedział dyplomata unijny z jednego z dużych państw członkowskich. "To jest ogromna ilość" - dodał, mówiąc, że kwota ta wiąże się z planami redukcji emisji, podejmowanymi przez państwa Unii w latach nadchodzących - 2013-2020.
„Mamy duży problem z tymi kredytami w naszym systemie" - dodał dyplomata.
Stefan Singer, dyrektor ds. globalnej polityki energetycznej w WWF ostrzega, że możliwości Rosji i Ukrainy dotyczące przeniesienia nadwyżki kredytów na okres po 2012 r. są prawdopodobnym zagrożeniem dla międzynarodowych rozmów klimatycznych.
Taka kwota jest większa niż cała roczna emisja UE-27 i może - jeżeli będzie przedmiotem obrotu i sprzedaży - zagrozić wszelkim próbom zintegrowania państw dla środowiskowych celów krajów rozwiniętych. Przedstawiciele Wielkiej Brytanii i Niemiec powiedzieli, że chcieliby pozbyć się nadmiaru pozwoleń, argumentując, że naruszają one system.
Rozwiązania
Rosja nie jest jedynym krajem, który ma problemy z niewykorzystanymi jednostkami emisji. Przykładowo Ukraina zgromadziła prawie 2,4 miliarda jednostek na lata 2008-2012. Od dziesięciu państw Europy Środkowej, które przystąpiły do Unii w 2004 r. oczekuje się zebrania w sumie 2,2 miliardów jednostek.
Unijni dyplomaci pracują obecnie nad możliwymi rozwiązaniami problemu. Jednym z "ekstremalnych" rozwiązań byłoby anulowanie nadwyżki jednostek węglowych po wygaśnięciu protokołu z Kioto, co jest opcją preferowaną przez ekologów.
Jednak tak radykalna opcja może spotkać się z silnym oporem ze strony Rosji i państw Europy Wschodniej, które mogą stwierdzić, że jednostki zostały przyznane na podstawie prawnie wiążącego traktatu międzynarodowego. Co więcej, byłoby to nieuczciwe w stosunku do krajów, które włożyły wiele wysiłku, aby spełnić założenia protokołu z Kioto.
Innym ekstremalnym rozwiązaniem jest pozwolenie Rosji i innym krajom na przeniesienie pełnej kwoty nadwyżki kredytów na okres po 2012 roku – mogłoby to mieć dramatyczne konsekwencje dla Unii, ponieważ taka dawka niewykorzystanych kredytów skazałaby raczkujący rynek węglowy na zniszczenie.
Jeden z dyplomatów unijnych powiedział, że aby zapobiec takiemu rezultatowi, rozwinięte kraje Unii będą musiały poszerzyć swoje cele tak, by dopasować ich poziom do istniejących nadwyżek. - "Przykładowo, zamiast zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 35 do 40%, powinniśmy zmniejszyć ją o 38 do 53%, po to, by zaabsorbować nadwyżki.”
Wewnętrzny podział w Unii
Kwestia kredytów węglowych jest wielkim problemem wewnątrz Unii Europejskiej. Dzieje się tak dlatego, że wschodnie państwa członkowskie mają najwięcej do stracenia, w przypadku ewentualnej decyzji Unii o unieważnieniu kredytów po okresie obowiązywania traktatu z Kioto.
"W końcu znajdziemy rozwiązanie” - zapewnił dyplomata, twierdząc, że obecnie bada się "kilka opcji."
Pośrednim rozwiązaniem może być wniosek o stosowną do nadwyżki kredytów "zniżkę", która umożliwi ich funkcjonowanie po roku 2012. Zniżka może wynieść 80, 50 lub 30%. Innym rozwiązaniem byłby "wkład odszkodowania", utworzony przez bankowe nadwyżki, a finansowany przez niektóre kraje.
Europa generalnie radzi sobie z wypełnianiem celów z Kioto, ale istnieją duże różnice pomiędzy państwami członkowskimi, które spełniają swoje cele i tymi, które ich nie spełniają. Wielka Brytania, która przekształciła gospodarkę z węglowej na gazową, jest na dobrej drodze do osiągnięcia celów, ale – podobnie jak Francja - ma tylko niewielką nadwyżkę. Oczekuje się, że Niemcy będą blisko spełnienia swych obietnic z protokołu z Kioto oraz, że pozostaną praktycznie bez nadwyżki, czy też niedoboru.
"Z jednej strony mamy kraje basenu Morza Śródziemnego - Włochy, Hiszpanię, Grecję – którym daleko do wypełniania postanowień traktatu, z drugiej - nowe państwa członkowskie, które przeżywają deindustrializację od 1990 i dzięki niej wypełniają swoje założenia” - twierdzi unijny dyplomata.
Komentarze
Stefan Singer, dyrektor ds. globalnej polityki energetycznej w WWF, powiedział, że każdy nowy traktat klimatyczny "musi wyeliminować wszystkie luki zawarte w Protokole z Kioto".
"Jeżeli nie ma dalej posuniętych propozycji docelowej redukcji w krajach rozwiniętych, WWF wzywa do wykorzystania nadmiaru AAU w programie "Green Investment Schemes", gdzie takie kredyty będą sprzedawane, a przychody będą ponownie inwestowane w dodatkową redukcję emisji w tych krajach."
W 2009 r., w wywiadzie marcowym, Singer wyraził obawy, dotyczące pozycji Rosji podczas rozmów w ONZ. "Doświadczenie mówi nam, że Rosja zawsze włącza się w tok spraw na samym końcu, proponując śmieszne zadania, które dotyczą nie tylko spraw klimatycznych, lecz wszystkich kwestii, ponieważ Rosja traktuje ONZ jak sklep samoobsługowy".
Singer powiedział, że współpraca z Rosją wymaga kompromisów. Kłopot polega jednak na tym, że, "nikt nie wie, co ma być przedmiotem targu z Rosją, bo Rosja bardzo często jest jak czarna skrzynka".
źródło: EurActiv
Według danych Komisji Europejskiej, zgodnie z wytycznymi protokołu z Kioto, każdego roku gromadzone jest około 1,5 miliarda AAU. Przewidywania ustalone na okres obowiązywania protokołu mówią o około 7,7 miliardach jednostek. Niewykorzystane nadwyżki dzieli się w następujący sposób:
* l Rosja: 1,1 miliarda AAU (5,5 miliarda na lata 2008-2012)
* l Ukraina: 478 milionów AAU (2,4 miliarda na lata 2008-2012)
* l UE10: 439 milionów AAU (2,2 miliarda na lata 2008-2012)
W przeciwieństwie do tych, starsze państwa członkowskie Europy Zachodniej (UE-15) mają niedobór 144 milionów jednostek AAU, które powinny odkupić od innych krajów na rynku węglowym. Dane te dodawane są do około 720 milionów jednostek, zgodnie z zapisami protokołu z Kioto na lata 2008-2012.
Ministrowie środowiska z bloku 27 państw spotkali się 21 października br. w Luksemburgu, aby przedyskutować stanowisko, jakie przedstawi Unia Europejska podczas rozmów klimatycznych ONZ w grudniu tego roku.
Okazuje się, że przeszkodą w negocjacjach zmierzających do przyjęcia wspólnych ustaleń w Kopenhadze mogą stać się miliardy niewykorzystanych jednostek AAU, jakie nagromadziły się w latach 2008-2012.
"Mówimy tu o dużych kwotach pieniędzy” - powiedziała rzeczniczka Komisji Europejskiej ds. Środowiska, Barbara Helfferich - "Nie ustaliliśmy jeszcze szczegółowo naszego stanowiska w tej sprawie”.
Dziedzictwo Kioto
Cele zawarte w protokole z Kioto zostały podjęte w oparciu o poziomu emisji z 1990 roku. Jednak w wyniku masowej deindustrializacji, która nastąpiła po upadku komunizmu, kraje Europy Wschodniej znalazły się w posiadaniu ogromnych, niewykorzystanych zapasów kredytów na zanieczyszczenia.
"Rosjanie zgromadzili około pięć miliardów jednostek" na lata 2008-2012” - powiedział dyplomata unijny z jednego z dużych państw członkowskich. "To jest ogromna ilość" - dodał, mówiąc, że kwota ta wiąże się z planami redukcji emisji, podejmowanymi przez państwa Unii w latach nadchodzących - 2013-2020.
„Mamy duży problem z tymi kredytami w naszym systemie" - dodał dyplomata.
Stefan Singer, dyrektor ds. globalnej polityki energetycznej w WWF ostrzega, że możliwości Rosji i Ukrainy dotyczące przeniesienia nadwyżki kredytów na okres po 2012 r. są prawdopodobnym zagrożeniem dla międzynarodowych rozmów klimatycznych.
Taka kwota jest większa niż cała roczna emisja UE-27 i może - jeżeli będzie przedmiotem obrotu i sprzedaży - zagrozić wszelkim próbom zintegrowania państw dla środowiskowych celów krajów rozwiniętych. Przedstawiciele Wielkiej Brytanii i Niemiec powiedzieli, że chcieliby pozbyć się nadmiaru pozwoleń, argumentując, że naruszają one system.
Rozwiązania
Rosja nie jest jedynym krajem, który ma problemy z niewykorzystanymi jednostkami emisji. Przykładowo Ukraina zgromadziła prawie 2,4 miliarda jednostek na lata 2008-2012. Od dziesięciu państw Europy Środkowej, które przystąpiły do Unii w 2004 r. oczekuje się zebrania w sumie 2,2 miliardów jednostek.
Unijni dyplomaci pracują obecnie nad możliwymi rozwiązaniami problemu. Jednym z "ekstremalnych" rozwiązań byłoby anulowanie nadwyżki jednostek węglowych po wygaśnięciu protokołu z Kioto, co jest opcją preferowaną przez ekologów.
Jednak tak radykalna opcja może spotkać się z silnym oporem ze strony Rosji i państw Europy Wschodniej, które mogą stwierdzić, że jednostki zostały przyznane na podstawie prawnie wiążącego traktatu międzynarodowego. Co więcej, byłoby to nieuczciwe w stosunku do krajów, które włożyły wiele wysiłku, aby spełnić założenia protokołu z Kioto.
Innym ekstremalnym rozwiązaniem jest pozwolenie Rosji i innym krajom na przeniesienie pełnej kwoty nadwyżki kredytów na okres po 2012 roku – mogłoby to mieć dramatyczne konsekwencje dla Unii, ponieważ taka dawka niewykorzystanych kredytów skazałaby raczkujący rynek węglowy na zniszczenie.
Jeden z dyplomatów unijnych powiedział, że aby zapobiec takiemu rezultatowi, rozwinięte kraje Unii będą musiały poszerzyć swoje cele tak, by dopasować ich poziom do istniejących nadwyżek. - "Przykładowo, zamiast zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 35 do 40%, powinniśmy zmniejszyć ją o 38 do 53%, po to, by zaabsorbować nadwyżki.”
Wewnętrzny podział w Unii
Kwestia kredytów węglowych jest wielkim problemem wewnątrz Unii Europejskiej. Dzieje się tak dlatego, że wschodnie państwa członkowskie mają najwięcej do stracenia, w przypadku ewentualnej decyzji Unii o unieważnieniu kredytów po okresie obowiązywania traktatu z Kioto.
"W końcu znajdziemy rozwiązanie” - zapewnił dyplomata, twierdząc, że obecnie bada się "kilka opcji."
Pośrednim rozwiązaniem może być wniosek o stosowną do nadwyżki kredytów "zniżkę", która umożliwi ich funkcjonowanie po roku 2012. Zniżka może wynieść 80, 50 lub 30%. Innym rozwiązaniem byłby "wkład odszkodowania", utworzony przez bankowe nadwyżki, a finansowany przez niektóre kraje.
Europa generalnie radzi sobie z wypełnianiem celów z Kioto, ale istnieją duże różnice pomiędzy państwami członkowskimi, które spełniają swoje cele i tymi, które ich nie spełniają. Wielka Brytania, która przekształciła gospodarkę z węglowej na gazową, jest na dobrej drodze do osiągnięcia celów, ale – podobnie jak Francja - ma tylko niewielką nadwyżkę. Oczekuje się, że Niemcy będą blisko spełnienia swych obietnic z protokołu z Kioto oraz, że pozostaną praktycznie bez nadwyżki, czy też niedoboru.
"Z jednej strony mamy kraje basenu Morza Śródziemnego - Włochy, Hiszpanię, Grecję – którym daleko do wypełniania postanowień traktatu, z drugiej - nowe państwa członkowskie, które przeżywają deindustrializację od 1990 i dzięki niej wypełniają swoje założenia” - twierdzi unijny dyplomata.
Komentarze
Stefan Singer, dyrektor ds. globalnej polityki energetycznej w WWF, powiedział, że każdy nowy traktat klimatyczny "musi wyeliminować wszystkie luki zawarte w Protokole z Kioto".
"Jeżeli nie ma dalej posuniętych propozycji docelowej redukcji w krajach rozwiniętych, WWF wzywa do wykorzystania nadmiaru AAU w programie "Green Investment Schemes", gdzie takie kredyty będą sprzedawane, a przychody będą ponownie inwestowane w dodatkową redukcję emisji w tych krajach."
W 2009 r., w wywiadzie marcowym, Singer wyraził obawy, dotyczące pozycji Rosji podczas rozmów w ONZ. "Doświadczenie mówi nam, że Rosja zawsze włącza się w tok spraw na samym końcu, proponując śmieszne zadania, które dotyczą nie tylko spraw klimatycznych, lecz wszystkich kwestii, ponieważ Rosja traktuje ONZ jak sklep samoobsługowy".
Singer powiedział, że współpraca z Rosją wymaga kompromisów. Kłopot polega jednak na tym, że, "nikt nie wie, co ma być przedmiotem targu z Rosją, bo Rosja bardzo często jest jak czarna skrzynka".
źródło: EurActiv
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności