- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Zielona gospodarka
Jak lobbing na rzecz paliw kopalnych wysysa fundusze naprawcze po COVID (21936)
2021-07-09Drukuj
Unijne fundusze naprawcze COVID-19 mają napędzać „zieloną transformację” i oduzależnić nas od paliw kopalnych – ale lobbing branżowy zarówno na poziomie krajowym, jak i unijnym sprawił, że firmy naftowe i gazowe oraz przedsiębiorstwa użyteczności publicznej pozostają jednymi z największych beneficjentów we Włoszech, Hiszpanii, Portugali i Francji.
Komisja Europejska powiedziała, że chce uniknąć miliardowych dofinansowań dla przemysłu paliw kopalnych. Pomimo wysyłania mieszanych sygnałów, należy przyznać, że w tych czterech przypadkach KE starała się wykluczyć bezpośrednie finansowanie projektów związanych z paliwami kopalnymi, w tym kontrowersyjnego wychwytywania i składowania dwutlenku węgla (CCS).
Jednak ogromna rola wodoru i gazów ze źródeł odnawialnych w krajowych planach odbudowy rzuciła ratunek dla zaangażowanych firm paliw kopalnych, a także dla ich głównego produktu: gazu kopalnego. Firmy produkujące paliwa kopalne są już zaangażowane w ponad 80% europejskich projektów wodorowych opartych na odnawialnych źródłach energii i postrzegają tę technologię jako konia trojańskiego, który wprowadza wodór oparty na paliwach kopalnych.
Co najmniej 8,3 miliarda euro jest dostępne na projekty związane z wodorem i gazem odnawialnym we wszystkich czterech krajach, dzięki skoordynowanym wysiłkom lobbingowym przemysłu paliw kopalnych, w tym licznej liczbie spotkań lobbystów, oraz dzięki głośnym wydarzeniom z decydentami i faktycznemu zaproszeniu do sporządzania projektów i wdrożenia krajowych planów naprawy. Nie tylko przekazywanie publicznych pieniędzy przemysłowi znanemu z prób blokowania i opóźniania działań na rzecz klimatu, ale nadmierny nacisk na wodór może zablokować Europę i uzależnić ją na dziesięciolecia od paliw kopalnych.
We Włoszech:
- Wydatki na wodór w planie naprawy wzrosły czterokrotnie między kolejnymi projektami dzięki lobbingowi na rzecz „niebieskiego” wodoru kopalnego z CCS, zanim Komisja pozyskała fundusze UE na projekty związane z paliwami kopalnymi. Oczekuje się jednak, że rząd włoski nadal będzie je finansował.
- Rząd wydaje ponad 4,5 miliarda euro z funduszy UE na wodór i biometan, ale tylko 4 miliardy euro na poprawę stanu OIT i sprzętu medycznego.
- Włoski rząd odbył co najmniej 100 spotkań z branżą paliw kopalnych w sprawie funduszy naprawczych, z czego połowa to Eni, Enel i Snam.
- Eni lobbuje za „niebieskim” wodorem kopalnym w celu dekarbonizacji transportu, ale de facto przyznał, że wykorzysta to paliwo w swoich rafineriach, czyli m.in. tworzyć benzynę i olej napędowy
W Hiszpanii:
- W planie działania na rzecz energii ze źródeł odnawialnych przeznaczono na ten cel 1,6 miliarda euro, czyli o 50% więcej niż budżet przeznaczony na poprawę krajowego systemu opieki zdrowotnej. Ale ogólnie dla projektów wodorowych może być dostępna pula 17,8 mld euro.
- Firmy księgowe Wielkiej Czwórki były zaangażowane w opracowywanie sposobu, w jaki fundusze naprawcze będą wydawane na poziomie krajowym, a teraz będą zaangażowane w realizację planów. Ponieważ wśród ich klientów znajdują się te same duże firmy energetyczne ubiegające się o fundusze, stanowi to rażący konflikt interesów.
- Tylko Endesa, Naturgy i Iberdrola zaproponowały projekty o wartości 53 miliardów euro, który, jeśli zostanie zaakceptowany, stanowiłyby ponad 70% hiszpańskich funduszy naprawczych.
- Projekt planu wydatków wykluczył społeczeństwo obywatelskie, ale wynik jest uderzająco podobny do projektu zaproponowanego przez główne lobby biznesowe w kraju.
W Portugalii:
- Wdrażanie krajowego planu naprawy, który został przygotowany przez dyrektora ds. ropy i gazu, będzie teraz nadzorowany przez ten sam dyrektor.
- Tylko 18,4% planu naprawy Portugalii jest ukierunkowane na „zieloną transformację”, mimo że rząd i UE twierdzą, że łącznie 38%.
- Wysoka częstotliwość spotkań między największymi krajowymi firmami zajmującymi się paliwami kopalnymi a ministrami wzbudziła wystarczające podejrzenia, aby wszcząć śledztwo w sprawie jednego z największych proponowanych projektów wodorowych.
We Francji
- Według przewodniczącego France Hydrogène, głównej grupy handlowej koordynującej lobbing wodorowy we Francji, „kluczowe aspekty” jej mapy drogowej planu odzyskiwania wodoru „zostały przejęte przez rząd francuski”.
- Wydatki lobbystyczne France Hydrogène podwoiły się rok do roku od 2017 r., osiągając 200 000–300 000 euro w 2020 r., podczas gdy roczne zarejestrowane działania lobbystyczne dotyczące wodoru wzrosły pięciokrotnie, z 9 w 2017 r. do 47 w 2020 r.
- Francja nie wydaje żadnego ze swoich unijnych funduszy naprawczych na dodatkową energię elektryczną ze źródeł odnawialnych, aby zaspokoić zapotrzebowanie swojego „zielonego” programu wodorowego.
- Przemysł paliw kopalnych odgrywa ważną rolę we francuskich planach naprawczych i zdecydowanie popiera wodór, dzięki rządowi tworzącemu liczne partnerstwa publiczno-prywatne, takie jak ogólnobranżowa Narodowa Rada Wodoru.
Na poziomie UE:
- Grupy lobbingowe zajmujące się paliwami kopalnymi w Brukseli intensywnie wykorzystują „drzwi obrotowe”, zatrudniając wcześniej pracowników w Komisji Europejskiej, Parlamencie Europejskim i stałych przedstawicielstwach UE.
- Branża naciska na Komisję, aby przyjęła „neutralne pod względem technologicznym” podejście do wydatków na fundusze naprawcze, aby ich ulubione projekty, takie jak CCS i „niebieski” kopalny wodór, mogły otrzymywać pieniądze publiczne.
- Pomimo decyzji Komisji w sprawie przyznania funduszy UE na włoski „niebieski” kopalny wodór z CCS, unijni komisarze ds. klimatu i energii publicznie poparli te technologie.
- Wnioski o wolność informacji ujawniły, że pracownicy wysokiego szczebla Komisji Europejskiej i zespół UE ds. odzyskiwania danych regularnie wymieniają platformy z przemysłem naftowym i gazowym, a także zachęcają ich do udziału w funduszach naprawczych.
Jak pokazuje raport, przemysł agresywnie lobbuje na szczeblu krajowym i unijnym nie tylko za „zielonym” wodorem i biometanem, ale także za „niebieskim” wodorem i CCS. I pomimo tego, że Komisja wydaje się wykluczać je z unijnych funduszy naprawczych, nadal dostępne są inne europejskie i krajowe fundusze na wsparcie tych projektów dotyczących paliw kopalnych. Należu spodziewać się nasilenia lobbingu na szczeblu krajowym, a fundusze naprawcze zostaną udostępnione przez UE od drugiej połowy lipca.
Jedyną drogą do naprawy bez paliw kopalnych, która stawia na pierwszym miejscu sprawiedliwość społeczną i środowiskową, zamiast przeznaczać więcej środków publicznych do kieszeni zanieczyszczających środowiska, jest odcięcie przemysłu paliw kopalnych od publicznych procesów decyzyjnych na szczeblu krajowym, unijnym i międzynarodowym , podobnie jak istniejące ograniczenia w przemyśle tytoniowym.
Raport dostępny TUTAJ w języku angielskim
Podobne artykuły
- Energia jądrowa w europejskiej taksonomii zielonych finansów
Grupa pięciu państw członkowskich UE pod przewodnictwem Niemiec wystosowała pismo do Komisji Europejskiej z prośbą o trzymanie energii jądrowej poza unijną taksonomią zielonych finansów.
Więcej
- Wezwanie do globalnego traktatu o zakończeniu produkcji "dziewiczego" plastiku do 2040 r.
Wiążący globalny traktat jest potrzebny do stopniowego wycofywania produkcji "dziewiczego" lub nowego plastiku do 2040 r., twierdzą naukowcy.
Więcej
- Europejska sieć elektroenergetyczną może obsługiwać 50 milionów pomp ciepła
Zdaniem prezesów głównych grup energetycznych, w tym hiszpańskiej Iberdroli, włoskiego Enel i francuskiego EDF, elektryczne pompy ciepła mogą być stosowane na dużą skalę w Europie, nie zagrażając jednocześnie większej integracji odnawialnych źródeł energii i poprawy efektywności energetycznej w budynkach.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności