- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Zielona gospodarka
PKP buduje ‘zielone‘ dworce kolejowe (18880)
2015-09-07Drukuj
Holenderskie linie kolejowe Nederlandse Spoorwegen ogłosiły, że od 2018 r. będą funkcjonować wyłącznie wykorzystując czystą energię. Wcześniej podobne deklaracje składały niemieckie koleje Deutsche Bahn. Pierwszy krok w kierunku niskoemisyjności robi także PKP.
Holenderskie Nederlandse Spoorwegen podały, że od 2018 r. będą korzystać wyłącznie z czystej energii. W tym celu podpisano umowę na dostawę energii z holenderską firmą Eneco na roczne dostawy 1,4 TWh energii elektrycznej produkowanej przez farmy wiatrowe. Już w 2016 r. pasażerowie Nederlandse Spoorwegen mają podróżować pociągami zasilanymi w 50-procentach zieloną energią.
Energia dla Nederlandse Spoorwegen będzie pochodzić z farm wiatrowych zlokalizowanych w Holandii, ale także Belgii i Skandynawii.
Pierwszy krok w kierunku niskoemisyjności i wykorzystania odnawialnych źródeł energii zrobiły Polskie Koleje Państwowe.
PKP uruchomiło w Nasielsku pierwszy z innowacyjnych dworców kolejowych, w których zastosowano technologie energooszczędne i które są zasilane częściowo energią odnawialną. Koszt inwestycji wyniósł ok. 5,4 mln zł i został pokryty ze środków własnych PKP S.A.
Jak informuje centrum prasowe PKP, nowy dworzec w Nasielsku powstał w ramach autorskiego pilotażowego projektu PKP S.A. pod nazwą Innowacyjne Dworce Systemowe. Stary budynek został wyburzony, a w jego miejscu stanął kompaktowy, nowoczesny i ekologiczny obiekt.
Nowy dworzec w Nasielsku ma być nie tylko bardziej funkcjonalny, ale także tańszy w eksploatacji. Koszty zakupu energii z sieci ma obniżyć zastosowanie technologii energooszczędnych – w tym odzysku ciepła - oraz produkcja własnej energii z pompy ciepła oraz fotowoltaiki.
Jak poinformowała portal Gramwzielone.pl Aleksandra Dąbek z biura prasowego PKP S.A., na dachu stacji kolejowej w Nasielsku umieszczono instalację fotowoltaiczną o łącznej mocy 6 kW. PKP szacuje roczną produkcję energii na 5,7 MWh i podaje, że energia produkowana z fotowoltaiki zostanie wykorzystana wyłącznie do oświetlenia nasielskiego dworca oraz przylegającego do niego placu.
– Innowacyjne dworce systemowe zapewniają rozwiązania na miarę XXI wieku. Każdy z nich będzie wyposażony w panele słoneczne oraz energooszczędne oświetlenie LED z czujkami obecności. W Nasielsku pojawi się dodatkowo powietrzna pompa ciepła i system odzyskiwania wody deszczowej – mówi Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP S.A. – Zastosowane rozwiązania ekologiczne i mniejsza kubatura sprawią, że IDS-y będą bardziej ekonomiczne i efektywne energetycznie niż poprzednie budynki. Koszty ich utrzymania spadną o około 40% – dodaje.
Innowacyjne Dworce Systemowe to pilotażowy projekt PKP S.A. realizowany w czterech lokalizacjach. Aktualnie trwają prace przy budowie IDS-ów na stacjach: Ciechanów, Mława i Strzelce Krajeńskie Wschód. PKP S.A. analizuje kolejne lokalizacje, w których mogłyby powstać dworce systemowe. Pod uwagę brane są m.in. Pomiechówek, Poznań Garbary czy Sędziszów Małopolski.Oddanie do użytku dworców IDS w Mławie i Strzelcach Krajeńskich zaplanowano na ten miesiąc, a dworca w Ciechanowie na IV kwartał br.
Spółka informuje, że na kolejnych dworcach IDS zostanie również wykorzystana rekuperacja, fotowoltaika oraz energooszczędne oświetlenie LED z czujnikami ruchu, a budynki będą się charakteryzować dobrą izolacją termiczną. Dodatkowo w Ciechanowie zostanie zastosowana gruntowa pompa ciepła.
źródło: gramwzielone.pl
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności