- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Zielona gospodarka
Odpowiedzialni pracodawcy na studenckim topie (14879)
2012-10-12Drukuj
Ekologia jest ważna w codziennym życiu. Tak twierdzi zdecydowana większość polskich studentów. Młodzi ludzie oczekują także odpowiedzialności społecznej i ekologicznej od firm, ceniąc te atrybuty ewentualnych pracodawców wyżej niż międzynarodowe środowisko pracy czy wysoką pozycję firmy na rynku. W oparciu o wyniki najnowszego badania opinii polskich studentów nie ulega wątpliwości, że odpowiedzialne działania i odpowiedzialny wizerunek stanowić mogą o przewadze konkurencyjnej firmy.
Powyższe wnioski są rezultatem badania pt. "Młodzi 2012 o ekologii i społecznej odpowiedzialności biznesu" przeprowadzonego przez TNS Polska na zlecenie firmy Henkel we wrześniu 2012. Celem badania było zrozumienie znaczenia ekologii w życiu młodych ludzi, w tym rozpoznanie ich najczęstszych zachowań ekologicznych, a także ich stosunku do społecznej odpowiedzialności biznesu.
Ekologiczny student
Z badania wynika, że dla 81% młodych ludzi ekologia jest bardzo ważna lub ważna w codziennym życiu. Przeciwnego zdania jest tylko 9% pytanych, w tym zaledwie co setny ankietowany zdecydowanie deklaruje, że nie ma ona dla niego żadnego znaczenia. Niezależnie od cech społeczno-demograficznych (płeć, typ uczelni, kierunek, wielkość miejsca zamieszkania, itp.) odpowiedzi respondentów są podobne. Oznacza to, że studenci w swoim stosunku do ekologii stanowią grupę jednorodną.
Pytani o swoje proekologiczne codzienne zachowania, studenci w zdecydowanej większości deklarują oszczędzanie energii (90%) i wody (85%), ale także korzystanie z toreb wielokrotnego użytku (77%). Ponad połowa pytanych twierdzi, że segreguje odpady. Inne zachowania są mniej popularne, ale wciąż jedna trzecia (31%) zwraca uwagę na oznaczenia związane z ekologią i środowiskiem umieszczone na opakowaniach, a co piąty młody Polak (21%) kupuje produkty przyjazne środowisku.
Młodzi o odpowiedzialnym biznesie
W drugiej części badania studenci byli pytani o stosunek do kwestii odpowiedzialności społecznej firm działających w Polsce, w tym o wagę atrybutów związanych z odpowiedzialnością przy wyborze pracodawcy.
Odpowiedzialna firma kojarzy się młodym ludziom głównie z odpowiedzialnością wobec pracowników – na ten aspekt wskazało 66% badanych. Dla ponad połowy respondentów (51%) odpowiedzialna firma powinna oferować odpowiedzialne produkty. Dwa pozostałe skojarzenia, odpowiedzialna produkcja i odpowiedzialność wobec otoczenia społecznego, pojawiają się rzadziej i wymieniane są przez co trzeciego studenta (odpowiednio 35% i 30% pytanych).
"Można więc podsumować, że reputacje firmy odpowiedzialnej należy budować, troszcząc się o pracowników oraz oferując odpowiedzialne produkty wytwarzane w zrównoważonych procesach produkcyjnych" – mówi Joanna Skrzyńska, Research Executive w firmie TNS Polska.
Studenci zostali także poproszeni o wskazanie, które atrybuty przyszłego pracodawcy są dla nich ważne. I znowu zdecydowanie najważniejsza jest troska o pracowników – aż 97 procent studentów uważa tę cechę za ważną lub bardzo ważną. Na drugim miejscu wymieniana była etyka w biznesie (91%). W dalszej kolejności, jako cechy ważne u przyszłego pracodawcy, studenci wymieniali odpowiedzialność społeczną (87%), innowacyjność (84%) i odpowiedzialność ekologiczną (77%). "Ku zaskoczeniu najniżej uplasowały się atrybuty od lat kojarzone z karierą w biznesie, takie jak wysoka pozycja na rynku (74%) i międzynarodowe środowisko pracy (66%)" - mówi Joanna Skrzyńska.
W badaniu na szczególną uwagę zasługuje także fakt, że studenci sceptycznie postrzegają działalność firm w obszarze odpowiedzialności. Tylko 9% uważa, że większość firm funkcjonujących na polskim rynku działa odpowiedzialnie, podczas gdy 39% sądzi, że działa tak mniejszość firm. Kolejne 39% zapytanych jest zdania, że tyle samo działa odpowiedzialnie, co nieodpowiedzialnie, a 14% nie ma w ten kwestii wyrobionego zdania.
"Rozbieżność między oczekiwaniami studentów, którzy chcą pracować w odpowiedzialnym i etycznym środowisku, a ich przekonaniem, że większość pracodawców tych oczekiwań dzisiaj nie spełnia, może stanowić wielką szansę dla przedsiębiorstw będących liderami zrównoważonego rozwoju. Firmy zrównoważone, bowiem, spełniają powyższe oczekiwania potencjalnych pracowników często z nawiązką. A to może stanowić o ich przewadze konkurencyjnej na rynku pracy" - podsumowuje Dorota Strosznajder, dyrektor działu komunikacji korporacyjnej Henkel Polska.
Wyniki badania "Młodzi 2012 o ekologii i społecznej odpowiedzialności biznesu" zostały zaprezentowane podczas konferencji "Od CSR komunikacyjnego do sustainability" firmy Henkel Polska i CR Navigatora, która odbyła się 4 października 2012 w Warszawie.
Przypisy:
1. Badanie realizowano w dniach od 3 do 16 września 2012 roku, techniką CAWI (wspomaganego komputerowo wywiadu prowadzonego przez stronę www), na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 1000 studentów.
źródło: Henkel Polska Sp. z o.o.
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności