- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Zielona gospodarka
Mniej dwutlenku siarki i tlenków azotu w powietrzu (13012)
2011-08-08Drukuj
Do 2015 r. Polska będzie walczyć z nadmiarem dwutlenku siarki i tlenków azotu przez system handlu uprawnieniami do ich emisji. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który tworzy system bilansowania i rozliczania wielkości tych emisji dla elektrowni, ciepłowni i elektrociepłowni.
Ustawa o systemie bilansowania i rozliczania wielkości emisji dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOx) dla dużych źródeł spalania ustanawia mechanizm, który będzie wspomagał (oprócz regulacji wynikających z Prawa ochrony środowiska) redukcję emisji dwutlenku siarki i tlenków azotu (SO2 i NOx) z dużych źródeł spalania paliw (od 50 MW), które mają największy udział w tych emisjach: elektrowni, ciepłowni i elektrociepłowni. Ustawa wprowadzi w Polsce system handlu uprawnieniami do emisji dwutlenku siarki i tlenków azotu, który pozwali na stopniowe, do roku 2015, osiągnięcie przez Polskę ustalonych jeszcze w traktacie akcesyjnym pułapów. Regulacja będzie dotyczyć prawie 100 tego typu przedsiębiorstw (ok. 420 kotłów).
Minister Andrzej Kraszewski na temat ustawy: – Ustawa przede wszystkim stworzy zachęty finansowe do oszczędzania i ograniczania emisji. Dla ciepłowni i elektrowni to czas na modernizację lub budowę nowych instalacji, spełniających wymagania ekologiczne. System ma być prostszy niż handel uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych – rozlicznie będzie następowało „za zeszły rok". Unikniemy w ten sposób rozdziału uprawnień „z góry".
Jak było dotąd? Pułapy dla Polski zostały określone w związku z dyrektywą 2001/80/WE w sprawie ograniczania emisji z dużych źródeł spalania paliw. W Traktacie określone zostały okresy przejściowe dla imiennie podanych źródeł (derogacje imienne), ale jednocześnie limity emisji dla wszystkich źródeł objętych dyrektywą. Do końca 2015 r. derogacje traktatowe w zakresie SO2 zakończą się.
Po wejściu w życie ustawy, Rada Ministrów w drodze rozporządzenia określi roczne krajowe pułapy emisji. Zakłada się, że będą one określone do roku 2015, przy czym celem w przypadku SO2 będzie 300 000 ton w 2015 r. Z kolei w przypadku NOx 239 000 ton ma być osiągnięte w 2012 i utrzymane do roku 2015.
Operatorzy instalacji będą określać we własnym zakresie roczne limity emisji dwutlenku siarki i tlenków azotu dla danego zakładu. W tym celu będą wykorzystywać roczne pułapowe wskaźniki emisji opracowane przez Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami KOBiZE (na podstawie krajowych rocznych pułapów emisji określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów oraz krajowego bilansu produkcji energii elektrycznej i ciepła, sporządzonego na podstawie raportów rocznych przekazywanych przez operatorów w formie elektronicznej). Roczny limit emisji będzie odpowiadał liczbie uprawnień. Rozliczenie będzie polegało na porównaniu emisji rzeczywistej w roku sprawozdawczym z wyliczonym limitem (czyli liczbą uprawnień).
W celu ułatwienia oceny przez elektrownie i ciepłownie możliwości wypełnienia limitów w pierwszym roku sprawozdawczym, KOBiZE udostępni z wyprzedzeniem wskaźniki emisji SO2 i NOx dla roku 2011. Na tej podstawie można wyliczyć orientacyjny roczny wskaźnik pułapowy, jaki zostanie ogłoszony w 2013 r. (dzieląc pułap krajowy obowiązujący w 2012 r. przez produkcję krajową z 2011 r.). Ten wskaźnik
w połączeniu z publikowanymi co miesiąc wskaźnikami bieżącymi emisji (określanymi narastająco co miesiąc i obrazującymi aktualny stan emisji w połączeniu z produkcją energii od początku roku) dostarczy operatorom informacje do planowania z wyprzedzeniem działań związanych z produkcją i ograniczaniem emisji.
KOBiZE, na podstawie ustawy, będzie prowadził m.in. rejestr uprawnień do emisji dwutlenku siarki i tlenków azotu, dostarczał danych o rocznej produkcji energii elektrycznej brutto i produkcji energii cieplnej netto, obliczał roczne pułapowe wskaźniki emisji i bieżące wskaźniki emisji, weryfikował obliczone przez operatorów limity emisji i wprowadzał odpowiadające im uprawnienia do emisji, KOBiZE będzie też monitorować system i prowadzić stronę internetową na ten temat.
Mechanizm rynkowy zaproponowany w projekcie ustawy pozwoli także na wcześniejsze przygotowanie się podmiotów do wymagań nowej dyrektywy IED (dyrektywa 2010/75/WE z 14 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych), która zacznie obowiązywać od roku 2016.
Emisja dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOx) są poddane restrykcjom ze względu na ich szkodliwy wpływ na środowisko – m.in. zakwaszanie gleb, eutrofizację jezior, korozje budowli i oczywiście zdrowie ludzi.
Limity emisji dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOx) dla pozostałych sektorów (poza dużymi źródłami spalania paliw), czyli np. przemysłu a także sektora komunalno – bytowego reguluje "Konwencja w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległośc" (tzw. konwencja genewska z 1979 r.) oraz protokół z Geteborga (1999), na gruncie unijnym dyrektywa 2001/81/WE tzw. "pułapowa".
***
Projekt ustawy stanowi dopełnienie tworzonego w Polsce systemu zarządzania emisjami substancji wprowadzanych do powietrza.
Zgodnie z art. 13 ustawy z 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji w skład systemu zarządzania wchodzą:
1) Krajowy system bilansowania i prognozowania emisji oraz obrót i zarządzanie jednostkami Kioto – systemy utworzone ustawą z 17 lipca 2009 r.,
2) Wspólnotowy system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych – utworzony ustawą
z 28 kwietnia 2011 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. Nr 122, poz. 695),
3) System bilansowania i rozliczania wielkości emisji dwutlenku siarki i tlenków azotu – określony
w omawianym projekcie.
Harmonogram - ważniejsze terminy wynikające z projektu ustawy dla przedsiębiorców:
- Przekazanie przez operatorów do KOBiZE raportu miesięcznego – do 15 każdego miesiąca
- (z wyjątkiem grudnia),
- Zamieszczenie na stronie internetowej KOBiZE bieżących wskaźników emisji – do 20 każdego miesiąca,
- Przekazanie przez operatorów do KOBiZE raportu rocznego – do końca lutego (Krajowa baza),
- Zamieszczenie na stronie internetowej Ministerstwa Środowiska pułapowych wskaźników emisji SO2i NOx – do 20 marca,
- Umieszczenie przez operatorów na rachunku informacji o wyliczonym rocznym limicie emisji SO2 i NOx – do 25 marca,
- Weryfikacja (pod względem rachunkowym) rocznego limitu przez KOBiZE i wprowadzenie uprawnień na rachunek – do 31 marca,
- Możliwość nabycia uprawnień – do 28 kwietnia,
- Możliwość wniesienia opłaty zastępczej – do 30 kwietnia,
- Przekazanie do KOBiZE informacji o uiszczonej opłacie zastępczej – do 10 maja,
- Umorzenie przez KOBiZE uprawnień znajdujących się na rachunkach operatorów – do 25 maja,
- Przygotowanie i przekazanie Ministrowi Środowiska przez KOBiZE zbiorczej informacji o niewniesieniu przez operatorów należnej opłaty zastępczej – do 31 maja.
źródło: Ministerstwo Gospodarki
www.mg.gov.pl
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności