- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Zielona gospodarka
II linia warszawskiego metra nie obniża emisji (21654)
Wojciech Szymalski2021-01-21
Drukuj
W 2020 roku, bez fajerwerków ze względu na COVID-19, otwarto kolejne 3 stacje II linii metra. Niestety mimo, iż to bardzo sprawny środek transportu publicznego, jego budowa w Warszawie póki co nie przynosi ograniczenia emisji gazów cieplarnianych.
Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju przygotowała pod koniec 2015 roku opracowanie mające na celu ocenę ile gazów cieplarnianych zostanie wyemitowanych w wyniku budowy oraz eksploatacji nowych stacji II linii warszawskiego metra na Targówku oraz Woli. Był to suplement do wniosku o dofinansowanie inwestycji z funduszy unijnych – jedno z pierwszych tego typu opracowań, które dziś nazywa się „climate check”. Jak je sporządzać radzi m.in. Ministerstwo Środowiska w wytycznych „Poradnik przygotowania inwestycji z uwzględnieniem zmian klimatu, ich łagodzenia i przystosowania do tych zmian oraz odporności na klęski żywiołowe”.
Na podstawie danych pochodzących ze studium wykonalności rozbudowy II linii metra oszacowano potencjalne emisje. Niestety rozbudowa metra nie przyniosła ich obniżenia się, a jedynie wzrost. W opracowaniu podano prawdopodobną emisję dla roku 2019, która sumarycznie powinna wynieść 154 tys. ton CO2. To w skali wszystkich emisji transportu w mieście między 8 a 9%. Najwięcej nowych emisji pochodzi ze zużycia prądu przez pociągi i stacje. Część tej emisji jest niwelowana przez prawdopodobny spadek użytkowania samochodów przez nowych pasażerów metra, ale to zaledwie 11 tys. ton CO2 dla 2019 roku.
W sumie oszacowano, że dodatkowe staje metra wyemitują od 2019 do 2045 roku 4,5 mln ton CO2. Taka emisja zostanie zrealizowana przy założeniu, że prąd dostępny w Warszawie w 2045 roku będzie wciąż bogaty w węgiel na poziomie ponad 50%. Jego wskaźnik emisyjny będzie wynosił 579 kgCO2/MWh energii elektrycznej. To co prawda o 30% mniej, niż emitował polski prąd jeszcze w 2015 roku, ale wciąż za dużo, aby osiągnąć neutralność klimatyczną. O wiele za dużo. Emisja taka zostanie także osiągnięta przy założeniu, że ruch drogowy nie zmieni się, a flota pojazdów będzie taka jak dziś, co, mamy nadzieję, jednak ulegnie znacznej poprawie.
Mimo zatem faktu, że mamy do czynienia z inwestycją w „ekologiczny środek transportu” szacowane emisje z realizacji nowego połączenia są i to duże. Co prawda, jeśli przeliczymy je na jednego użytkownika, na pewno będą one znacznie niższe, niż emisje dla Mostu Południowego, więc nie ma mowy o tym, że lepiej dla klimatu jest jeździć samochodem. Ten wzrost emisji CO2 z metra pokazuje jednak, jak bardzo dzisiejsza gospodarka Polski jest przesiąknięta węglem i cokolwiek by się nie działo, musi wąchać jego produkty spalania. Aby transport elektryczny, także publiczny był w pełni ekologiczny, musimy wycofać węgiel z produkcji energii. Inaczej będziemy musieli chodzić na piechotę.
Źródłem zdjęcia ilustrującego artykuł jest serwis zdjęciowy spólki Metro Warszawskie Sp z o.o.
Podobne artykuły
- Norwedzy kupują nowe elektryki, Polacy wolą szrot
Wstępne dane z Norwegii pokazują, że w 2020 roku kupiono tam ponad 50% samochodów elektrycznych na całym rynku. W Polsce w 2020 roku sprowadzano natomiast zza granicy rekordowo stare samochody – ich średni wiek wynosił ponad 12 lat.
Więcej
- Czysty węgiel nie istnieje – Fundacja ClientEarth apeluje o zaprzestanie praktyki greenwashingu w branży węglowej
Fundacja ClientEarth Prawnicy dla Ziemi wezwała dziś producentów i dystrybutorów węgla typu „ekogroszek” do zaprzestania stosowania tej nazwy. Zdaniem Fundacji, określanie jakiegokolwiek węgla jako produktu ekologicznego to greenwashing, czyli świadome wprowadzanie konsumentów w błąd
Więcej
- Most Południowy zwiększy emisje gazów cieplarnianych w Warszawie
Tuż przed świętami Bożego Narodzenia oddano do użytku Most Południowy w Warszawie. To największa w ostatnich latach inwestycja w Warszawie, która zwiększy emisję gazów cieplarnianych.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności