- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Zielona gospodarka
OZE – jak to robią w Nowym Jorku? (18369)
2015-03-27Drukuj
W stanie Nowy Jork w konflikcie pomiędzy koncernami energetycznymi a OZE państwo staje po stronie prosumenta. Jak to możliwe w państwie, w którym rządzi „niewidzialna ręka rynku”?
Stan Nowy Jork, którego PKB stawia go na 15 miejscu na świecie już w 2009 roku ogłosił, że do roku 2050 ograniczy emisje gazów cieplarnianych o 80% w stosunku do roku 1990. Nie będzie to zadanie łatwe, ponieważ w roku 2013 w całym stanie było łącznie 247 MW zainstalowanej mocy ogniw fotowoltaicznych, tylko w tym roku zainstalowano 69 MW nowych mocy.
Aby przyspieszyć rozwój energetyki odnawialnej gubernator stanu Andrew Cuomo zamierza powiększyć kwotę wsparcia dla fotowoltaiki do 1.08 miliarda dolarów na lata 2016-2023. Szacuje się, że dzięki temu wsparciu łączna moc zainstalowanych paneli słonecznych wzrośnie do 3 GW.
Dynamiczny rozwój rozproszonej energetyki obywatelskiej spotyka się ze sprzeciwem koncernów energetycznych i sieci dystrybucyjnych, dla których istnienie niezależnych producentów energii stanowi poważne wyzwanie nie tylko ekonomiczne ale i technologiczne. Rozwiązanie tych problemów jest możliwe, ale wymaga pieniędzy, których rozwijająca się energetyka obywatelska nie będzie w stanie dostarczyć.
Dotychczasowy model biznesowy producentów energii opierał się na ciągłym wzroście zużycia energii, co zwiększało zyski i pozwalało na rozbudowę niezbędnej infrastruktury. W sytuacji, w której rośnie efektywność energetyczna budynków i urządzeń elektrycznych oraz coraz większa rzesza małych producentów produkuje energię na własne potrzeby, firmy energetyczne zaczynają mieć problemy.
Istnienie nowoczesnej i inteligentnej infrastruktury energetycznej jest warunkiem rozwoju energetyki odnawialnej. Rozwiązanie więc problemu - jak połączyć interesy producentów energii odnawialnej z interesami spółek energetycznych oraz sieci przesyłających energię - wydaje się kluczowe do osiągnięcia sukcesu energetyki odnawialnej.
W stanie Nowy Jork do rozwiązanie tego problemu w interesujący sposób. Ponieważ zakłady energetyczne są monopolistą w dostawach energii do domów cena energii, i tym samym zyski, jest regulowana przez stan. Pierwszym krokiem jaki podjęto w 2007 roku było powiązanie dochodów pobieranych przez zakłady energetyczne nie z ilością sprzedanej energii, ale z liczbą przyłączonych odbiorców.
Stworzono w ten sposób mechanizm zachęcający do przyłączania instalacji OZE, nawet jeśli nie będą one generować zysku dla zakładów energetycznych.
Kolejnym działaniem regulacyjnym uchwalonym w ostatnim czasie jest przepis zabraniający dużym producentom energii posiadanie rozproszonych systemów produkcji energii, czyli OZE. Jeśli chcesz produkować energię w dużej elektrowni, to tego się trzymaj – mówią ustawodawcy. Produkcję energii odnawialnej zostaw małym podmiotom.
Ten nowy przepis Komisja Usług Publicznych uzasadniła następująco: zakazując dużym producentom energii posiadania jednocześnie energetyki rozproszonej kierowaliśmy się zamiarem zwiększenia konkurencyjności na rynku, z której skorzystają wszyscy konsumenci energii.
Najnowsza reforma stanowego system energetycznego polegać ma na związaniu ich dochodów ze sprawnym i skuteczną dystrybucją energii, a inaczej mówiąc ze sposobem w jaki poradzą sobie z rozprowadzeniem i zbilansowaniem energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Stworzony system prawny zmusza w praktyce producentów i dystrybutorów energii do uwzględnienia OZE w swoim planie biznesowym.
Jeśli duże firmy energetyczne zajęłyby się produkcją i dystrybucja energii odnawialnej użyłyby swojej monopolistycznej pozycji na rynku by „wypchnąć” z niego małych niezależnych producentów energii – brzmi argumentacja. Zmniejszyłoby to konkurencyjność na rynku energii, zmniejszyło innowacyjność i doprowadziło do wzrostu cen energii. Wpuszczenie małych producentów energii wprowadzi mechanizmy rynkowe regulujące ceny i zatrzymujące ich wzrost.
To kontrowersyjne, choć nakierowane na przyszłość wolnorynkowe podejście znajduje poparcie wśród zwolenników energetyki odnawialnej, którzy uznają je za idące z duchem czasu i, na dłuższą metę, nie do uniknienia.
Nowa polityka energetyczna stanu Nowy Jork przebudowuje całkowicie zasady funkcjonowania rynku energii. W przeszłości zadaniem koncernów energetycznych byo dostarczanie energii, w przyszłości ich głównym zadaniem będzie umożliwianie przepływu energii pomiędzy tysiącami niezależnych producentów.
Piotr Siergiej, ChronmyKlimat.pl
Konsultacja merytoryczna: Mirosław Sobolewski
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności