- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Zielona gospodarka
Dbaj o środowisko - unikniesz kary! (10378)
2010-04-30Drukuj
Jak skutecznie chronić środowisko? Przede wszystkim przestrzegać prawa, które już istnieje. A skłonić mogą nas do tego – według Unii Europejskiej – kary za przestępstwa przeciwko środowisku. Ministerstwo Środowiska przygotowało nowelizację Kodeksu Karnego zgodną z unijnymi wytycznymi. Nowelizacja nie zwiększa wymiaru kar, a wyłącznie zmienia znamiona czynów, które tym karom podlegają.
Polska, jako członek UE, jest zobowiązana do wdrożenia dyrektywy do 26 grudnia 2010 roku.
Przypisy:
1. Założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy - kodeks karny oraz niektórych innych ustaw dostępne są pod adresem: www.mos.gov.pl/g2/big/2010_04/6b1242e544f318f35bc8c67fbf63c553.pdf
źródło: Ministerstwo Środowiska
www.mos.gov.pl
Na karę od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności będzie narażony każdy, kto zanieczyści wodę, powietrze lub powierzchnię ziemi substancją albo promieniowaniem jonizującym w sposób zagrażający życiu lub zdrowiu człowieka, powodujący istotne obniżenie jakości wody, powietrza, powierzchni ziemi lub zniszczenie w świecie roślin czy zwierząt w znacznych rozmiarach. Takie m.in. sankcje wprowadzają przygotowane przez Ministerstwo Środowiska Założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy - kodeks karny oraz niektórych innych ustaw1.
Założenia zostały opracowane w związku z koniecznością transponowania do polskiego prawa przepisów Unii Europejskiej – tak zwanej "Dyrektywy karnej". Jej celem jest zapewnienie skuteczniejszej ochrony środowiska. Stoi za nią przekonanie, że sankcje karne sprawią, iż przepisy ochrony środowiska będą skuteczniejsze, ponieważ bardziej odstraszają niż sankcje administracyjne czy mechanizm kompensacyjny w ramach instytucji prawa cywilnego.
- Surowe kary są konieczne, żeby skutecznie egzekwować przepisy ochrony środowiska, które już w Polsce obowiązują. Potrzebna jest ciągle zmiana mentalności i podejścia do środowiska i w tym sankcje, które proponuje Unia mogą być pomocne. Równolegle działamy poprzez edukacje: przekonujemy dzięki kampaniom społecznym, dlaczego dbanie o środowisko jest dla nas korzystne, m.in. poprzez trwającą w tym roku ogólnopolską kampanię "Nie zaśmiecaj swojego sumienia" dotyczącą właściwego postępowania z odpadami – podkreśla minister środowiska Andrzej Kraszewski.
Wdrożenie regulacji zawartych w ww. dyrektywie będzie się odbywać przez zmianę lub uzupełnienie przepisów Kodeksu karnego, tzn. rozdziału "Przestępstwa przeciwko środowisku" (rozdział XXII), a także ustaw o ochronie przyrody, o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary.
Przestępstwa przeciwko środowisku mają często charakter transgraniczny. Żeby przestępcy nie mogli wykorzystywać na swoją korzyść różnic istniejących w przepisach w poszczególnych państwach członkowskich - konieczna jest unifikacja prawa i współpraca. To samo dotyczy przestępstw popełnianych przez przedsiębiorstwa, których siedziby mogą znajdować się w innych państwach członkowskich.
Założenia zostały opracowane w związku z koniecznością transponowania do polskiego prawa przepisów Unii Europejskiej – tak zwanej "Dyrektywy karnej". Jej celem jest zapewnienie skuteczniejszej ochrony środowiska. Stoi za nią przekonanie, że sankcje karne sprawią, iż przepisy ochrony środowiska będą skuteczniejsze, ponieważ bardziej odstraszają niż sankcje administracyjne czy mechanizm kompensacyjny w ramach instytucji prawa cywilnego.
- Surowe kary są konieczne, żeby skutecznie egzekwować przepisy ochrony środowiska, które już w Polsce obowiązują. Potrzebna jest ciągle zmiana mentalności i podejścia do środowiska i w tym sankcje, które proponuje Unia mogą być pomocne. Równolegle działamy poprzez edukacje: przekonujemy dzięki kampaniom społecznym, dlaczego dbanie o środowisko jest dla nas korzystne, m.in. poprzez trwającą w tym roku ogólnopolską kampanię "Nie zaśmiecaj swojego sumienia" dotyczącą właściwego postępowania z odpadami – podkreśla minister środowiska Andrzej Kraszewski.
Wdrożenie regulacji zawartych w ww. dyrektywie będzie się odbywać przez zmianę lub uzupełnienie przepisów Kodeksu karnego, tzn. rozdziału "Przestępstwa przeciwko środowisku" (rozdział XXII), a także ustaw o ochronie przyrody, o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary.
Przestępstwa przeciwko środowisku mają często charakter transgraniczny. Żeby przestępcy nie mogli wykorzystywać na swoją korzyść różnic istniejących w przepisach w poszczególnych państwach członkowskich - konieczna jest unifikacja prawa i współpraca. To samo dotyczy przestępstw popełnianych przez przedsiębiorstwa, których siedziby mogą znajdować się w innych państwach członkowskich.
Polska, jako członek UE, jest zobowiązana do wdrożenia dyrektywy do 26 grudnia 2010 roku.
Przypisy:
1. Założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy - kodeks karny oraz niektórych innych ustaw dostępne są pod adresem: www.mos.gov.pl/g2/big/2010_04/6b1242e544f318f35bc8c67fbf63c553.pdf
źródło: Ministerstwo Środowiska
www.mos.gov.pl
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności