- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Zielona gospodarka
Cykl: Edukacja ekologiczna i motywacja (20716)
Wojciech Szymalski2019-02-22
Drukuj
Badania świadomości ekologicznej Polaków z września 2018 roku pokazują, że coraz mniej w istocie robimy, aby chronić środowisko na co dzień. Przyczyny tego mogą być różne: widoczna gołym okiem poprawa czystości środowiska, niepewność co do sposobów w jaki możemy działać, szybkie zmiany w prawie dotyczącym środowiska. Jak możemy działać, by lepiej motywować do faktycznego działania na rzecz środowiska?
Problem motywacji bardzo dobrze został podniesiony w badaniach społecznych zrealizowanych przez grupę IKEA. Badania były poświęcone wyłącznie problemowi zmian klimatu i były przeprowadzone tylko w wybranych krajach, w tym w Polsce na reprezentatywnej próbie. Z badań możemy dowiedzieć wielu rzeczy o Polakach i ich opinii na temat zmian klimatu, np. jak bardzo wierzymy, że to człowiek zmienia klimatu, lub jak bardzo martwimy się tym problemem. Zachęcamy jednak do zajrzenia po te informacje bezpośrednio do raportu IKEA. My chcielibyśmy zwrócić waszą uwagę tylko na dwie rzeczy.
Polacy mają dobre nawyki
Pierwszą jest ta, że w porównaniu z innymi badanymi krajami, Polacy wypadli świetnie w ilości działań, które podejmują indywidualnie, aby przeciwdziałać zmianom klimatu. Na 14. analizowanych krajów zajęliśmy 4 miejsce, nawet przed aktywnymi klimatycznie Niemcami, Szwedami czy Brytyjczykami. Podejmowanie tych działań, było jednak badane bez odniesienia do zmian klimatu, jako problemu czy pojęcia. Tymczasem badania IKEA zauważyły, że to właśnie w Polsce jedną z największych grup osób są te, które niewiedzą jakie działania mogą przeciwdziałać zmianom klimatu lub nie wierzą, że to coś zmieni. Taką grupę nazwano osobami zdemotywowanymi i to jest właśnie ta druga rzecz, na którą chcemy zwrócić waszą uwagę.
Typy działaczy
IKEA podzieliła respondentów na 4 typy osób: optymistów, popierających, zdemotywowanych oraz sceptycznych (czy raczej nastawionych negatywnie). W Polsce to grupa zdemotywowanych jest największa i wynosi 35% populacji, podczas gdy optymistów jest 29%, a popierających 24%. Jest jeszcze solidna 12% grupa sceptyków. Jeszcze bardziej zdemotywowana struktura populacji występuje jedynie w Rosji. W większości badanych krajów przeważają optymiści lub popierający. Aby zaspokoić waszą ciekawość warto dodać, że największa grupa sceptyków jest w USA (18%) i Australii (16%).
Jak dobrze motywować?
Tyle wyniki, bo analitycy sporządzili dla grupy IKEA ciekawy zestaw rad, jak docierać z informacjami o zmianach klimatu do tych różnych grup osób. Poziomy perswazji podzielono w tym celu na 4 obszary informacyjne, które powinny być zawarte w każdym przekazie: wizja, korzyści, rozwiązania i powiązania społeczne. Dla osób zdemotywowanych można wyróżnić następującą narrację, która uruchamia pozytywne działania. Należy przywołać pozytywny skutek proponowanych działań, zwrócić szczególną uwagę na korzyści zdrowotne, zwrócić uwagę na możliwość wsparcia finansowego, technologicznego lub prostotę w podjęciu działań oraz ubarwić to ciekawą historią społeczną. Dla każdego rodzaju osób, przewidziana jest inna mikstura informacyjna.
Spróbuj
Myślę, że przywołane schematy postępowania będą przydatne nie tylko dla przyszłych „Dziennikarzy dla klimatu”. W projekcie eko-lokator właśnie zaczynamy szkolenia ze sposobów przekazywania informacji o ochronie środowiska we wspólnocie mieszkaniowej. A by bylibyście w stanie wykorzystać rady IKEA, aby przygotować informację dla swojego sąsiada? Pokażcie to na FB.
Jeśli podobał Ci się ten artykuł, możesz wesprzeć powstanie nowego, wpłacając datek na rzecz Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Podobne artykuły
- Cykl: Czy edukacja ekologiczna jest jeszcze potrzebna?
Zewsząd otaczają nas różnego rodzaju akcje ekologiczne. Protestujemy przeciwko odstrzałowi dzików. Maszerujemy przeciwko zmianom klimatu. Podpisujemy petycje. Wydawać by się mogło, że dziesięciolecia edukacji ekologicznej wreszcie przyniosły jakieś efekty. Czy na pewno?
Więcej
- Cykl: Edukacja ekologiczna o tym co niewidzialne
Badania świadomości ekologicznej Polaków z września 2018 roku pokazują , że coraz mniej w istocie robimy, aby chronić środowisko na co dzień. Być może jest to wynikiem tego, że jakość środowiska na naszych oczach wyraźnie się poprawiła. Ale czy nas wzrok nie myli?
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności