- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Transport
Zeroemisyjne autobusy – kupić czy nie kupić? (20474)
Wojciech Szymalski2018-04-13
Drukuj
Tak jak sposobem na likwidację niskiej emisji jest elektryfikacja ogrzewania, tak sposobem na likwidację spalin samochodowych jest elektryfikacja transportu. Jednak gminy mogą spróbować uciec przed zakupem zeroemisyjnych autobusów.
Wprowadzona z styczniu 2018 roku ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych wprowadza wyraźne zobowiązania dla jednostek samorządu terytorialnego oraz różnych innych instytucji państwowych do posiadania we flocie pojazdów samochodów zeroemisyjnych. Dotyczy to także autobusów komunikacji publicznej w miastach powyżej 50000 mieszkańców. Od dnia 1 stycznia 2021 roku we flocie autobusów trzeba zapewnić minimum 5% pojazdów zeroemisyjnych. W kolejnych latach powinno to być minimum 10% od 1 stycznia 2023 roku, minimum 20% od 1 stycznia 2025 roku i minimum 30% od 1 stycznia 2028 roku.
Terminy te wydają się dziś dość odległe, jednak samorządy już do końca 2018 roku muszą przeprowadzić pierwszą analizę kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem, przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej, autobusów zeroemisyjnych oraz innych bezemisyjnych środków transportu. Następna analiza tego typu będzie musiała być wykonana do końca 2021 roku, ponieważ ustawodawca wymaga aktualizacji tej analizy co 36 miesięcy[1]. Analiza ta umożliwia uchylenie się od obowiązku posiadania we flocie minimalnej liczby pojazdów zeroemisyjnych. Warunkiem koniecznym jest wykazanie w analizie, że brak jest korzyści z wykorzystania autobusów zeroemisyjnych. Korzyści te określane są na trzech poziomach, dla których wykonywana jest analiza: finansowo-ekonomicznym, środowiskowym związanym z emisją szkodliwych substancji, społeczno-ekonomicznym związanym z wyceną kosztów związanych z emisją.
Pierwsze doświadczenia, m.in. Jaworzna i Warszawy, w zakupie i eksploatacji autobusów elektrycznych wydają się być pozytywne. Jednak może się okazać, że w mniejszych miastach, o mniejszej flocie pojazdów i mniejszym zanieczyszczeniu powietrza, a także przy bardziej nawęglonym lokalnym miksie energetycznym, korzyści mogą nie być już tak oczywiste. Jednak czy samorządy w ogóle zdają sobie sprawę, że termin wykonania tej analizy jest tak bliski?
W maju o czerwcu 2018 roku będę prowadził szkolenia dotyczące obowiązków samorządów w zakresie elektromobilności i paliw alternatywnych. Szkolenia ze mną w roli głównej zaplanowano:
27 kwietnia 2018 w Zielonej Górze
Zapraszam do udziału. Szkolenia są owocem współpracy Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej oraz Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.
[1] Swoją drogą ciekawe, że analizy tej nie wpisano w ramy aktualizacji Planów Gospodarki Niskoemisyjnej. Czyżby to kolejny sygnał, po klastrach energetycznych, że PGN-y idą do lamusa?
Podobne artykuły
- Czym jest smog, jak rujnuje nam zdrowie i jak się przed nim chronić?
Spróbujmy rozjaśnić mglistą naturę smogu metodą pytań i odpowiedzi.
Więcej
- Efektywna strategia likwidacji smogu
Jedynym sposobem na całkowitą likwidację niskiej emisji jest elektryfikacja ogrzewania - Piszą Ludomir Duda i Marcin Popkiewicz.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności