- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Transport
Więcej CO2 oznacza więcej turbulencji? (15616)
2013-04-22Drukuj
Do 2050 roku turbulencje podczas lotów transatlantyckich będą częstsze i groźniejsze, co spowodowane będzie wzrostem emisji dwutlenku węgla, ostrzegają naukowcy. W konsekwencji wydłuży się czas podróży oraz zwiększy się zużycie paliwa.
Groźne turbulencje
Turbulencje mogą być spowodowane warunkami klimatycznymi, takimi jak ciśnienie atmosferyczne, prądy strumieniowe, zimne i ciepłe fronty czy burze.
Lekkie turbulencje tylko wstrząsają samolotami, ale te silniejsze mogą być niebezpieczne dla pasażerów i powodować uszkodzenia samolotów. Straty z tego tytułu szacowane są na 115 milionów euro rocznie.
Wyniki badań naukowców z Uniwersytetu w Reading oraz Uniwersytetu Anglii Wschodniej, opublikowane 8 kwietnia w czasopiśmie Natural Climate Change, pokazują, że turbulencje będą częstsze i silniejsze, jeśli do 2050 roku podwoi się poziom emisji dwutlenku węgla, jak przewiduje Międzynarodowa Agencja Energetyczna.
Dwutlenek węgla jest jednym z gazów odpowiedzialnych za globalne ocieplenie. Zwiększenie emisji podnosi średnią temperaturę, ogrzewając dolną część atmosfery. Ocieplanie zmienia też atmosferę na wysokości 10 kilometrów, przez co jest ona tam bardziej niestabilna dla samolotów, powiedział Reutersowi Paul Williams z Uniwersytetu w Reading, współautor raportu.
Loty mniej komfortowe
Naukowcy skupili się na północnoatlantyckim korytarzu powietrznym, z którego każdego dnia korzysta 600 samolotów kursujących między Europą a Ameryką Północną. Użyli oni symulacji komputerowych, aby zbadać wpływ zmian klimatycznych na panujące tam warunki.
Odkryli, że ryzyko natrafienia na turbulencje w połowie wieku wzrośnie o 40-170 proc. Najbardziej prawdopodobnym skutkiem będzie podwojenie przestrzeni powietrznej, gdzie występować będą znaczne turbulencje. Będą też one silniejsze o 10-40 proc.
Loty staną się przez to mniej komfortowe. Pasażerowie i załogi będą narażeni na większe ryzyko. Próby ominięcia turbulencji wydłużą czas lotów oraz zwiększą zużycie paliwa, poziom emisji i opóźnienia na lotniskach, co w efekcie doprowadzi do podwyżki cen biletów, stwierdził Williams.
Podróże samolotem to jedno z najszybciej rozwijających się źródeł emisji dwutlenku węgla, ale do tej pory nie zajmowano się wpływem zmian klimatycznych na turbulencje.
„Lotnictwo jest częściowo odpowiedzialne za zmiany klimatu. Ironią jest, że klimat rewanżuje się poprzez bardziej niestabilne warunki do latania" – dodał Williams.
Tło:
Sektor lotniczy dąży do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla o połowę w 2050 roku, w porównaniu z 2005 rokiem, poprzez nowe technologie, alternatywne paliwa i zwiększoną efektywność.
Próbowano też nałożyć na sektor lotniczy podatek, co było tłumaczone brakiem postępów w kwestii międzynarodowej umowy dotyczącej zmniejszenia emisji.
W ubiegłym roku Unia Europejska chciała objąć wszystkie linie lotnicze lądujące bądź startujące z lotnisk unijnych swoim systemem handlu emisjami. Sprzeciw był jednak tak silny, że nieomalże doprowadził do wojny handlowej, przez co na rok zawieszono prawo dotyczące lotów interkontynentalnych.
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności