- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Transport
W Gliwicach zostaną tylko autobusy (10166)
2009-09-07Drukuj
Nawet autobus posiadający silnik hybrydowy emituje do środowiska hałas oraz spaliny. W trakcie spalania paliw powstają toksyczne aldehydy, tlenek siarki, węgla, azotu oraz węglowodory. Duże ich ilości w atmosferze mogą przyczyniać się do powstawania efektu cieplarnianego. Tramwaje całkowicie napędzane są energią elektryczną, dlatego przy przemieszczaniu się nie emitują do atmosfery żadnych szkodliwych substancji.
W Gliwicach istniały do tej pory dwie linie tramwajowe - nr 1, do Rudy Śląskiej i nr 4, do Zabrza. Samorząd miejski decyzję o ich likwidacji uzasadnia zbyt wysokimi kosztami eksploatacji. Zostały one zastąpione przez nowoczesne, niskopodłogowe autobusy, kursujące z tą samą częstotliwością.
W ciągu ostatnich miesięcy miłośnicy komunikacji tramwajowej zorganizowali kilka pikiet w obronie likwidowanych linii. 31 sierpnia zebrali się pod gliwickim magistratem, aby pożegnać swój ulubiony środek transportu. Był tramwaj owinięty czarnym materiałem, były klepsydry i marsz żałobny. Mieszkańcy Gliwic zapowiadają wystąpienie o referendum w sprawie odwołania obecnego prezydenta miasta Zygmunta Frankiewicza. Stowarzyszenie Obywatelski Komitet Obrony Tramwaju i Promocji Komunikacji Miejskiej w Gliwicach już zebrał wymagane 20 tys. podpisów pod wnioskiem. Zdania na temat: „Co jest bardziej opłacalne - tramwaj czy autobus” są podzielone.
Prezydent miasta Gliwice na sesji Rady Miejskiej dotyczącej tramwajów mówił, że obecne linie tramwajowe nie łączą już głównych generatorów ruchu, przez co nie mają pełnego obłożenia, które zwracałoby koszty eksploatacji. Gliwice są „biednym miastem w dość biednym kraju”- twierdzi. Koszty zakupu taboru autobusowego oraz jego utrzymania są dużo niższe niż w przypadku tramwajów. Jest to silny argument przy podejmowaniu takiej decyzji.
Tramwaj wymaga budowy torowiska, z kolei autobus może wykorzystać istniejącą infrastrukturę drogową. W przypadku awarii autobusy można łatwo skierować na pasy zastępcze. Nie zawsze wydzielone jest osobne torowisko dla tramwajów, lecz w Polsce takie rozwiązanie pojawia się zdecydowanie częściej, niż w przypadku wydzielonego pasa dla busów. Wymogi prawne również sprzyjają tramwajom: mogą osiągać one u nas długość 52 m, przy czym autobusy jedynie 20 m. Przekłada się to na pojemność pojazdów - tramwaj może pomieścić dwa razy więcej osób, porusza się także z większą prędkością.
Obecnie Polska wprowadza na rynek wielkopojemne autobusy miejskie. Capa city Mercedesa ma ok. 20 m długości i mieści 200 osób. Masa rozłożona jest na większą liczbę osi, pojazd posiada tylko jeden przegub oraz hamulce tarczowe. Poruszając się po wydzielonym pasie może z powodzeniem obsługiwać duże potoki pasażerów. Pomimo wprowadzenia rygorystycznych standardów, transport szynowy pozostanie jednak nadal bardziej ekologiczny.
Nawet autobus posiadający silnik hybrydowy emituje do środowiska hałas oraz spaliny. W trakcie spalania paliw powstają toksyczne aldehydy, tlenek siarki, węgla, azotu oraz węglowodory. Duże ich ilości w atmosferze mogą przyczyniać się do powstawania efektu cieplarnianego. Tramwaje całkowicie napędzane są energią elektryczną, dlatego przy przemieszczaniu się nie emitują do atmosfery żadnych szkodliwych substancji.
Przedstawiono tu jedynie wybrane cechy omawianych środków transportu, lecz istnieje także wiele innych kryteriów w analizie porównawczej. Obok wydajności i opłacalności inwestycji bardzo ważnym czynnikiem jest aspekt środowiskowy, który przy obecnych wymogach ochrony środowiska powinien być brany przede wszystkim pod uwagę przy podejmowaniu decyzji.
więcej informacji:
http://www.rp.pl/artykul/15,356570_Z_gliwickich_ulic_znikna_tramwaje.html
http://www.rp.pl/artykul/15,356344_Gliwice__tramwaje_po_raz_ostatni.html
http://transinfo.pl/text.php?id=15754
http://www.tramwaje.ubf.pl/viewpage.php?page_id=10
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności