więcej


Transport

Słoneczna łódka - nowoczesne technologie dla żeglarstwa i energetyki na Targach Wiatr i Woda 2011 (9982)

2011-03-01

Drukuj
img style='float:left; margin: 0 6px 6px 0;'Najlżejsza na świecie łódka regatowa napędzana energią słoneczną będzie promować odnawialne źródła energii na warszawskich Targach Wiatr i Woda 2011. 
Największe w Europie Środkowo-Wschodniej targi żeglarskie, które rozpoczną się 3 marca w Centrum Expo XXI w Warszawie są okazją do prezentacji najnowszych trendów w dziedzinie sportu i rekreacji na wodzie. Pośród ekskluzywnych jachtów sprzętu motorowodnego i akcesoriów znajdzie się również miejsce na innowacyjne rozwiązania technologiczne takie jak Fiten Solar, łódka regatowa napędzana energią odnawialną ze słońca.

Według najnowszego raportu „Worldwide electricity production from renewable energy sources” opracowanego przez paryskie Obserwatorium Energii Odnawialnej Observ’ER, w 2009 r. w Polsce aż 93 proc. energii elektrycznej nadal pochodziło z paliw kopalnych, a zaledwie 0,001 proc. została pozyskana z promieniowania słonecznego. Dla porównania w Czechach, gdzie żyje cztery razy mniej ludzi, tradycyjne źródła energii stanowią 2/3 krajowego zaopatrzenia, a energia słoneczna 0,1 proc. Od 2008 r. ilość wytworzonego z niej prądu wzrosła tam o 281 proc. W liczbach bezwzględnych daje to moc 0,088 TWh, czyli prawie 90 razy więcej niż w Polsce, gdzie przyrost mocy pozyskanej ze słońca wyniósł tylko 11 proc. 

Energia słoneczna jest w Polsce nadal bardzo rzadko wykorzystywanym źródłem zasilania zauważa Bartosz Puchowski, kierownik projektu Fiten Solar Team, sternik i główny konstruktor słonecznej łódki. – Jej zastosowanie w napędach łodzi i jachtów, samolotów i promów kosmicznych dowodzi jednak, że panele słoneczne mogą być rozwiązaniem nie tylko efektywnym, ale również opłacalnym. Pozwalają prowadzić styl życia oparty na całkowicie samowystarczalnym źródle zaopatrzenia w energię.

Dowodem na to może być fakt, że dzięki energii zmagazynowanej w akumulatorach i czerpanej bezpośrednio z paneli fotowoltaicznych, przy dość niskim przeciętnym nasłonecznieniu panującym w Polsce, łódka Fiten Solar 2010 może płynąć non-stop, dniem i nocą ze średnią prędkością 7 km/h, bez dodatkowego zasilania.

Łódka wykonana według oryginalnego projektu gdyńskich inżynierów ma już na swoim koncie sukcesy w najważniejszych międzynarodowych regatach łodzi poruszanych dzięki bateriom słonecznym. Na Targach Wiatr i Woda 2011 będzie można zobaczyć jednostkę Fiten Solar 2010, która znalazła się w ścisłej czołówce ubiegłorocznego wyścigu Frisian Solar Challange w Holandii, prestiżowych europejskich regat łodzi wykorzystujących energię odnawialną.

Tym razem zamiast pokazów na wodzie postawiliśmy na ciekawostki techniczne zachęca Bartosz Puchowski. Pokażemy najnowszy typ elastycznych paneli solarnych, które napędzają naszą jednostkę i serce łodzi elektryczny układ napędowy, niezwykle cichy i tym samym przyjazny dla środowiska.

Dzięki kilku ciekawym eksperymentom z urządzeniami elektrycznymi na stoisku Fiten Solar Team (hala nr 4, stoisko 86A) będzie można w praktyce przekonać się, jak działa energia fotowoltaiczna.

Oprócz prezentacji mocy baterii słonecznych, członkowie ekipy Fiten Solar Team zdradzą również szczegóły techniczne dotyczące Fiten Solara 2012, najnowszego modelu łodzi z ultralekkim kadłubem z kompozytu epoksydowo-węglowego, wykonanym w technologii infuzji. Podobne rozwiązania stosowane są w bolidach Formuły 1 i jachtach regatowych American Cup.

Dodatkową atrakcją będą filmy i zdjęcia z wyścigów łodzi solarnych oraz wizualizacje wnętrz jachtów wykonane przez partnera projektu – firmę Cree Yacht design studio z Gdyni.


źródło: www.fitensolarteam.pl
fot. www.sxc.hu
 

Udostępnij wpis swoim znajomym!




Podziel się swoją opinią



Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju



Portal dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej