- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Transport
Rok 2014 - jaki był dla polskich rowerzystów? (18084)
2015-01-12Drukuj
Rok 2014 obfitował w wydarzenia dla rowerzystów ważne i przełomowe. Nie brak było sukcesów i pozytywnych zaskoczeń. Niestety trafiły się też negatywy. Podsumowujemy rok 2014
POZYTYWY
Największym rowerowym pozytywem roku było referendum, które odbyło się 25 maja w Krakowie. Poza pytaniami o olimpiadę i inne zagadnienia, w referendum znalazło się też pytanie o rowery: ‘Czy zdaniem Pani/Pana w Krakowie powinno się budować więcej ścieżek rowerowych?‘ Pozytywnie na to pytanie odpowiedziało aż 85% głosów. Referendum miało niezbędną frekwencję powyżej 30%, a więc jego wynik jest prawnie wiążący dla władz - budowa tras rowerowych w mieście musi przyśpieszyć. Widać już pierwsze efekty powyższego.
Rowery wygrywały też kolejne edycje budżetów obywatelskich w różnych miastach w Polsce. W Warszawie do realizacji trafi blisko 10 rowerowych projektów w 7 dzielnicach. We Wrocławiu rowerowy projekt zdeklasował inne projekty zdobywając 16 tysięcy głosów (dwa razy więcej niż jakikolwiek inny projekt). Radom dzięki budżetowi obywatelskiemu stał się pierwszym miastem w Polsce, w którym wszystkie ulice jednokierunkowe są dla cyklistów otwarte w dwie strony. Rowery wygrywały też w Lublinie, Szczecinie i innych miastach.
Prezydent Komorowski podpisał ustawę zmieniającą Prawo Wodne i nieco szerzej otwierającą możliwość wytyczania rowerowej infrastruktury na wałach przeciwpowodziowych wzdłuż rzek. Nie jest to gigantyczny przełom - takie szlaki już miejscami istnieją, a nowe prawo nie zrewolucjonizuje ich budowy. Jest to jednak krok w dobrym kierunku i warto go odnotować.
Turystykę rowerową wspierał nie tylko Prezydent. W Warszawie powstaje Szlak Wisły, który wraz z bulwarami wiślanymi będzie stanowił rowerowy kręgosłup miasta i pozwoli na szybki przejazd z południa na północ miasta. W Małopolsce powstał Program budowy tras turystycznych. W najbliższych latach województwo małopolskie przeznaczy na rowery 200 milionów złotych.
Rowerami zainteresowali się też politycy na szczeblu lokalnym. W wyborach samorządowych zarówno transport rowerowy w miastach jak i turystyka na dwóch kółkach poza nimi były ważnymi punktami programów wszystkich liczących się partii. Niektórzy nowi Prezydenci miast (np. Poznań, Słupsk) prowadzili swoje kampanie wyborcze z roweru i to tego pojazdu używają do codziennego poruszania się po mieście.
Rowerzystów zaczyna zauważać też polska kolej. W cieniu Pendolino (słabego rowerowo) pozostają zakupy nowych wagonów przez Intercity - posiadają one po 12 miejsc na jednoślady i w tym względzie nie ustępują taborowi z Zachodu. Z kolei PKP PLK rozpoczęło montaż stojakół rowerowych przy stacjach i przystankach kolejowych - tysiące rowerzystów korzystających codziennie z usług kolei będą mogły przypinać swoje rowery do bezpiecznych i solidnych stojaków typu ‘Shefield‘ (znanych też jako ‘odwrócone ‘U‘‘) zamiast do płotów, barierek i innych elementów krajobrazu.
Cyklistów w 2014 roku dopieściła nawet pogoda. Nawet ci, którzy nie lubią jeździc jednośladami w zimę, mogli w tym roku wyjątkowo długo cieszyć się ciepłą i (co chyba nawet ważniejsze) suchą pogodą. Plusowe temperatury utrzymywały się do połowy grudnia.
NEGATYWY
Niestety wciąż nie jesteśmy rowerowym rajem. Infrastruktura dla jednośladów wciąż powstaje za wolno, a jej jakość jest, delikatnie mówiąc, dyskusyjna, zwłaszcza w mniejszych miastach i na wsi. Mijający rok obfitował w spektakularne buble. Anty-hitem okazały się być barierki, które stawiano bez opamiętania wzdłuż wielu tras rowerowych. Śmiała się z nich cała Polska.
Rowerzyści wciąż nie mogą się doczekać nowelizacji rozporządzeń wykonawczych do Prawa o Ruchu Drogowym. Przypomnijmy, że rowerowa nowelizacja tej ustawy datowana jest na rok 2011. Prace nad rozporządzeniami do niej, choć obecnie na ukończeniu, opóźnione są już niemal 4 lata!
Źródło: infibike.pl
www.infobike.pl
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności