więcej


Transport

Osiem zespołów z Polski ścigało się w zawodach Shell Eco – Marathon (14367)

2012-05-26

Drukuj

alerion supermileage  junado flickr by-nc-saOsiem polskich drużyn wzięło udział w wyścigu Shell Eco – Marathon, który w maju odbył się na torze ulicznym w Rotterdamie. Najlepiej wypadł zespół studentów "Eco Zone 505" zajmując 3. miejsce w kategorii "Urban Concept" wśród pojazdów z silnikiem diesla.

Wśród 227 zespołów zgłoszonych do udziału w zawodach, ostatecznie znalazło się osiem polskich drużyn. Studenci z Politechnik w Gdańsku, Lublinie, Katowicach oraz Warszawie skonstruowali osiem pojazdów, z których pięć startowało w kategorii "Prototype" oraz 3 w kategorii "Urban Concept".

Uczestnicy startujący w kategorii "Prototype" budują eksperymentalny pojazd spalający dziesiętne części litra na sto kilometrów. W kategorii "Urban Concept" biorą natomiast udział pojazdy, w których minimalne spalanie łączy się z konstrukcją samochodu zbliżonego do normalnych, miejskich pojazdów.

Debiutujący w wyścigu zespół Eco Zone 505 zajął trzecie miejsce w kategorii "Urban Concept" wśród pojazdów z silnikiem diesla. "W duchu wierzyliśmy, że mamy szanse na sukces – mówi Michał Sapielak z Eco Zone 505. – Niewiele zespołów wystawiało samochód z silnikiem wysokoprężnym. Wysoka nota w klasyfikacji pojazdów napędzanym dieslem, a przede wszystkim ukończenie zawodów, to dowód, że nawet ze skromnym budżetem jesteśmy w stanie osiągnąć sukces".

Zespół Smart Power z Politechniki Śląskiej, wystawiający pojazd Mushellka, startował w kategorii prototypów napędzanych energią elektryczną. Podczas wyścigu drużyna pokonała dystans 425 km zużywając 1 KWh. Wynik ten okazał się na tyle dobry, że pozwolił drużynie zająć 10. miejsce w klasyfikacji głównej.

Rekordziści Polski, zespół SKAP - Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów Politechniki Warszawskiej, zmagający się z problemami technicznymi, przejechali 390 km na jednym litrze paliwa. Studenci przyznają, że liczyli na więcej, chcąc pobić dotychczasowy rekord kraju, kiedy to Kropelka pokonała dystans 659 km. Niewiele gorszy wynik – 320 km – osiągnął drugi warszawski zespół startujący z bolidem Hussar.

lamina supermileage car steve corey flickr by-nc

fot. Lamina Supermileage Car, steve corey flickr by-nc

Brak miejsca na podium w wyścigu głównym, wynagrodziło zespołowi SKAP uzyskanie nagrody Safety Award Prototype. Pojazd Kropelka został ogłoszony najbardziej bezpiecznym bolidem biorącym udział w Shell Eco – Marathon 2012. Nagroda wręczana jest za uwzględnienie kwestii związanych z bezpieczeństwem w procesie projektowania pojazdu.

Lider kategorii "Prototypów", francuski zespół Microjoule-La Joliverie zdeklasował rywali, pokonując na jednym litrze paliwa imponujące 2820 kilometrów. W klasyfikacji generalnej kategorii „Urban Concept", najlepszy okazał się francuski zespół Electricar Solution. Ustanowił on nowy rekord przejeżdżając 262,6 km na kWh w klasie pojazdów zasilanych energią elektryczną.

Tegoroczna edycja Shell Eco – Marathon po raz pierwszy została otwarta dla publiczności. Zawody oraz miasteczko naukowe odwiedziło blisko 40 tysięcy osób. Wyścig ulicami miasta, pozwolił przybliżyć warunki panujące na torze do tych, z jakimi kierowcy spotykają się na drodze.

 

źródło: PAP – Nauka w Polsce, fot. Alerion Supermileage, junado flickr by-nc-sa

Udostępnij wpis swoim znajomym!




Podziel się swoją opinią



Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju



Portal dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej