- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Transport
Nowe przepisy dotyczące bardziej ekologicznych paliw żeglugowych wpłyną korzystnie na zdrowie ludzi (15180)
2012-12-19Drukuj
Nowe przepisy dotyczące paliw żeglugowych, które weszły w życie 17 grudnia 2012 roku, zmniejszą znacząco zanieczyszczenie powietrza i jego wpływ na ludzkie zdrowie. Zanieczyszczenia powietrza powodowane przez żeglugę morską są przenoszone na duże odległości, a w rezultacie pogłębiają problemy związane z jakością powietrza w wielu miastach europejskich.
Bez podejmowania działań emisje siarki ze statków na obszarach morskich UE przekroczyłyby do 2020 r. poziom emisji ze wszystkich źródeł naziemnych. Zmienione przepisy zahamują tę tendencję, zmniejszając nie tylko emisje siarki, lecz co ważniejsze emisje cząstek stałych, co oznacza wyraźny postęp w zakresie ochrony zdrowia ludzi i środowiska.
Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Siim Kallas powiedział: "Europa jest obecnie na etapie realizacji zobowiązań podjętych jednogłośnie przez jej państwa członkowskie w ramach IMO w 2008 r. Mamy również świadomość kosztów, jakie ponosi branża w celu spełnienia wymogów, i zmierzamy do ich zminimalizowania w ramach „niezbędnika zrównoważonego transportu wodnego" przedstawionego we wrześniu 2011 r.".
Komisarz ds. środowiska Janez Potočnik powiedział: "Poprawa jakości powietrza to długofalowe wyzwanie związane z ochroną środowiska. Choć zajęło to trochę czasu, udało się jednak pozyskać zaangażowanie sektora gospodarki morskiej. Prawdziwymi beneficjentami są obywatele Europy, którzy będą oddychać czystszym powietrzem i cieszyć się zdrowszym życiem, a także branża dostarczająca czyste paliwa i technologie".
Dyrektywa, która weszła w życie 17 grudnia 2012 roku, opiera się na normach opracowanych przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO). Doprowadzi ona do stopniowej redukcji maksymalnej zawartości siarki w paliwach żeglugowych z 3,5 proc. do 0,5 proc. do stycznia 2020 r. W przypadku niektórych bardzo wrażliwych ekosystemów, takich jak Morze Bałtyckie i Morze Północne wraz z kanałem La Manche, maksymalne zawartości siarki zostaną obniżone do 0,1 proc. już w 2015 r.
Alternatywę dla paliwa o niskiej zawartości siarki stanowi możliwość wyboru równoważnych metod spełnienia wymogów, takich jak systemy oczyszczania spalin lub statki napędzane skroplonym gazem ziemnym (LNG). Obecne unijne instrumenty finansowania transportu, takie jak programy TEN-T i Marco Polo, oraz Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) zapewniają wsparcie finansowe dla proekologicznych projektów dotyczących sektora morskiego. Ponadto Komisja zainicjowała działania na rzecz promowania wykorzystania LNG jako paliwa okrętowego. W dalszym ciągu wdrażane będą również średnio- i długoterminowe środki mające na celu promocję ekologicznych technologii statków, paliw alternatywnych i rozwoju zielonej infrastruktury transportowej w kontekście niezbędnika zrównoważonego transportu wodnego, we współpracy z przedstawicielami branży i państw członkowskich.
Przedmiotowa dyrektywa jest najnowszym elementem ram polityki UE w zakresie zanieczyszczenia powietrza, które były opracowywane na przestrzeni ostatnich 30 lat. Komisja Europejska przeprowadza obecnie kompleksowy przegląd ram strategicznych z myślą o ich aktualizacji w 2013 r.
Kolejne działania
Najpóźniej do dnia 17 kwietnia 2014 r. państwa członkowskie będą musiały zmienić swoje dotychczasowe ustawodawstwo dotyczące jakości paliw żeglugowych w celu dostosowania go do nowej dyrektywy. Dyrektywa zapewnia pewność prawa, jeśli chodzi o inwestycje potrzebne armatorom, operatorom portów i rafineriom.
Państwa członkowskie mają dopilnować, aby od roku 2015 r. statki wykorzystywały paliwo o zawartości siarki najwyżej 0,10 proc. na obszarze Morza Bałtyckiego i Morza Północnego wraz z kanałem La Manche. Dopuszcza się przy tym równoważne metody spełnienia wymogów, np. systemy oczyszczania spalin.
Począwszy od roku 2020, statki pływające po obszarach wszystkich pozostałych mórz europejskich będą musiały stosować paliwo o zawartości siarki poniżej 0,50 proc.
Kontekst
Paliwem tradycyjnie stosowanym na statkach jest ciężki olej opałowy. Zawartość siarki w takim paliwie może wynosić nawet do 5 proc. Dla porównania, zawartość siarki w paliwach stosowanych w samochodach ciężarowych lub osobowych nie może przekraczać 0,001 proc.
Emisje dwutlenku siarki powodują kwaśne deszcze i odpowiadają za powstawanie pyłu zawieszonego. Pył ten jest szkodliwy dla zdrowia ludzi. Przyczynia się do występowania chorób układu oddechowego i krążenia oraz powoduje skrócenie średniej długości życia w UE o nawet dwa lata.
Dodatkowe informacje:
ec.europa.eu/environment/air/transport/ships.htm
ec.europa.eu/environment/air/transport/ships_proposal.htm
źródło: © Unia Europejska, 1995-2012, fot. www.sxc.hu
www.ec.europa.eu
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności