- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Transport
Normy emisji CO2 dla nowych lekkich samochodów dostawczych (10001)
2010-12-28Drukuj
Od 2014 r. producenci lekkich samochodów dostawczych będą musieli przestrzegać nowych wymagań odnośnie emisji CO2. Od 2017 r. już wszystkie produkowane samochody dostawcze będą musiały być w pełni ekologiczne. Natomiast producenci samochodów dostawczych, które emitować będą mniej niż zakładają przyjęte normy będą dodatkowo promowani. Unia Europejska już teraz planuje wprowadzenie ograniczania emisji CO2 także z samochodów ciężkich.
Ministrowie Środowiska Państw Członkowskich Unii Europejskiej przyjęli zapisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady określającego normy emisji dla nowych lekkich samochodów dostawczych. Porozumienie zawarto podczas posiedzenia Rady UE ds. Środowiska, która odbyła się 20 grudnia br. w Brukseli. W obradach wziął udział Janusz Zaleski, podsekretarz stanu w MŚ, Główny Konserwator Przyrody.
Celem regulacji będzie nałożenie na producentów tego typu pojazdów obowiązku zmniejszenia średniego poziomu emisji CO2 pochodzących z nowych lekkich samochodów dostawczych do 175 g/km począwszy od roku 2014 stopniowo do roku 2017.
Oznacza to, że w 2014 roku 70% samochodów będzie musiało spełniać odpowiedni poziom emisji CO2, zaś w kolejnych latach udział procentowy pojazdów będzie wzrastał następująco: 75% w roku 2015; 80% w roku 2016; 100% w roku 2017.
Rozporządzenie przewiduje też wprowadzenie systemu polegającego na promowaniu producentów wprowadzających na rynek samochody emitujące poniżej 50 gCO2/km, czyli tzw. superkredytów. Jednocześnie producenci nie spełniający obowiązków wynikających z przepisów, produkujący pojazdy przekraczające poziom emisji CO2, narażeni będą na ponoszenie opłat z tego tytułu.
Najdłuższej dyskusji poddane było jedno z najbardziej istotnych zagadnień rozporządzenia - cel długoterminowy, czyli limit emisji CO2, jaki od roku 2020 będą musiały spełniać wszystkie nowe lekkie samochody dostawcze. Po długich negocjacjach pomiędzy Parlamentem Europejskim, Komisją Europejską i Radą Unii Europejskiej, Ministrowie uczestniczący w posiedzeniu Rady UE ds. Środowiska 20 grudnia br., zgodzili się przyjąć cel długoterminowy od roku 2020 dla nowych lekkich samochodów dostawczych w wysokości 147 g CO2/km.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady określającego normy emisji dla nowych lekkich samochodów dostawczych w ramach zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz obniżenia poziomów emisji CO2 pochodzących z lekkich pojazdów samochodowych wspomagać będzie zbliżenie się do ogólnego celu wspólnotowego ograniczenia emisji do 120 g CO2/km do roku 2012, zapisanego w Komunikacie Komisji Europejskiej do Rady i Parlamentu Europejskiego – Wyniki przeglądu wspólnotowej strategii na rzecz zmniejszenia emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych. Jednocześnie uzupełni wcześniej wprowadzone rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 443/2009 z 23 kwietnia 2009 r. określające normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych, które ustala średni poziom emisji CO2dla nowych samochodów osobowych w wysokości 130 g CO2/km, zaś począwszy od 2020 r., w wysokości 95 g CO2/km. Planowane jest również wprowadzenie rozporządzenia dotyczącego ograniczania emisji CO2 z samochodów ciężkich.
Przyjęcie przedmiotowego rozporządzenia stworzy jasną perspektywę dla producentów lekkich samochodów dostawczych. Będzie to bodziec do zintensyfikowania prac badawczo-rozwojowych mających na celu stworzenie innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych wykorzystywanych przy produkcji bardziej ekologicznych pojazdów.
Rozporządzenie to jest istotne ze względu na jego znaczenie w zakresie ograniczania emisji CO2 w sektorze nieobjętym Systemem Handlu Uprawnieniami do Emisji, czyli wypełniania m.in. zapisów decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/30/WE w sprawie starań podejmowanych przez państwa członkowskie zmierzających do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w celu realizacji do 2020 r. zobowiązań Wspólnoty dotyczących redukcji emisji gazów cieplarnianych, a co za tym idzie na przyczynienie się do walki ze zmianami klimatycznymi.
Przedmiotowe rozporządzenie wejdzie w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Rozporządzenie Unii Europejskiej jest aktem prawnym o najszerszym zasięgu, do wydawania którego upoważnione są Rada Unii Europejskiej, Parlament Europejski oraz Komisja Europejska wydająca rozporządzenia wykonawcze lub zmieniające do istniejących rozporządzeń Rady Unii Europejskiej i Parlamentu Europejskiego. Z dniem wejścia w życie, rozporządzenie będzie bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Ponadto podczas obrad osiągnięto porozumienie polityczne w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego wprowadzania do obrotu i stosowania produktów biobójczych.
Ministrowie środowiska przyjęli także konkluzje dotyczące poprawy instrumentów polityki ochrony środowiska, a także zrównoważonej gospodarki materiałami oraz zrównoważonej produkcji i konsumpcji. Rada zatwierdziła też konkluzje w sprawie wyników i działań następczych po 10. Konferencji Stron Konwencji NZ o różnorodności biologicznej, która odbywała się od 18 do 29 października w Japonii.
Podsumowano również rezultaty Konferencji Klimatycznej ONZ w Cancun.
źródło: Ministerstwo Środowiska
www.mos.gov.pl
Celem regulacji będzie nałożenie na producentów tego typu pojazdów obowiązku zmniejszenia średniego poziomu emisji CO2 pochodzących z nowych lekkich samochodów dostawczych do 175 g/km począwszy od roku 2014 stopniowo do roku 2017.
Oznacza to, że w 2014 roku 70% samochodów będzie musiało spełniać odpowiedni poziom emisji CO2, zaś w kolejnych latach udział procentowy pojazdów będzie wzrastał następująco: 75% w roku 2015; 80% w roku 2016; 100% w roku 2017.
Rozporządzenie przewiduje też wprowadzenie systemu polegającego na promowaniu producentów wprowadzających na rynek samochody emitujące poniżej 50 gCO2/km, czyli tzw. superkredytów. Jednocześnie producenci nie spełniający obowiązków wynikających z przepisów, produkujący pojazdy przekraczające poziom emisji CO2, narażeni będą na ponoszenie opłat z tego tytułu.
Najdłuższej dyskusji poddane było jedno z najbardziej istotnych zagadnień rozporządzenia - cel długoterminowy, czyli limit emisji CO2, jaki od roku 2020 będą musiały spełniać wszystkie nowe lekkie samochody dostawcze. Po długich negocjacjach pomiędzy Parlamentem Europejskim, Komisją Europejską i Radą Unii Europejskiej, Ministrowie uczestniczący w posiedzeniu Rady UE ds. Środowiska 20 grudnia br., zgodzili się przyjąć cel długoterminowy od roku 2020 dla nowych lekkich samochodów dostawczych w wysokości 147 g CO2/km.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady określającego normy emisji dla nowych lekkich samochodów dostawczych w ramach zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz obniżenia poziomów emisji CO2 pochodzących z lekkich pojazdów samochodowych wspomagać będzie zbliżenie się do ogólnego celu wspólnotowego ograniczenia emisji do 120 g CO2/km do roku 2012, zapisanego w Komunikacie Komisji Europejskiej do Rady i Parlamentu Europejskiego – Wyniki przeglądu wspólnotowej strategii na rzecz zmniejszenia emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych. Jednocześnie uzupełni wcześniej wprowadzone rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 443/2009 z 23 kwietnia 2009 r. określające normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych, które ustala średni poziom emisji CO2dla nowych samochodów osobowych w wysokości 130 g CO2/km, zaś począwszy od 2020 r., w wysokości 95 g CO2/km. Planowane jest również wprowadzenie rozporządzenia dotyczącego ograniczania emisji CO2 z samochodów ciężkich.
Przyjęcie przedmiotowego rozporządzenia stworzy jasną perspektywę dla producentów lekkich samochodów dostawczych. Będzie to bodziec do zintensyfikowania prac badawczo-rozwojowych mających na celu stworzenie innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych wykorzystywanych przy produkcji bardziej ekologicznych pojazdów.
Rozporządzenie to jest istotne ze względu na jego znaczenie w zakresie ograniczania emisji CO2 w sektorze nieobjętym Systemem Handlu Uprawnieniami do Emisji, czyli wypełniania m.in. zapisów decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/30/WE w sprawie starań podejmowanych przez państwa członkowskie zmierzających do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w celu realizacji do 2020 r. zobowiązań Wspólnoty dotyczących redukcji emisji gazów cieplarnianych, a co za tym idzie na przyczynienie się do walki ze zmianami klimatycznymi.
Przedmiotowe rozporządzenie wejdzie w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Rozporządzenie Unii Europejskiej jest aktem prawnym o najszerszym zasięgu, do wydawania którego upoważnione są Rada Unii Europejskiej, Parlament Europejski oraz Komisja Europejska wydająca rozporządzenia wykonawcze lub zmieniające do istniejących rozporządzeń Rady Unii Europejskiej i Parlamentu Europejskiego. Z dniem wejścia w życie, rozporządzenie będzie bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Ponadto podczas obrad osiągnięto porozumienie polityczne w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego wprowadzania do obrotu i stosowania produktów biobójczych.
Ministrowie środowiska przyjęli także konkluzje dotyczące poprawy instrumentów polityki ochrony środowiska, a także zrównoważonej gospodarki materiałami oraz zrównoważonej produkcji i konsumpcji. Rada zatwierdziła też konkluzje w sprawie wyników i działań następczych po 10. Konferencji Stron Konwencji NZ o różnorodności biologicznej, która odbywała się od 18 do 29 października w Japonii.
Podsumowano również rezultaty Konferencji Klimatycznej ONZ w Cancun.
źródło: Ministerstwo Środowiska
www.mos.gov.pl
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności