- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Transport
Niższa emisja dwutlenku węgla dzięki buspasom (10098)
2010-04-06Drukuj
Autobusy kursujące buspasami na warszawskiej Trasie Łazienkowskiej emitują dziesięciokrotnie mniej dwutlenku węgla niż poruszające się tą samą trasą prywatne samochody osobowe – policzył Zarząd Transportu Miejskiego.
źródło: PAP – Nauka w Polsce
www.naukawpolsce.pap.pl
Według danych ZTM Trasę Łazienkowską w ciągu godziny pokonuje 76 autobusów, wiozących około 6,5 tysiąca pasażerów. W tym samym czasie może tamtędy przejechać maksymalnie 3,5 tysiąca samochodów, które w sumie przewożą 4,7 tys. osób.
Biorąc pod uwagę, że samochód osobowy wytwarza średnio 140 gram dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr, na jedną przewiezioną osobę przypada 104,2 g CO2. Autobus emituje tego gazu cieplarnianego więcej – ok. 880 g/km, ale w przeliczeniu na jednego pasażera jest to 10,2 g CO2.
Jak napisał w przesłanej PAP informacji prasowej rzecznik ZTM Andrzej Skwarek, przyjęte dane dotyczące wielkości emisji spalin mogą być w rzeczywistości korzystniejsze dla autobusów, bo dzięki buspasom jadą one bez zakłóceń, a samochody powoli posuwają się w korku.
Rzecznik dodał, że do 2011 r. wymienione będą przestarzałe, wysokopodłogowe autobusy – po warszawskich ulicach będzie jeździć ponad tysiąc nowych pojazdów, które będą spełniały restrykcyjne normy emisji spalin Euro IV i Euro V.
Przed tygodniem rozpoczęła się w Warszawie kampania ZTM "Jedź właściwym pasem", która ma zachęcić warszawiaków do korzystania z komunikacji miejskiej.
Wytyczanie buspasów to element polityki transportowej miasta przyjętej w ub.r. przez stołecznych radnych. Zakłada ona uprzywilejowanie transportu zbiorowego, co ma zachęcić tych, którzy dotychczas jeździli własnymi autami, do korzystania z komunikacji miejskiej.
W stolicy funkcjonują wydzielone buspasy o łącznej długości ok. 32 km, w ciągu najbliższych miesięcy kolejny pojawi się w Al. Jerozolimskich – między Pl. Zawiszy a Rondem de Gaulle'a, w ścisłym centrum miasta. W przyszłości ma on powstać także na Trasie AK, na odcinku od ul. Żelazowskiej do Wybrzeża Gdyńskiego – w kierunku mostu.
Buspasy od początku swego istnienia wzbudzają niechęć kierowców prywatnych samochodów. Najwięcej krytycznych opinii dotyczyło najdłuższego z nich – na Trasie Łazienkowskiej. Zdaniem kierowców, sparaliżował on ruch na moście Łazienkowskim i utrudnił dojazd do centrum miasta jadącym z prawobrzeżnej części Warszawy.
Rok temu stołeczni radni zdecydowali, że Warszawa przystąpi do europejskiego porozumienia, przewidującego redukcję emisji gazów cieplarnianych co najmniej o 20 proc. w ciągu najbliższych 10 lat.
Pomysł na redukcję emisji spalin w stolicy pod koniec ub.r. mieli także radni PiS. Podczas debaty na temat wysokości stawek podatków lokalnych obowiązujących w 2010 r. zgłosili propozycję, by właściciele ekologicznych samochodów ciężarowych i autobusów objęci zostali zerową stawką podatku. Przeciwko temu pomysłowi głosowali jednak radni rządzącej w Warszawie Platformy Obywatelskiej i ostatecznie przepadł on w głosowaniu.
Biorąc pod uwagę, że samochód osobowy wytwarza średnio 140 gram dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr, na jedną przewiezioną osobę przypada 104,2 g CO2. Autobus emituje tego gazu cieplarnianego więcej – ok. 880 g/km, ale w przeliczeniu na jednego pasażera jest to 10,2 g CO2.
Jak napisał w przesłanej PAP informacji prasowej rzecznik ZTM Andrzej Skwarek, przyjęte dane dotyczące wielkości emisji spalin mogą być w rzeczywistości korzystniejsze dla autobusów, bo dzięki buspasom jadą one bez zakłóceń, a samochody powoli posuwają się w korku.
Rzecznik dodał, że do 2011 r. wymienione będą przestarzałe, wysokopodłogowe autobusy – po warszawskich ulicach będzie jeździć ponad tysiąc nowych pojazdów, które będą spełniały restrykcyjne normy emisji spalin Euro IV i Euro V.
Przed tygodniem rozpoczęła się w Warszawie kampania ZTM "Jedź właściwym pasem", która ma zachęcić warszawiaków do korzystania z komunikacji miejskiej.
Wytyczanie buspasów to element polityki transportowej miasta przyjętej w ub.r. przez stołecznych radnych. Zakłada ona uprzywilejowanie transportu zbiorowego, co ma zachęcić tych, którzy dotychczas jeździli własnymi autami, do korzystania z komunikacji miejskiej.
W stolicy funkcjonują wydzielone buspasy o łącznej długości ok. 32 km, w ciągu najbliższych miesięcy kolejny pojawi się w Al. Jerozolimskich – między Pl. Zawiszy a Rondem de Gaulle'a, w ścisłym centrum miasta. W przyszłości ma on powstać także na Trasie AK, na odcinku od ul. Żelazowskiej do Wybrzeża Gdyńskiego – w kierunku mostu.
Buspasy od początku swego istnienia wzbudzają niechęć kierowców prywatnych samochodów. Najwięcej krytycznych opinii dotyczyło najdłuższego z nich – na Trasie Łazienkowskiej. Zdaniem kierowców, sparaliżował on ruch na moście Łazienkowskim i utrudnił dojazd do centrum miasta jadącym z prawobrzeżnej części Warszawy.
Rok temu stołeczni radni zdecydowali, że Warszawa przystąpi do europejskiego porozumienia, przewidującego redukcję emisji gazów cieplarnianych co najmniej o 20 proc. w ciągu najbliższych 10 lat.
Pomysł na redukcję emisji spalin w stolicy pod koniec ub.r. mieli także radni PiS. Podczas debaty na temat wysokości stawek podatków lokalnych obowiązujących w 2010 r. zgłosili propozycję, by właściciele ekologicznych samochodów ciężarowych i autobusów objęci zostali zerową stawką podatku. Przeciwko temu pomysłowi głosowali jednak radni rządzącej w Warszawie Platformy Obywatelskiej i ostatecznie przepadł on w głosowaniu.
źródło: PAP – Nauka w Polsce
www.naukawpolsce.pap.pl
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności