- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Transport
Największy od lat spadek emisji CO2 w sektorze nowych samochodów (10010)
2010-11-16Drukuj
W 2009 roku średnie emisje CO2 z nowych samochodów sprzedawanych w Unii spadły o 5%. Według raportu, opublikowanego przez Komisję Europejską 10 listopada br., jest to największy roczny spadek emisji w historii. Komisja przyjęła także szczegółowe przepisy dotyczące harmonizacji sposobów monitorowania samochodowych emisji CO2 w całej Unii. Pełne sprawozdanie na temat rozwoju sytuacji zostanie przedstawione przez komisarz Hedegaard po spotkaniu z grupą „CARS 21”.
źródło: © Unia Europejska, 1995-2010, fot. © Unia Europejska, 2010
www.europa.eu
tłum. ChronmyKlimat.pl
„Redukcja emisji CO2 w transporcie drogowym pozostanie w najbliższych latach jednym z głównych wyzwań. Najnowsze dane wskazują, że przemysł samochodowy jest na dobrej drodze do osiągnięcia celów redukcji na rok 2015 i najprawdopodobniej wielu wiodących producentów będzie zdolnych do kontynuacji tych działań w przyszłości. Gdy cele zostały zdefiniowane, przemysł obawiał się, że nie będą one zrealizowane w wyznaczonym czasie. Cieszę się, że unijne prawodawstwo dotyczące redukcji emisji okazało się w praktyce skutecznym czynnikiem innowacji i utrzymuje unijny przemysł w czołówce konkurencyjności”, powiedziała komisarz Hedegaard.
Raport Komisji podsumowujący dane o emisjach pochodzących z nowych samochodów osobowych z roku 2009 wskazuje 5,1% spadek emisji CO2 w porównaniu z rokiem poprzednim. To największy zaobserwowany roczny spadek emisji od początku pomiarów w roku 2000. Co więcej, pogłębił się zaobserwowany w 2008 roku trend zmniejszania mocy, pojemności oraz wagi sprzedawanych pojazdów. To zjawisko jest związane z kombinacją kilku czynników, wśród których główną rolę odegrały kryzys finansowy, wprowadzone w wielu krajach rządowe programy zachęcające do złomowania starych aut i zakupu nowych oraz zwiększone zapotrzebowanie na paliwooszczędne modele.
Już w zeszłym roku został osiągnięty, planowany pierwotnie na rok 2012, unijny cel maksymalnej emisji 130 g CO2/km przez 65% najekonomiczniejszych aut. Jeśli ten trend się utrzyma, to – biorąc pod uwagę postęp w redukcji średniego spalania silników spalinowych na przestrzeni ostatnich 7 lat – kilku głównych światowych producentów samochodów osiągnie cele na rok 2015 również kilka lat przed terminem.
Komisja przyjęła ponadto szczegółowe regulacje oraz wytyczne w sprawie harmonizacji unijnego schematu monitorowania emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych oraz upewniła się, że nowy schemat będzie funkcjonował poprawnie. Wspomniane zmiany stanowią jedynie część ustawodawstwa dotyczącego emisji CO2 z samochodów. Nowe zasady zawierają również instrukcje dla państw członkowskich Unii oraz terminy dostarczania statystyk emisji.
Transport drogowy odpowiada za około 20% unijnych emisji CO2, natomiast samochody osobowe są odpowiedzialne za ponad połowę emisji z transportu. Między 1990 a 2007 rokiem emisja CO2 pochodząca z transportu drogowego wzrosła o 29%. Spowodowane jest to w znacznej mierze wzrostem liczby pojazdów na drogach oraz zwiększeniem się ich średnich przebiegów.
Raport Komisji podsumowujący dane o emisjach pochodzących z nowych samochodów osobowych z roku 2009 wskazuje 5,1% spadek emisji CO2 w porównaniu z rokiem poprzednim. To największy zaobserwowany roczny spadek emisji od początku pomiarów w roku 2000. Co więcej, pogłębił się zaobserwowany w 2008 roku trend zmniejszania mocy, pojemności oraz wagi sprzedawanych pojazdów. To zjawisko jest związane z kombinacją kilku czynników, wśród których główną rolę odegrały kryzys finansowy, wprowadzone w wielu krajach rządowe programy zachęcające do złomowania starych aut i zakupu nowych oraz zwiększone zapotrzebowanie na paliwooszczędne modele.
Już w zeszłym roku został osiągnięty, planowany pierwotnie na rok 2012, unijny cel maksymalnej emisji 130 g CO2/km przez 65% najekonomiczniejszych aut. Jeśli ten trend się utrzyma, to – biorąc pod uwagę postęp w redukcji średniego spalania silników spalinowych na przestrzeni ostatnich 7 lat – kilku głównych światowych producentów samochodów osiągnie cele na rok 2015 również kilka lat przed terminem.
Komisja przyjęła ponadto szczegółowe regulacje oraz wytyczne w sprawie harmonizacji unijnego schematu monitorowania emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych oraz upewniła się, że nowy schemat będzie funkcjonował poprawnie. Wspomniane zmiany stanowią jedynie część ustawodawstwa dotyczącego emisji CO2 z samochodów. Nowe zasady zawierają również instrukcje dla państw członkowskich Unii oraz terminy dostarczania statystyk emisji.
Transport drogowy odpowiada za około 20% unijnych emisji CO2, natomiast samochody osobowe są odpowiedzialne za ponad połowę emisji z transportu. Między 1990 a 2007 rokiem emisja CO2 pochodząca z transportu drogowego wzrosła o 29%. Spowodowane jest to w znacznej mierze wzrostem liczby pojazdów na drogach oraz zwiększeniem się ich średnich przebiegów.
źródło: © Unia Europejska, 1995-2010, fot. © Unia Europejska, 2010
www.europa.eu
tłum. ChronmyKlimat.pl
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności