więcej


Transport

Największy od lat spadek emisji CO2 w sektorze nowych samochodów (10010)

2010-11-16

Drukuj
img style='float:left; margin: 0 6px 6px 0;'W 2009 roku średnie emisje CO2 z nowych samochodów sprzedawanych w Unii spadły o 5%. Według raportu, opublikowanego przez Komisję Europejską 10 listopada br., jest to największy roczny spadek emisji w historii. Komisja przyjęła także szczegółowe przepisy dotyczące harmonizacji sposobów monitorowania samochodowych emisji CO2 w całej Unii. Pełne sprawozdanie na temat rozwoju sytuacji zostanie przedstawione przez komisarz Hedegaard po spotkaniu z grupą „CARS 21”.
„Redukcja emisji CO2 w transporcie drogowym pozostanie w najbliższych latach jednym z głównych wyzwań. Najnowsze dane wskazują, że przemysł samochodowy jest na dobrej drodze do osiągnięcia celów redukcji na rok 2015 i najprawdopodobniej wielu wiodących producentów będzie zdolnych do kontynuacji tych działań w przyszłości. Gdy cele zostały zdefiniowane, przemysł obawiał się, że nie będą one zrealizowane w wyznaczonym czasie. Cieszę się, że unijne prawodawstwo dotyczące redukcji emisji okazało się w praktyce skutecznym czynnikiem innowacji i utrzymuje unijny przemysł w czołówce konkurencyjności”, powiedziała komisarz Hedegaard.

Raport Komisji podsumowujący dane o emisjach pochodzących z nowych samochodów osobowych z roku 2009 wskazuje 5,1% spadek emisji CO2 w porównaniu z rokiem poprzednim. To największy zaobserwowany roczny spadek emisji od początku pomiarów w roku 2000. Co więcej, pogłębił się zaobserwowany w 2008 roku trend zmniejszania mocy, pojemności oraz wagi sprzedawanych pojazdów. To zjawisko jest związane z kombinacją kilku czynników, wśród których główną rolę odegrały kryzys finansowy, wprowadzone w wielu krajach rządowe programy zachęcające do złomowania starych aut i zakupu nowych oraz zwiększone zapotrzebowanie na paliwooszczędne modele.

Już w zeszłym roku został osiągnięty, planowany pierwotnie na rok 2012, unijny cel maksymalnej emisji 130 g CO2/km przez 65% najekonomiczniejszych aut. Jeśli ten trend się utrzyma, to – biorąc pod uwagę postęp w redukcji średniego spalania silników spalinowych na przestrzeni ostatnich 7 lat – kilku głównych światowych producentów samochodów osiągnie cele na rok 2015 również kilka lat przed terminem.

Komisja przyjęła ponadto szczegółowe regulacje oraz wytyczne w sprawie harmonizacji unijnego schematu monitorowania emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych oraz upewniła się, że nowy schemat będzie funkcjonował poprawnie. Wspomniane zmiany stanowią jedynie część ustawodawstwa dotyczącego emisji CO2 z samochodów. Nowe zasady zawierają również instrukcje dla państw członkowskich Unii oraz terminy dostarczania statystyk emisji.

Transport drogowy odpowiada za około 20% unijnych emisji CO2, natomiast samochody osobowe są odpowiedzialne za ponad połowę emisji z transportu. Między 1990 a 2007 rokiem emisja CO2 pochodząca z transportu drogowego wzrosła o 29%. Spowodowane jest to w znacznej mierze wzrostem liczby pojazdów na drogach oraz zwiększeniem się ich średnich przebiegów.

źródło: © Unia Europejska, 1995-2010, fot. © Unia Europejska, 2010
www.europa.eu
tłum. ChronmyKlimat.pl

Udostępnij wpis swoim znajomym!




Podziel się swoją opinią



Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju



Portal dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej