- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Transport
Lepsze ciężarówki na unijnych drogach (17363)
2014-06-12Drukuj
Zmniejszenie emisji dwutlenku węgla nawet o 10% i oszczędności na paliwie w wysokości 5 tys. euro na 100 tys. km – takie zyski może dać nowa dyrektywa dotycząca transportu drogowego zaproponowana przez KE. Jednak na początku czerwca Rada UE zażądała opóźnienia jej o 8 lat.
5 czerwca, w cieniu innych wydarzeń – wizyty w Europie prezydenta Stanów Zjednoczonych Baracka Obamy, przygotowań do obchodów rocznicy lądowania w Normandii czy negocjacji w kwestii wyboru nowego przewodniczącego Komisji Europejskiej – Rada UE w konfiguracji ministrów transportu spotkała się w Luksemburgu. Jej jedna, pozornie niewielka decyzja (TUTAJ) może istotnie poprawić jakość środowiska w Europie.
Rada zgodziła się bowiem na zmiany w przepisach zaproponowane przez Komisję Europejską (cała propozycja TUTAJ). Propozycje KE przyczynią się rozluźnienia przepisów kontrolujących długość pojazdów i łączną sumę ich wymiarów. Umożliwi to przeprojektowanie kabiny ciągnika, by nadać jej większą opływowość. Również naczepy powinny dzięki nowym zasadom stać się bardziej aerodynamiczne.
Zmiany
Zmiany te, mimo że wydają się bardzo techniczne i bez większego wpływu na świat poza branżą przewoźników i producentów ciężarówek, będą jednak miały bardzo praktyczne znaczenie. Wedle danych Komisji Europejskiej, większa aerodynamika pozwoli na zmniejszenie kosztów zużycia paliwa o ok. 5 tys. euro w skali roku na ciężarówkę (przy założeniu pokonania 100 tys. km długości, przeciętnej wartości dla długodystansowych przewoźników). Takie zmniejszenie konsumpcji paliwa spowoduje zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 7-10% – czyli ok. 8 ton na ciężarówkę w roku, przy ww. założeniu pokonania 100 tys. km tras.
Dodatkowo, rozluźnienie przepisów dotyczących wymiarów naczep zniesie konieczność ubiegania się o specjalne pozwolenia by przewozić kontenery używane przy transporcie morskim. Stosowane obecnie przekraczają o 15 cm dopuszczalną przepisami długość, więc przewoźnicy jeśli chcą przewieźć taki kontener muszą za każdym razem ubiegać się o pozwolenie. Jeśli wejdą w życie przepisy o nowych wymiarach, kontenery te będzie można przewozić bez szczególnych pozwoleń.
Co więcej, KE zwraca również uwagę, że nowy kształt ciągników i naczep pozytywnie wpłynie na bezpieczeństwo innych użytkowników drogi. Nowe kabiny zwiększą pole widzenia kierowców, a ich nowy kształt i poprawa strefy zgniotu pozwoli zminimalizować ryzyko w przypadku zderzeń czołowych i „uratuje życie wielu pieszym i rowerzystom”.
KE zdecydowała się zaproponować zmiany w przepisach z uwagi na zmiany, jakie zaszły od czasu przyjęcia obecnie obowiązującej dyrektywy dotyczącej transportu drogowego – pochodzi ona z 1996 r. Jak zauważa KE, „od tego czasu kluczowym stało się obniżanie emisji gazów cieplarnianych (…). Dokonały się również duże postępy technologiczne”, a stare przepisy nie pozwalają na zastosowanie wielu z nich, w tym technologii przyjaznych dla środowiska, w sposób opłacalny dla przewoźników.
Kontrole i kary
Komisja zauważa również, że obecna dyrektywa nie zawiera żadnych zapisów dotyczących kontroli pojazdów i kar za naruszenia przepisów, „co sprawia, że wiele z wykroczeń pozostaje niekaranych”. KE jako przykład podaje tutaj przeciążanie pojazdów („nawet o 10-20% w stosunku do dopuszczalnej masy pojazdu”), co nie tylko wpływa niekorzystnie na infrastrukturę, ale również „jest elementem nieuczciwej konkurencji”, dając oszustom przewagę nad uczciwymi rywalami.
KE, z uwagi na postępy technologiczne, które umożliwiają „skuteczne i szybkie kontrole bez konieczności zatrzymywania całej floty pojazdów”, wprowadza w swojej propozycji zmian nowe regulacje dotyczące właśnie kontroli i kar za wykroczenia.
Opóźnienie
Jednak nie wszystko jest takie proste. Ministrowie transportu, mimo że na luksemburskiej Radzie UE poparli zmiany proponowane przez KE, to zażądali jednej ważnej zmiany – opóźnienia wejścia w życie przepisów o 8 lat.
Komisarz ds. transportu Siim Kallas, który opiekuje się projektem z ramienia Komisji Europejskiej, nie krył rozgoryczenia decyzją Rady. Stwierdził, że „społeczeństwo nie może czekać prawie dekady na bardziej przyjazne dla środowiska i bezpieczniejsze ciężarówki na drogach”. Kallas dodał, że ma nadzieje, że uda się zrezygnować z tego okresu przejściowego w trakcie negocjacji z Parlamentem Europejskim.
źródło: Euractiv.pl
www.euractiv.pl
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności