- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Transport
Kolej na oddłużanie kolei (10091)
2010-04-29Drukuj
Prawdopodobnie już niedługo PKP S.A. zacznie spłacać kontrahentom swój olbrzymi dług – Skarb Państwa zamierza wykupić część akcji PKP PLK. Spółka zarządzająca liniami kolejowymi zostanie wydzielona z Grupy PKP. Następnym krokiem będzie prywatyzacja PKP Intercity, mająca nastąpić do końca 2010 roku.
Rząd przewiduje reformy kolei, które pozwolą na stopniową spłatę jej zadłużenia. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o Funduszu Kolejowym oraz restrukturyzacji Polskich Kolei Państwowych. Nowelizacja zakłada wyłączenie z Grupy PKP spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, która ma uzyskać niezależność od przewoźników państwowych. W zamian Ministerstwo Infrastruktury wesprze finansowo PKP S.A. pieniędzmi pochodzącymi z budżetu państwa i Funduszu Kolejowego.
Zobowiązania PKP S.A. wynoszą dziś 5,6 mld zł, a roczne odsetki sięgają kilkuset mln zł. Resort infrastruktury poprzez Fundusz Kolejowy wykupi udziały PKP PLK, przeznaczając na nie w latach 2011-2014 co najmniej 500 mln zł każdego roku. Fundusz będzie zasilany wpływami z opłaty paliwowej, która w tym roku znacznie wzrosła – na jego konto trafi dodatkowe 350-400 mln zł.
PKP PLK uzyska do 2015 roku jeszcze ok. 16-18 mld zł z funduszy unijnych. Aby je wykorzystać, spółka musi zainwestować ok. 4 mld zł wkładu własnego, które może pożyczyć od Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Pieniędzmi rozporządzałby Fundusz Kolejowy.
Do Grupy PKP należy ponad 70% udziałów w PKP PLK. Duża ich część została już przewłaszczona przez Ministerstwo Finansów, lecz rolę posiadacza w jego imieniu nadal sprawowała spółka. Według obowiązujących umów, jeśli PKP S.A. nagle przestałaby regulować rachunki, wszystkie długi odziedziczyłby Skarb Państwa. Rząd nie chce dopuścić do takiej sytuacji i zamierza dopilnować, aby resort infrastruktury przejął tylko te akcje, które nie należą do resortu finansów.
Nowa ustawa ma również poprawić zdolność finansową spółki Przewozy Regionalne, która od grudnia 2008 roku jest własnością 16 województw. Samorządy w 2012 roku mogą dostać nawet 150 mln z Funduszu na zwiększenie taboru. Dzięki dotacjom regionalne przewozy pasażerskie będą mogły rozwinąć się o nowe połączenia lub poprawić już istniejące.
Szanse na oddłużenie kolei stworzy również prywatyzacja Intercity. "Rząd w żaden sposób nie wycofał się z planów prywatyzacji spółki PKP Intercity, wręcz przeciwnie, prywatyzacja spółki jest przewidywana na koniec 2010 roku" – mówi Juliusz Engelhardt, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za koleje. IC powołało specjalnego doradcę zajmującego się wdrożeniem tego planu.
Następnie, w latach 2010-11, na giełdę ma trafić trójmiejska Szybka Kolej Miejska z Przedsiębiorstwem Napraw Infrastruktury, a w 2011 roku PKP Energetyka. Mówi się też w dalszej kolejności o prywatyzacji PKP Cargo. Spółka PKP S.A. po zakończeniu restrukturyzacji zostanie rozwiązana.
Juliusz Engelhardt tłumaczy, że problem jest poważny, gdyż ceny biletów nie zwracają kosztów eksploatacji pociągów. Dlatego kontraktowanie PKP Intercity przez służby publiczne jest dobrym rozwiązaniem. Taka dotacja stanowi dla inwestora polisę ubezpieczeniową i może go zachęcić do wykupu akcji spółki albo np. do zakupu nowego taboru, na który państwo nie ma pieniędzy.
„Bez wsparcia państwa nie uda nam się stworzyć systemu przewozów koleją ogólnie dostępnego, czyli o relatywnie niskich cenach, tak, by na podróż pociągiem stać było nie tylko biznesmenów, ale i emerytów czy studentów” – uważa Engelhardt i dodaje, że „polski rynek kolejowych przewozów pasażerskich jeszcze długo – o ile kiedykolwiek – nie będzie na siebie zarabiać. Trzeba wprowadzić zasadę konkurencji regulowanej, tak, aby przewoźnicy konkurowali o kontrakty, a nie na torach. Takie system sprawdził się już w wielu europejskich krajach”.
Na Grupę PKP S.A. składają się spółki: PKP Intercity, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, PKP Polskie Linie Kolejowe, PKP Energetyka, Telekomunikacja Kolejowa, PKP Cargo, PKP Informatyka oraz PKP LHS – specjalna linia towarowa.
OB., ChrońmyKlimat.pl
na podstawie: Interia.pl, PAP, RP.pl, wnp.pl, fot. www.sxc.hu
Zobowiązania PKP S.A. wynoszą dziś 5,6 mld zł, a roczne odsetki sięgają kilkuset mln zł. Resort infrastruktury poprzez Fundusz Kolejowy wykupi udziały PKP PLK, przeznaczając na nie w latach 2011-2014 co najmniej 500 mln zł każdego roku. Fundusz będzie zasilany wpływami z opłaty paliwowej, która w tym roku znacznie wzrosła – na jego konto trafi dodatkowe 350-400 mln zł.
PKP PLK uzyska do 2015 roku jeszcze ok. 16-18 mld zł z funduszy unijnych. Aby je wykorzystać, spółka musi zainwestować ok. 4 mld zł wkładu własnego, które może pożyczyć od Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Pieniędzmi rozporządzałby Fundusz Kolejowy.
Do Grupy PKP należy ponad 70% udziałów w PKP PLK. Duża ich część została już przewłaszczona przez Ministerstwo Finansów, lecz rolę posiadacza w jego imieniu nadal sprawowała spółka. Według obowiązujących umów, jeśli PKP S.A. nagle przestałaby regulować rachunki, wszystkie długi odziedziczyłby Skarb Państwa. Rząd nie chce dopuścić do takiej sytuacji i zamierza dopilnować, aby resort infrastruktury przejął tylko te akcje, które nie należą do resortu finansów.
Nowa ustawa ma również poprawić zdolność finansową spółki Przewozy Regionalne, która od grudnia 2008 roku jest własnością 16 województw. Samorządy w 2012 roku mogą dostać nawet 150 mln z Funduszu na zwiększenie taboru. Dzięki dotacjom regionalne przewozy pasażerskie będą mogły rozwinąć się o nowe połączenia lub poprawić już istniejące.
Szanse na oddłużenie kolei stworzy również prywatyzacja Intercity. "Rząd w żaden sposób nie wycofał się z planów prywatyzacji spółki PKP Intercity, wręcz przeciwnie, prywatyzacja spółki jest przewidywana na koniec 2010 roku" – mówi Juliusz Engelhardt, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za koleje. IC powołało specjalnego doradcę zajmującego się wdrożeniem tego planu.
Następnie, w latach 2010-11, na giełdę ma trafić trójmiejska Szybka Kolej Miejska z Przedsiębiorstwem Napraw Infrastruktury, a w 2011 roku PKP Energetyka. Mówi się też w dalszej kolejności o prywatyzacji PKP Cargo. Spółka PKP S.A. po zakończeniu restrukturyzacji zostanie rozwiązana.
Juliusz Engelhardt tłumaczy, że problem jest poważny, gdyż ceny biletów nie zwracają kosztów eksploatacji pociągów. Dlatego kontraktowanie PKP Intercity przez służby publiczne jest dobrym rozwiązaniem. Taka dotacja stanowi dla inwestora polisę ubezpieczeniową i może go zachęcić do wykupu akcji spółki albo np. do zakupu nowego taboru, na który państwo nie ma pieniędzy.
„Bez wsparcia państwa nie uda nam się stworzyć systemu przewozów koleją ogólnie dostępnego, czyli o relatywnie niskich cenach, tak, by na podróż pociągiem stać było nie tylko biznesmenów, ale i emerytów czy studentów” – uważa Engelhardt i dodaje, że „polski rynek kolejowych przewozów pasażerskich jeszcze długo – o ile kiedykolwiek – nie będzie na siebie zarabiać. Trzeba wprowadzić zasadę konkurencji regulowanej, tak, aby przewoźnicy konkurowali o kontrakty, a nie na torach. Takie system sprawdził się już w wielu europejskich krajach”.
Na Grupę PKP S.A. składają się spółki: PKP Intercity, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, PKP Polskie Linie Kolejowe, PKP Energetyka, Telekomunikacja Kolejowa, PKP Cargo, PKP Informatyka oraz PKP LHS – specjalna linia towarowa.
OB., ChrońmyKlimat.pl
na podstawie: Interia.pl, PAP, RP.pl, wnp.pl, fot. www.sxc.hu
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności