- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Transport
Jest porozumienie w sprawie norm CO2 dla ciężarówek (20725)
2019-02-19Drukuj
Producenci samochodów ciężkich będą musieli zmniejszyć emisję CO2 z ciężarówek sprzedawanych w Europie o prawie jedną trzecią do 2030 roku i zwiększyć sprzedaż pojazdów zeroemisyjnych. We wczesnych godzinach porannych prawodawcy UE osiągnęli porozumienie w tej sprawie. Eksperci podkreślają, że to dobry początek, ale nadal potrzebne są bardziej intensywne działania.
Organizacja Transport & Environment (T&E) stwierdziła, że pierwsze w historii cele w zakresie redukcji emisji dla pojazdów ciężkich oraz wskaźnik sprzedaży dla samochodów o zerowej i niskiej emisji zainicjują działania na rzecz ochrony klimatu w tej branży oraz wygenerują oszczędności paliwa. Jednak przepisy będą musiały zostać wzmocnione podczas przeglądu w 2022 roku, jeśli mamy obniżać emisje zgodnie z celami klimatycznymi przyjętymi w Paryżu.
Nowe samochody ciężarowe sprzedane w 2025 roku będą musiały emitować o 15% mniej CO2 w porównaniu do poziomu z 2019 roku. Dla przewoźników i przedsiębiorstw korzystających z tych pojazdów oznacza to oszczędność paliwa, która prowadzi do zmniejszenia kosztów o 20 000 EUR na ciężarówkę w ciągu pierwszych pięciu lat [1]. W 2030 roku nowe samochody ciężarowe będą musiały emitować o 30% mniej CO2, zapewniając niemal 60 000 EUR oszczędności na kosztach paliwa na pojazd w okresie pięciu lat. Cel na rok 2030 zostanie poddany weryfikacji w 2022 roku.
„Nowe normy emisji CO2 dla samochodów ciężarowych to doskonała wiadomość dla użytkowników ciężarówek i dla środowiska. Po 20 latach bardzo niewielkich postępów w zakresie oszczędności paliwa, producenci pojazdów ciężkich muszą teraz zacząć oferować niedrogie (opłacalne), niskoemisyjne ciężarówki, umożliwiające europejskim przewoźnikom osiągnięcie ogromnych oszczędności w zakresie kosztów użytkowania. Jest to jednak dopiero początek, ponieważ standardy będą musiały zostać znacząco zaostrzone w trakcie przeglądu w 2022 roku” – stwierdził Stef Cornelis, odpowiedzialny za działania w zakresie ograniczania emisji z pojazdów ciężarowych w Transport & Environment.
Do 2025 roku producenci samochodów ciężarowych będą mogli korzystać z tzw. „superkredytów”, w ramach których sprzedaż zeroemisyjnych ciężarówek będzie wielokrotnie zaliczana do celu w zakresie redukcji emisji CO2. Parlamentowi Europejskiemu udało się przeforsować, aby od 2025 roku superkredyty zostały zastąpione niewiążącym celem sprzedaży. Producenci, których sprzedaż nowych pojazdów elektrycznych i wodorowych będzie przekraczała 2% sprzedawanych przez nich ciężarówek, zostaną nagrodzeni mniej surowym celem emisji CO2. Umowa obejmuje również możliwość zwiększenia wagi ładunku o 2 tony dla pojazdów o zerowej emisji. Eksperci podkreślają, że cele pomogą w zainicjowaniu odejścia od diesli w transporcie towarowym. Obecnie ciężarówki z silnikami Diesla odpowiadają za prawie 20% zanieczyszczeń powietrza w miastach takich jak Berlin i Londyn [2].
„Należy docenić fakt, że zwiększenie sprzedaży ciężarówek zeroemisyjnych przyniesie producentom dodatkową korzyść, choć ogólny cel redukcji emisji może nie okazać się wystarczająco wysoki, by dążyli do jego złagodzenia w ten sposób. Lepsze byłoby wprowadzenie od razu odrębnego wskaźnika sprzedaży w tym zakresie, najlepiej wiążącego. Korzystne jest, że z regulacji wyłączono autobusy. Inaczej producentom byłoby bardzo łatwo wypełnić cel udziału sprzedaży zero- i niskoemisyjnych pojazdów ciężkich właśnie poprzez sprzedaż autobusów. Choć zalecane byłoby jej wzmocnienie, nowa regulacja może przyczynić się do powstania rynku ciężarówek wodorowych i elektrycznych oraz zwiększenia konkurencyjności europejskich producentów na rynku światowym – powiedziała Urszula Stefanowicz z Polskiego Klubu Ekologicznego Okręgu Mazowieckiego, ekspertka Koalicji Klimatycznej.
Ciężarówki w Europie odpowiadają za aż 22% emisji z transportu samochodowego, pomimo że stanowią mniej niż 5% pojazdów na drogach. Wielkie korporacje, takie jak IKEA, Unilever, Carrefour czy Nestlé, podobnie jak firmy logistyczne i przewoźnicy wzywali do określenia celów redukcji emisji CO2, które zmniejszą zużycie paliwa i pomogą im działać na rzecz ochrony klimatu.
Źródło: https://transenv.eu/2V7q119
Odwołania:
[1] Europejscy przewoźnicy obecnie wydają na paliwo średnio 32 000 euro na ciężarówkę. Oszczędności na lata 2025 i 2030 przedstawiono w ocenie skutków regulacji opracowanej przez Komisję, tabela 15
https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:0c10fd76-59db-11e8-ab41-01aa75ed71a1.0001.02/DOC_2&format=PDF
[2] Ocena skutków regulacji, strona 7.
https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:0c10fd76-59db-11e8-ab41-01aa75ed71a1.0001.02/DOC_1&format=PDF
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności