- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Transport
KPO ma być szansą, a nie zagrożeniem (21774)
Koalicja Klimatyczna2021-03-31
Drukuj
Do końca kwietnia polski rząd musi przesłać Krajowy Plan Odbudowy (KPO) do Komisji Europejskiej. Tymczasem zakończyły się publiczne wysłuchania, które pokazały, że polski projekt KPO wymaga gruntownego przebudowania. Bez tego jego realizacja będzie pogłębiać kryzys klimatyczny, zamiast mu przeciwdziałać.
W ramach unijnego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności Polska może otrzymać nawet 57 mld euro (34 mld w formie pożyczek oraz 23 mld w formie dotacji). Dostęp do tych środków jest jednak uwarunkowany przygotowaniem wysokiej jakości Krajowego Planu Odbudowy, zgodnego z celami UE, w tym Europejskiego Zielonego Ładu oraz spełniającego szereg wymogów między innymi w zakresie nie wyrządzania planowanymi działaniami żadnej istotnej krzywdy oraz przeznaczenia minimum 37% środków na cele klimatyczne.
"Środki, które Polska może otrzymać mogą być ogromną szansą na rozpoczęcie realnej transformacji w stronę gospodarki neutralnej klimatycznie. Jednak przedstawiony projekt nie jest ambitny i nie wychodzi poza schemat business as usual. Jest to niepokojące, ponieważ mamy ogromną szansę, by wykorzystać środki unijne, by wyjść poza to co i tak byłoby realizowane. Biorąc pod uwagę wszystkie unijne fundusze – to pewnie ostatni raz kiedy możemy liczyć na tak duże środki. Powinniśmy je wykorzystać, by uczynić milowy krok w przód. Na razie wygląda na to, że zaprzepaścimy naszą szansę przez przygotowanie planu zachowawczych działań, a nie kompleksowych reform" - zaznacza Anna Ogniewska z Greenpeace Polska, ekspertka Koalicji Klimatycznej.
Projekty oraz inwestycje realizowane w ramach KPO muszą być zgodne z unijnym celem redukcji emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 r. oraz muszą przyczyniać się do osiągnięcia przez UE neutralności klimatycznej przed połową wieku - zgodnie z obowiązującą nauką powinno to być 65% do 2030 oraz neutralność do 2040 r.
"Niestety, w obecnej formie KPO opiera się na dokumentach strategicznych, które są nieaktualne, ich aktualizacji nie przewidziano, a planowane reformy i inwestycje nie odpowiadają na wyzwania dzisiejszych czasów. Brakuje podstawowego wskaźnika realizacji KPO, pokazującego jaką redukcję emisji chcemy osiągnąć. Nie przewidziano też przygotowania bardzo potrzebnej długoterminowej strategii klimatycznej dla Polski do 2050 roku. Istnieje poważna obawa się, że w obecnym kształcie projekt KPO nie zostanie zaakceptowany ani przez Komisję Europejską ani przez pozostałe państwa członkowskie Unii Europejskiej" - alarmuje prof. Zbigniew Karaczun, ekspert Koalicji Klimatycznej.
W polskim KPO nie może być miejsca na wsparcie inwestycji związanych z paliwami kopalnymi.
"Nie czyń poważnych szkód - ma być podstawową zasadą tworzenia i wdrażania planu odbudowy. Taką szkodą jest wspieranie w jakikolwiek sposób dalszego wykorzystania paliw kopalnych. Tymczasem autorzy KPO przewidzieli między innymi inwestycje w budowę gazowej infrastruktury. Nie wykluczono też zakupu gazowych pojazdów. Wsparcie rozwoju technologii wodorowych również kryje w sobie pułapkę, ponieważ nie zawężono go do produkcji i wykorzystania wodoru zielonego, wytwarzanego ze źródeł odnawialnych. Jeśli naprawdę nie chcemy czynić szkód, to każda złotówka powinna być wydana zgodnie z celami klimatycznymi i żadna nie może przyczyniać się do wzrostu emisji" - podkreśla Urszula Stefanowicz z Polskiego Klubu Ekologicznego Okręgu Mazowieckiego, ekspertka Koalicji Klimatycznej.
Koalicja Klimatyczna wzywa polski rząd do przygotowania KPO odpowiadającego na współczesne wyzwania, w szczególności związane z pogłębiającym się kryzysem klimatycznym. Odpowiedzialne wykorzystanie przypadających Polsce olbrzymich środków z UE to szansa na rozwój naszej gospodarki oraz na zbudowanie zdrowej, bezpiecznej i stabilnej przyszłości dla obecnego i przyszłych pokoleń, co musi stać się głównym celem polskiego rządu.
Podobne artykuły
- Naprawiać, a nie szkodzić: Krajowy Plan Odbudowy może wyrządzić sporo szkód, jeśli nie zostaną do niego wprowadzone istotne korekty
Fundacja ClientEarth Prawnicy dla Ziemi ostrzega, że podstawowa zasada Krajowych Planów Odbudowy „nie czyń poważnych szkód” może nie zostać dotrzymana. Polski rząd przemycił w planie wsparcie dla paliw kopalnych, które powodują kryzys klimatyczny i rujnują nam zdrowie. W planie nie uwzględniono też obowiązku przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko finansowanych projektów i reform.
Więcej
- Nasze wnioski do KPO
Prezentujemy główne tezy wystąpienia dr Wojciecha Szymalskiego podczas wysłuchania publicznego dotyczącego zielonej, zrównoważonej mobilności w Krajowym Planie Odbudowy. Wysłuchanie odbyło się 30 marca 2021 roku. Dr Szymalski wystąpił jako przedstawiciel strony społecznej. Jego wystąpienia można posłuchać w minucie -5:05 materiału video.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności