więcej


Transport

Dni TEN-T okazją do spopularyzowania najważniejszych projektów w europejskim transporcie kolejowym (10076)

2010-06-10

Drukuj
img style='float:left; margin: 0 6px 6px 0;'Trzy główne projekty europejskie w dziedzinie transportu, których zakres sięga od krajów nadbałtyckich aż po Półwysep Iberyjski, ruszają pełną parą – 8 czerwca spisano w tym celu trzy protokoły ustaleń.  Omawiane projekty to łącząca Estonię z Polską oś Rail Baltica, linie dużych prędkości między Francją, Hiszpanią i Portugalią, oraz strategiczna oś kolejowa Wschód-Zachód, przebiegająca na trasie Lyon–Turyn–Triest–Ljubljana–Budapeszt.
Złożenie podpisów na protokołach przez przedstawicieli zaangażowanych państw członkowskich i zatwierdzenie ich przez wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej Siima Kallas wraz z europejskimi koordynatorami transeuropejskich sieci transportowych (TEN-T) jest świadectwem ich determinacji, by możliwie szybko i skutecznie doprowadzić te projekty do skutku.

Odpowiedzialny za transport wiceprzewodniczący Siim Kallas podkreśla: „Skuteczne wdrożenie i uruchomienie priorytetowych projektów sieci TEN-T ma decydujące znaczenie dla zwiększenia swobody przemieszczania się obywateli Unii, jej spójności terytorialnej i dla dalszej integracji rynku wewnętrznego. O ile mamy utrzymać i rozszerzyć możliwości korzystania z tych dobrodziejstw, musimy pamiętać, że te projekty zajmują poczesne miejsce w politycznym programie, stale utwierdzając drogą oficjalnych uzgodnień zasadę koordynacji wysiłków państw członkowskich oraz Komisji. Podpisując dziś te ważne dokumenty wykazujemy nasze zaangażowanie w te kluczowe projekty TEN-T, których zakres sięga od republik nadbałtyckich aż po Półwysep Iberyjski.”

Podpisy pod trzema protokołami uzgodnień złożyli przedstawiciele zainteresowanych państw członkowskich rangi ministerialnej odpowiedzialni za transport, a następnie potwierdzone przez wiceprzewodniczącego Siima Kallasa oraz trzech europejskich koordynatorów TEN-T:
  • Projekt priorytetowy nr 3 – Oś szybkiej kolei Europy Południowo-Wschodniej – ma kapitalne znaczenie dla wypełnienia wieloletniej luki w komunikacji między iberyjską siecią kolei a resztą Europy spowodowanej przez bariery naturalne i różnicę w rozstawie szyn; Dokument podpisali: José Blanco Lopez, w imieniu Hiszpanii, Antonio Mendonça, z Portugalii, Dominique Bussereau z Francji, Siim Kallas oraz europejski koordynator Carlo Secchi.
  • Projekt priorytetowy nr 6 – oś kolejowa Lyon–Triest–Divača/Koper–Divača–Ljubljana–Budapeszt–granica Ukrainy – stanowi brakujące ogniwo na trasie Wschód-Zachód, odgrywającej kluczową rolę w integracji europejskiej od czasu rozszerzenia w roku 2004. Dokument podpisali: Dominique Bussereau w imieniu Francji, Altero Matteoli ze strony włoskiej, Patrick Vlačič - Słowenia, Tamás Fellegi - Węgry, Siim Kallas oraz Laurens Jan Brinkhorst, europejski kordynator.
  • Projekt priorytetowy nr 27 – Rail Baltica – ściślej łączy ze sobą nie tylko republiki bałtyckie, ale również poprawia stan komunikacji w Europie Środkowej i Skandynawii. Dokument podpisali: polski minister infrastruktury Cezary Grabarczyk, Arūnas Štaras z Litwy, Aivita Lublina-Golmane z Łotwy, Eero Pärgmäe z Estonii i Mikael Nyberg z Finlandii a ze strony Komisji Siim Kallas oraz europejski koordynator Pavel Telička.
Bliższe informacje o priorytetowych projektach TEN-T: ec.europa.eu/transport/infrastructure/index_en.htm

źródło: © Unia Europejska, 1995-2010, fot. www.sxc.hu
www.europa.eu

Udostępnij wpis swoim znajomym!




Podziel się swoją opinią



Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju



Portal dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej