- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Transport
Diesle bardziej ekologiczne niż samochody elektryczne (10043)
2010-09-08Drukuj
Serwis PAP Nauka w Polsce donosi, że według raportu specjalistów ze szwajcarskich Federalnych Laboratoriów Inżynierii Materiałowej i technologii (EMPA) wpływ środowiskowy samochodów z silnikami Diesla jest niższy niż samochodów z silnikami elektrycznymi zasilanymi ogniwami. Z analiz wynika, że winny jest proces przygotowania, produkcji, ładowania i recyklingu powszechnie stosowanych w nich ogniw litowo-jonowych.
Według EMPA badania związane ze źródłem zasilania były bowiem jedyną drogą do porównania wartości wpływu środowiskowego samochodów z bateryjnym napędem elektrycznym (BEV- Battery-powered electric cars) i napędzanym klasycznym silnikiem na paliwo płynne wewnętrznego spalania (ICEV- Internal combustion engine cars). Decyduje bowiem nie konstrukcja auta, a jego napędu.
Jak stwierdza raport, "czyste" energetycznie samochody BEV są dla środowiska w rzeczywistości sporym obciążeniem. Wynika ono min. ze sposobów otrzymywania energii elektrycznej w dzisiejszej Europie. W znaczącej większości (ponad 2/3) pochodzi ona ze spalania węgla i gazu. Oznacza to, że zwiększone zapotrzebowanie na prąd przeznaczony dla samochodów BEV generuje większą emisje nie tylko gazów cieplarnianych, ale i odpadów szkodliwych dla środowiska. Ślad ekologiczny byłby niższy , gdyby energia ta pochodziła w całości z hydroelektrowni bądź z innych źródeł odnawialnych.
Drugim istotnym czynnikiem jest rosnąca wydajność napędu samochodów ICEV, którym wystarczy spalanie 3,9 l/ 100 km, aby ich wpływ środowiskowy był niższy niż aut elektrycznych z zasilaniem bateryjnym. Ten poziom spalania osiągają małe samochody, zwłaszcza wyposażone w najnowsze generacje silników Diesla. Raport wymienia kilka samochodów z silnikami benzynowymi i dieslowskimi, które już obecnie spełniają te kryteria m.in.Volkswagen Polo i Golf 1,6, Mini Cooper D hatchback czy Ford Focus lub Skoda Fabia.
Dodatkowe koszty środowiskowe, zdaniem autorów raportu, pochodzą ze zwiększonego zapotrzebowania na miedź i aluminium przy produkcji baterii LiIon, i wyższych kosztów utylizacji samochodów w nie wyposażonych niż samochodów z napędem na paliwo płynne.
Zdaniem EMPA stosunkowo wysoki wpływ środowiskowy samochodów elektrycznych zasilanych bateryjnie, spowodowany jest poza tradycyjnymi sposobami otrzymywania prądu do ich zasilania, także niedostatkami technologicznymi samych baterii i silników, które zapewne zostaną usunięte w następnych generacjach tych aut, co spowoduje, ze ich wpływ środowiskowy stanie się nizszy niż samochodów wyposażonych w silniki benzynowe i dieslowskie.
źródło: PAP – Nauka w Polsce
www.naukawpolsce.pap.pl
Raport "Contribution of Li-Ion Batteries to the Environmental Impact of Electric Vehicles" autorstwa Dominica A. Nottera, Marcela Gaucha, Rolfa Widmera, Patricka Wgera, Anny Stamp, Rainera Zaha i Hansa-Joerga Althausa powstał na zlecenie federalnego resortu ochrony środowiska i miał zbadać problemy związane z produkcją ogniw litowo-jonowych (LiIon) i ich użytkowaniem w samochodach elektrycznych.
Według EMPA badania związane ze źródłem zasilania były bowiem jedyną drogą do porównania wartości wpływu środowiskowego samochodów z bateryjnym napędem elektrycznym (BEV- Battery-powered electric cars) i napędzanym klasycznym silnikiem na paliwo płynne wewnętrznego spalania (ICEV- Internal combustion engine cars). Decyduje bowiem nie konstrukcja auta, a jego napędu.
Jak stwierdza raport, "czyste" energetycznie samochody BEV są dla środowiska w rzeczywistości sporym obciążeniem. Wynika ono min. ze sposobów otrzymywania energii elektrycznej w dzisiejszej Europie. W znaczącej większości (ponad 2/3) pochodzi ona ze spalania węgla i gazu. Oznacza to, że zwiększone zapotrzebowanie na prąd przeznaczony dla samochodów BEV generuje większą emisje nie tylko gazów cieplarnianych, ale i odpadów szkodliwych dla środowiska. Ślad ekologiczny byłby niższy , gdyby energia ta pochodziła w całości z hydroelektrowni bądź z innych źródeł odnawialnych.
Drugim istotnym czynnikiem jest rosnąca wydajność napędu samochodów ICEV, którym wystarczy spalanie 3,9 l/ 100 km, aby ich wpływ środowiskowy był niższy niż aut elektrycznych z zasilaniem bateryjnym. Ten poziom spalania osiągają małe samochody, zwłaszcza wyposażone w najnowsze generacje silników Diesla. Raport wymienia kilka samochodów z silnikami benzynowymi i dieslowskimi, które już obecnie spełniają te kryteria m.in.Volkswagen Polo i Golf 1,6, Mini Cooper D hatchback czy Ford Focus lub Skoda Fabia.
Dodatkowe koszty środowiskowe, zdaniem autorów raportu, pochodzą ze zwiększonego zapotrzebowania na miedź i aluminium przy produkcji baterii LiIon, i wyższych kosztów utylizacji samochodów w nie wyposażonych niż samochodów z napędem na paliwo płynne.
Zdaniem EMPA stosunkowo wysoki wpływ środowiskowy samochodów elektrycznych zasilanych bateryjnie, spowodowany jest poza tradycyjnymi sposobami otrzymywania prądu do ich zasilania, także niedostatkami technologicznymi samych baterii i silników, które zapewne zostaną usunięte w następnych generacjach tych aut, co spowoduje, ze ich wpływ środowiskowy stanie się nizszy niż samochodów wyposażonych w silniki benzynowe i dieslowskie.
źródło: PAP – Nauka w Polsce
www.naukawpolsce.pap.pl
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności