- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Transport
Czy ceny biletów lotniczych wzrosną? (17558)
2014-08-13Drukuj
Zdaniem naukowców to jedyna szansa, by zmniejszyć wpływ lotnictwa na środowisko.
Wzrost liczby pasażerów w ruchu lotniczym zniweluje wysiłki zmierzające do zmniejszenia emisji CO2 w tym sektorze transportu. Żeby tego uniknąć, ceny biletów na samolot musiałyby wzrastać co najmniej o 1,4% rocznie, pokazują badania przeprowadzone przez University of Southampton. Tyle że obecny trend jest zupełnie inny: ceny taryf lotniczych spadają. Naukowcy z Southampton wskazują jednak, że proponowane obecnie środki zaradcze nie przyniosą efektu, jeśli popyt nie zostanie znacząco zredukowany. Profesor John Preston, współautor badań, powiedział: „Nie ma wątpliwości, że w najbliższych latach popyt na podróże lotnicze będzie rosnąć. W rezultacie udział lotnictwa cywilnego w emisji gazów cieplarnianych będzie coraz bardziej znaczący".
Autorzy nowego badania, które zostało opublikowane w czasopiśmie Atmospheric Environment, obliczyli, że aby osiągnąć poziom cen biletów konieczny do obniżenia popytu, sektor lotniczy powinien ponosić znacznie większe koszty związane z pozyskaniem uprawnień do emisji CO2. Linie lotnicze musiałyby wydawać na ten cel nawet 100 razy więcej środków, niż czynią to obecnie.
„Mówimy o wzroście cen biletów rzędu 1,4% rocznie”, powiedział współautor raportu Matt Grote. „W tej chwili kierunek zmian jest przeciwny. Między 1979 r. a 2012 r. cena biletów na połączenia krajowe spadała o 1,3% rocznie. Od 1990 r. opłaty za połączenia międzynarodowe spadały o 0,5% rocznie”. Badania sugerują również, że jakakolwiek próba zmniejszenia popytu napotka opór w branży lotniczej i we władzach krajowych. Mimo to, globalna regulacja, która doprowadzi do zdecydowanej redukcji emisji w tym sektorze, jest ich zdaniem pilnie potrzebna. „Niektóre środki zaradcze mogą być pozostawione w gestii lotnictwa", powiedział profesor Ian William, szef Centrum Kształtowania Środowiska na Uniwersytecie w Southampton. „Na przykład, przemysł nadal będzie dążyć do poprawy efektywności paliwowej, ponieważ spowoduje to zmniejszenie kosztów. Jednak inne niezbędne środki, takie jak zabezpieczenie umów międzynarodowych, ustalanie planów działania, przepisy i normy emisyjne wymagać będą uzgodnień na poziomie globalnym”.
Badania wskazują, że działająca przy ONZ Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego nie posiada prawnych środków do wprowadzania tego typów rozwiązań, opiera się bowiem przede wszystkim na dobrowolnej współpracy.
Tłumaczenie: Michał Olszewski
źródło: www.theguardian.com
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności