- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Transport
Chiński syndrom (10053)
2010-08-10Drukuj
Zapotrzebowanie na ropę nie rośnie liniowo ze wzrostem PKB. Do pewnego momentu ludzi nie stać na samochody. Potem przychodzi okres, zwykle trwający dwie dekady, w którym ludzie masowo kupują samochody, a zużycie paliwa gwałtownie rośnie. Po tym, jak już wszyscy, którzy chcą jeździć samochodem, mają go – wzrost liczby pojazdów i zużycia paliwa wyhamowują. Zależność tą określa się mianem krzywej Gompertza.
Krzywa Gompertza, pokazująca, jak zmienia się liczba samochodów na 1000 osób w zależności od dochodu. Źródło: Energy Bulletin
Gdzie na tej drodze są Chiny? W ostatnich latach doszły do punktu, w którym ludzie masowo kupują samochody.
Jak więc może rosnąć chiński popyt na ropę?
Sąsiedzi Chin - Japonia i Korea Południowa przeszły już tą drogę, a zużycie paliwa na osobę osiągnęło w nich poziom europejski. To niewielkie, górzyste kraje o wysokiej gęstości zaludnienia. W takich krajach ludzie zużywają znacznie mniej paliwa niż w krajach dużych, z niską gęstością zaludnienia, takich jak USA, Kanada czy Australia. Z drugiej strony, prowadzona przez Chiny polityka jednego dziecka może ograniczyć przyszłe rozlewanie się przedmieść.
Jakie będzie zapotrzebowanie Chin na ropę, jeśli Chińczycy pójdą drogą innych uprzemysłowionych krajów Azji?
55 milionów baryłek dziennie, czyli 2/3 światowego całkowitego wydobycia ropy.
Ten wzrost zapotrzebowania może nastąpić bardzo szybko. W Japonii nastąpił 6-krotny wzrost zapotrzebowania na ropę w ciągu jedynie 12 lat, zanim wyhamował. W Korei wzrost był wolniejszy – 6-krotny wzrost zużycia ropy trwał 20 lat, gdyż przypadł na okres wysokich cen ropy po kryzysie naftowym. Jednak wyższe ceny ropy nie zahamował wzrostu popytu na ropę – jedynie odsunęły go w czasie. Jeśli ceny ropy nie pójdą szybko w górę, to zapotrzebowanie Chin w ciągu kilkunastu lat może wzrosnąć o ponad 40 milionów baryłek (czyli połowę obecnego światowego wydobycia ropy).
Zapotrzebowanie Chin na ropę w trzech scenariuszach: Japońskim (niebieski), Koreańskim (czerwony) oraz przewidywania EIA.. Źródła: EIA, EIA IEO 2010, Douglas-Westwood
Monitorująca rynek EIA uważa, że w Chinach nie nastąpi znaczący wzrost popytu, a Chinom wystarczy 10 milionów baryłek dziennie w 2015 roku i 16 milionów baryłek dziennie w roku 2030.
Jest to niezgodne z obecnymi trendami tempa motoryzacji Chin – w pierwszych 5 miesiącach tego roku liczba sprzedawanych samochodów była wyższa o 56%, niż rok wcześniej. I nie są to małolitrażowe samochodziki – przykłądowo sprzedaż Audi wzrosła o 77%, a BMW dwukrotnie. Na jakiej podstawie EIA uważa, że Chińczycy w roku 2030 zadowolą się 1/5 ropy przypadającej na Koreańczyka, choć poza tym kraje mają być do siebie podobne?
Każdy ze scenariuszy niesie za sobą olbrzymie implikacje energetyczne, gospodarcze i polityczne.
Czy Chiny przestaną rosnąć?
Czy ich wzrost będzie odbywał się bez ropy - jeśli tak, to czym ją zastąpią?
Czy, jeśli Chiny będą rozwijać się podobną drogą, co ich sąsiedzi, ciśnienie popytowe Chin odbierze ropę innym, doprowadzi do niespotykanego wzrostu cen ropy, recesji gospodarczej na świecie, załamania się gospodarek innych krajów, wojen o ropę?
A o tym, że świat stoi w obliczu Oil Peak i spadku mocy wydobywczych nawet nie wspomniano.
Co więc nastąpi? Dowiemy się w ciągu kilku lat.
źródło: Ziemia na Rozdrożu, fot. © Unia Europejska, 2010
www.ziemianarozdrozu.pl
Krzywa Gompertza, pokazująca, jak zmienia się liczba samochodów na 1000 osób w zależności od dochodu. Źródło: Energy Bulletin
Gdzie na tej drodze są Chiny? W ostatnich latach doszły do punktu, w którym ludzie masowo kupują samochody.
Jak więc może rosnąć chiński popyt na ropę?
Sąsiedzi Chin - Japonia i Korea Południowa przeszły już tą drogę, a zużycie paliwa na osobę osiągnęło w nich poziom europejski. To niewielkie, górzyste kraje o wysokiej gęstości zaludnienia. W takich krajach ludzie zużywają znacznie mniej paliwa niż w krajach dużych, z niską gęstością zaludnienia, takich jak USA, Kanada czy Australia. Z drugiej strony, prowadzona przez Chiny polityka jednego dziecka może ograniczyć przyszłe rozlewanie się przedmieść.
Jakie będzie zapotrzebowanie Chin na ropę, jeśli Chińczycy pójdą drogą innych uprzemysłowionych krajów Azji?
55 milionów baryłek dziennie, czyli 2/3 światowego całkowitego wydobycia ropy.
Ten wzrost zapotrzebowania może nastąpić bardzo szybko. W Japonii nastąpił 6-krotny wzrost zapotrzebowania na ropę w ciągu jedynie 12 lat, zanim wyhamował. W Korei wzrost był wolniejszy – 6-krotny wzrost zużycia ropy trwał 20 lat, gdyż przypadł na okres wysokich cen ropy po kryzysie naftowym. Jednak wyższe ceny ropy nie zahamował wzrostu popytu na ropę – jedynie odsunęły go w czasie. Jeśli ceny ropy nie pójdą szybko w górę, to zapotrzebowanie Chin w ciągu kilkunastu lat może wzrosnąć o ponad 40 milionów baryłek (czyli połowę obecnego światowego wydobycia ropy).
Zapotrzebowanie Chin na ropę w trzech scenariuszach: Japońskim (niebieski), Koreańskim (czerwony) oraz przewidywania EIA.. Źródła: EIA, EIA IEO 2010, Douglas-Westwood
Monitorująca rynek EIA uważa, że w Chinach nie nastąpi znaczący wzrost popytu, a Chinom wystarczy 10 milionów baryłek dziennie w 2015 roku i 16 milionów baryłek dziennie w roku 2030.
Jest to niezgodne z obecnymi trendami tempa motoryzacji Chin – w pierwszych 5 miesiącach tego roku liczba sprzedawanych samochodów była wyższa o 56%, niż rok wcześniej. I nie są to małolitrażowe samochodziki – przykłądowo sprzedaż Audi wzrosła o 77%, a BMW dwukrotnie. Na jakiej podstawie EIA uważa, że Chińczycy w roku 2030 zadowolą się 1/5 ropy przypadającej na Koreańczyka, choć poza tym kraje mają być do siebie podobne?
Każdy ze scenariuszy niesie za sobą olbrzymie implikacje energetyczne, gospodarcze i polityczne.
Czy Chiny przestaną rosnąć?
Czy ich wzrost będzie odbywał się bez ropy - jeśli tak, to czym ją zastąpią?
Czy, jeśli Chiny będą rozwijać się podobną drogą, co ich sąsiedzi, ciśnienie popytowe Chin odbierze ropę innym, doprowadzi do niespotykanego wzrostu cen ropy, recesji gospodarczej na świecie, załamania się gospodarek innych krajów, wojen o ropę?
A o tym, że świat stoi w obliczu Oil Peak i spadku mocy wydobywczych nawet nie wspomniano.
Co więc nastąpi? Dowiemy się w ciągu kilku lat.
źródło: Ziemia na Rozdrożu, fot. © Unia Europejska, 2010
www.ziemianarozdrozu.pl
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności