- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Transport
Biopaliwa nie tak ekologiczne, jak powszechnie sądzono? (10008)
2010-11-18Drukuj
Według Unii Europejskiej biopaliwa to napęd przyszłości dla środków transportu i jeden ze skutecznych sposobów w walce ze zmianami klimatycznymi. Redukcja emisji CO2 w transporcie jest obecnie jednym z największych wyzwań. Z kolei ostatni raport kilku organizacji ekologicznych twierdzi zupełnie co innego – wzrost zużycia biopaliw spowoduje większą degradację środowiska, niż dalsze korzystanie z paliw kopalnych.
8 listopada w Brukseli opublikowano raport, będący efektem współpracy kilku organizacji pozarządowych. Głosi on, że zwiększenie zużycia biopaliw w transporcie do 10% w 2020 roku wpłynie niekorzystnie na klimat, wpływ ten może być większy nawet o 167% niż przy użyciu paliw kopalnych.
Dokument opracowano na podstawie danych z 23 krajów Unii. Polska, która do tej pory nie dostarczyła Komisji Europejskiej swojego planu rozwoju energii ze źródeł odnawialnych, nie znalazła się na tej liście. Jednak ostatnie prognozy Greenpeace przewidują, że w najbliższej dekadzie rola biopaliw w naszym kraju znacznie wzrośnie. Narodowy Cel Wskaźnikowy Polski osiągnięcia poziomu 5,75% udziału paliw odnawialnych w transporcie w 2010 roku już został osiągnięty.
Winny jest mechanizm produkcji i transportu biopaliw, który jest odpowiedzialny za emisje dużych ilości CO2 do atmosfery. Produkcja wymaga upraw roślin wysokoenergetycznych, które siane są kosztem upraw tradycyjnych, dla celów spożywczych. Może to wpłynąć na wzrost cen żywności i zubożenie różnorodności biologicznej. Czynniki te sprawiają, pomimo że podczas samego spalania biopaliw emisja jest niska, iż w porównaniu z dieslem czy benzyną, paliwa ekologiczne bardziej wpływają na degradację środowiska.
Autorzy raportu podają, że jeśli biopaliwa mają stać się w przyszłości główną siłą napędową transportu, to na uprawy energetyczne na całym świecie trzeba przeznaczyć 4,1-6,9 mln ha. Stanie się to kosztem powierzchni lasów, od istnienia których jest uzależnione przetrwanie setek milionów ludzi. Zmiany te uderzą najmocniej w najuboższych. Deforestacja spowoduje emisję gazów cieplarnianych o dodatkowe 27-56 mln ton rocznie. "To tyle, ile wyemitowałoby na europejskich drogach 12-26 mln dodatkowych samochodów do roku 2020" – czytamy w raporcie.
"Skala szkód, jakie europejskie kraje spowodują realizacją swoich planów dotyczących biopaliw, jest teraz znana – lasy i przyroda będą niszczone w zastraszający sposób, by dostarczyć paliwa dla naszych samochodów" – uważa Adrian Bebb, członek Friends of the Earth Europe. "Plany UE stanowią zagrożenie dla milionów ludzi i narażają na szwank bezpieczeństwo żywnościowe Afryki" – dodaje Laura Sullivan z ActionAid.
Obecnie najpowszechniej stosuje się biopaliwa I generacji, pochodzące z produktów spożywczych i biogazu powstającego w procesie fermentacji. Kolejne generacje – II, III i IV –cechują się dużo wyższą efektywnością energetyczną i niższą emisją CO2, lecz są wciąż na etapie badań. Jednocześnie ich cena jest znacznie większa.
Według Ryszarda Gajewskiego, prezesa Zarządu Polskiej Izby Biomasy, obecne przeszkody w wykorzystaniu biokomponentów to „słaba i niestabilna polityka państwa w tym zakresie, brak jasnych kierunków rozwoju OZE oraz bariery administracyjne i słaba wiedza społeczeństwa na temat możliwości wykorzystywania OZE”.
Komisja zamierza wprowadzić długoterminową strategię rozwoju biopaliw, tak aby już w 2020 roku ta technologia przy swoim wysokim zaawansowaniu będzie konkurencyjna cenowo w stosunku do paliw tradycyjnych. Ma to przygotować sektor transportu do całkowitego przejścia na paliwa alternatywne do 2050 roku. KE wskazuje również na przesadzone szacunki zawarte w raporcie – według jej założeń na potrzeby produkcji biopaliw zostanie zajęte od 2 do 5 mln ha i to tylko w granicach Unii. Należy tu zaznaczyć, że sama Polska posiada 2 mln ha nieużytków.
Dokument opracowano na podstawie danych z 23 krajów Unii. Polska, która do tej pory nie dostarczyła Komisji Europejskiej swojego planu rozwoju energii ze źródeł odnawialnych, nie znalazła się na tej liście. Jednak ostatnie prognozy Greenpeace przewidują, że w najbliższej dekadzie rola biopaliw w naszym kraju znacznie wzrośnie. Narodowy Cel Wskaźnikowy Polski osiągnięcia poziomu 5,75% udziału paliw odnawialnych w transporcie w 2010 roku już został osiągnięty.
Winny jest mechanizm produkcji i transportu biopaliw, który jest odpowiedzialny za emisje dużych ilości CO2 do atmosfery. Produkcja wymaga upraw roślin wysokoenergetycznych, które siane są kosztem upraw tradycyjnych, dla celów spożywczych. Może to wpłynąć na wzrost cen żywności i zubożenie różnorodności biologicznej. Czynniki te sprawiają, pomimo że podczas samego spalania biopaliw emisja jest niska, iż w porównaniu z dieslem czy benzyną, paliwa ekologiczne bardziej wpływają na degradację środowiska.
Autorzy raportu podają, że jeśli biopaliwa mają stać się w przyszłości główną siłą napędową transportu, to na uprawy energetyczne na całym świecie trzeba przeznaczyć 4,1-6,9 mln ha. Stanie się to kosztem powierzchni lasów, od istnienia których jest uzależnione przetrwanie setek milionów ludzi. Zmiany te uderzą najmocniej w najuboższych. Deforestacja spowoduje emisję gazów cieplarnianych o dodatkowe 27-56 mln ton rocznie. "To tyle, ile wyemitowałoby na europejskich drogach 12-26 mln dodatkowych samochodów do roku 2020" – czytamy w raporcie.
"Skala szkód, jakie europejskie kraje spowodują realizacją swoich planów dotyczących biopaliw, jest teraz znana – lasy i przyroda będą niszczone w zastraszający sposób, by dostarczyć paliwa dla naszych samochodów" – uważa Adrian Bebb, członek Friends of the Earth Europe. "Plany UE stanowią zagrożenie dla milionów ludzi i narażają na szwank bezpieczeństwo żywnościowe Afryki" – dodaje Laura Sullivan z ActionAid.
Obecnie najpowszechniej stosuje się biopaliwa I generacji, pochodzące z produktów spożywczych i biogazu powstającego w procesie fermentacji. Kolejne generacje – II, III i IV –cechują się dużo wyższą efektywnością energetyczną i niższą emisją CO2, lecz są wciąż na etapie badań. Jednocześnie ich cena jest znacznie większa.
Według Ryszarda Gajewskiego, prezesa Zarządu Polskiej Izby Biomasy, obecne przeszkody w wykorzystaniu biokomponentów to „słaba i niestabilna polityka państwa w tym zakresie, brak jasnych kierunków rozwoju OZE oraz bariery administracyjne i słaba wiedza społeczeństwa na temat możliwości wykorzystywania OZE”.
Komisja zamierza wprowadzić długoterminową strategię rozwoju biopaliw, tak aby już w 2020 roku ta technologia przy swoim wysokim zaawansowaniu będzie konkurencyjna cenowo w stosunku do paliw tradycyjnych. Ma to przygotować sektor transportu do całkowitego przejścia na paliwa alternatywne do 2050 roku. KE wskazuje również na przesadzone szacunki zawarte w raporcie – według jej założeń na potrzeby produkcji biopaliw zostanie zajęte od 2 do 5 mln ha i to tylko w granicach Unii. Należy tu zaznaczyć, że sama Polska posiada 2 mln ha nieużytków.
***
Do końca tego roku mają zostać zakończone prace nad raportem Komisji w sprawie skutków środowiskowych rozwoju biopaliw w Europie.
OB., ChronmyKlimat.pl
na podstawie: www.naukawpolsce.pl, www.agronews.com.pl
OB., ChronmyKlimat.pl
na podstawie: www.naukawpolsce.pl, www.agronews.com.pl
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności