- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
ROWERY
Zrównoważone podróżowanie – czy to możliwe? (21761)
Alicja Jankowska2021-03-24
Drukuj
Euromonitor International opublikował raport dotyczący zrównoważonego podróżowania– znajdziemy w nim ranking państw spełniających wymagania zrównoważenia sektora turystyki. Polska zajęła w nim 21 miejsce z 99.
Zrównoważona turystyka to pozytywny trend zyskujący coraz większą popularność. Jednak tak jak w przypadku wielu ekotrendów – trzeba uważać na greenwashing i starannie ocenić wszystkie aspekty. Pomóc nam w tym może ranking Euromonitor International. Organizacja stworzyła Sustainable Index Travel klasyfikujący kraje pod względem zrównoważenia sektora turystycznego. Pod uwagę wzięto 57 wskaźników z 7 kategorii: środowisko, społeczeństwo, stabilność gospodarcza, ryzyko, transport, zakwaterowanie, popyt na zrównoważoną turystykę. Pierwsza 20 w rankingu to kraje europejskie, ze Szwecją jako zwycięzcą. To właśnie Szwecja jest kolebką pojęcia flygskam – wstydu spowodowanego podróżami samolotem. Najwyżej spośród krajów nieeuropejskich, na miejscu 22 znalazła się Boliwia, tuż za nią Nowa Zelandia.
Zrównoważenie naszego podróżowania będzie czymś koniecznym w nadchodzących latach. Wiele popularnych destynacji na świecie doświadcza zjawiska overtourismu – nadmiernego negatywnego wpływu turystyki na jakość życia mieszkańców i walory środowiska. W szczególnym stopniu dotyczy to wysp, gdzie są ograniczone możliwości gospodarowania odpadami, zarządzania kanalizacją czy dostarczania wody pitnej.
Różne są sposoby radzenia sobie z tym zjawiskiem. Przykładowo władze Tajlandii w 2018 postanowiły zamknąć na dwa lata plażę Maya Bay, znaną z filmu Niebiańska Plaża z Leonardo di Caprio. Departament Parków Narodowych, Ochrony Przyrody i Roślin postanowił dać szansę przyrodzie na regenerację. W 2020 roku stan natury, a zwłaszcza rafy koralowej, wciąż nie był zadowalający, zakaz wstępu przedłużono więc do co najmniej połowy 2021 roku. Po otwarciu wstęp na plażę pozostanie ograniczony co do liczby osób, nie będą mogły również cumować tam łodzie.[1] Ciekawym przykładem nowoczesnych rozwiązań jest Wenecja. Do tej pory te 50-tysięczne miasto było odwiedzane przez nawet 30 milionów turystów rocznie. Wenecja wprowadza technologie umożliwiające śledzenie ruchu turystycznego i lepszą jego ocenę, by usprawnić poruszanie się po zatłoczonym mieście. Planuje też wprowadzić opłatę za całodzienny pobyt w mieście.[2] Podatki dla turystów wprowadziła także wyspa Bali oraz Japonia. Pieniądze zostaną wykorzystane na ochronę zabytków i krajobrazu oraz budowę infrastruktury turystycznej.[3]
W 100% etyczne podróżowanie to brak podróżowania. Jest to jednak zupełnie nierealna wizja abyśmy całkowicie powstrzymali się od podróży. Jak więc możemy minimalizować swój wpływ? Oto kilka sposobów:
- w podróży podtrzymuj swoje dobre nawyki – w miarę możliwości pij wodę z kranu, unikaj jednorazowych plastikowych opakowań i naczyń – zabierz ze sobą bidon i węglowy filtr do wody, spakuj lekkie, bambusowe sztućce, odmawiaj pakowania rzeczy w foliowe torebki
- wybieraj etyczne rozrywki – slumsy to nie atrakcja turystyczna, a sanktuaria dla zwierząt nie zawsze mają na celu pomoc zwierzętom – unikajmy miejsc wykorzystujących zwierzęta
- wybierając się na wolontariat krytycznie oceńmy jego założenia – czy nasza pomoc rzeczywiście będzie mieć pozytywny wpływ czy raczej bardziej zaszkodzimy? Nie wspierajmy biznesu wolonturystycznego[4]
- jeśli naszym celem jest odpoczynek od pracy i relaks w basenie w hotelu z all-inclusive zastanówmy się, czy na pewno musimy wybierać miejsce na innym kontynencie, a może tę samą funkcję spełni jakiś bliższy, europejski kurort?
- wspierajmy lokalną gospodarkę poprzez wybór miejsc noclegowych prowadzonych przez lokalsów, jedzmy lokalne jedzenie, wybierajmy rękodzieło zamiast masowo produkowanych pamiątek
- warto wyszukać zrównoważone miejsce noclegowe na portalach: https://ecobnb.com/ , a w Polsce: https://slowhop.com/pl/ , zamiast wspierać Airbnb mające negatywny wpływ na jakość życia mieszkańców i rynek mieszkaniowy[5]
- w miarę możliwości wybierajmy transport lądowy, najlepiej kolejowy – kolej emituje nawet 3-krotnie mniej CO2 na każdy kilometr podróży, unikamy wtedy także dodatkowych negatywnych efektów związanych z emisją innych gazów cieplarnianych – tlenków azotu i pary wodnej.[6] Na stronie http://www.ecopassenger.org/bin/query.exe/en?L=vs_uic możemy porównać wpływ naszej podróży w zależności od wybranego środka transportu
- jeśli transportu powietrznego nie da się uniknąć, wybierajmy loty bezpośrednie – unikamy wtedy zwiększonych emisji przy każdym starcie samolotu
- zamiast pierwszej klasy czy klasy biznesowej wybierajmy ekonomiczną – obniżymy swoje emisje 3-4-krotnie (zajmujemy wtedy mniej miejsca, więc nasz ślad jest mniejszy w przeliczeniu na ślad węglowy całego samolotu)[7]
- niemiecka organizacja pozarządowa Atmosfair opracowała ranking „zielonych” linii lotniczych, gdzie możemy sprawdzić, która linia będzie najmniej szkodliwa. W rankingu z 2018 roku na krótkich i średnich dystansach najlepiej wypadają brazylijskie linie LATAM, natomiast na długich dystansach wygrywa brytyjskie TUI Airways. Jak dotąd, żadne linie w żadnej kategorii nie osiągnęły proponowanej przez organizację najwyższej klasy A[8]
- wyszukiwarki połączeń lotniczych oferują już opcję filtrowania lotów pod względem ich śladu ekologicznego[9]
- niektóre linie oferują też możliwość skompensowania swojego śladu węglowego poprzez dodatkową opłatę – przykładowo pasażer polskich linii lotniczych LOT może m.in. wesprzeć projekt Leśnych Gospodarstw Węglowych, zarządzanych w taki sposób, by zmaksymalizować ilość wychwytywanego przez nie CO2[10]
Nie chodzi o to, abyśmy zaczęli biczować się za swoje przeszłe wybory oraz zamknęli się w domach i nigdy już nigdzie nie wyjeżdżali. Miejmy po prostu świadomość problemów, starajmy się edukować siebie i otoczenie i dokonujmy najbardziej etycznych wyborów możliwych w danych okolicznościach. Otwieranie się krajów po pandemii będzie dobrą okazją na zmianę swojego stylu podróżowania.
[1] https://time.com/5587084/thailand-the-beach-closed-2021/
[2] https://edition.cnn.com/travel/article/venice-control-room-tourism/index.html
[3] https://edition.cnn.com/travel/article/bali-tourist-tax/index.html
[4] http://zanimpomozesz.pl/
[5] https://www.forbes.com/sites/garybarker/2020/02/21/the-airbnb-effect-on-housing-and-rent/?sh=394fb8a12226
[6] https://www.bbc.com/news/science-environment-49349566
[7] https://www.bbc.com/news/science-environment-49349566
[8] https://www.atmosfair.de/wp-content/uploads/aai2018-englischfarbe_final_mn.pdf
[9] https://help.skyscanner.net/hc/pl/articles/360000188585-W-jaki-spos%C3%B3b-ustala-si%C4%99-ocen%C4%99-eco-opart%C4%85-na-emisji-CO2-
[10] https://www.teraz-srodowisko.pl/aktualnosci/LOT-oplata-emisyjna-slad-weglowy-CO2-port-lotniczy-7872.html
Podobne artykuły
- Kryzys klimatyczny dzieje się na naszych oczach
Skutki globalnego ocieplenia coraz mocniej przebijają się w świadomości społecznej. W ostatnim badaniu dla Ministerstwa Klimatu i Środowiska: 94% respondentów uważa, że jest to bardzo ważne albo raczej ważne zagadnienie. Według Instytutu Ochrony Środowiska do końca tego wieku w zależności czy podejmiemy działania czy nie, średnioroczna temperatura wzrośnie o 1,3°C albo nawet o ponad 3°C. Czy naprawdę zdajemy sobie dzisiaj sprawę, co to dla nas oznacza, ale przede wszystkim dla przyszłych pokoleń? Z jakim skutkami zmiany klimatu przyjdzie nam się zmierzyć?
Więcej
- Polski plan odbudowy pod lupą
Po wielu opóźnieniach i wezwaniach ze strony przedsiębiorstw i organizacji społeczeństwa obywatelskiego do zwiększenia przejrzystości procesu, polski rząd 26 lutego 2021 r. Przedstawił projekt swojego Narodowego Planu Odbudowy i Odporności (RRP) na 23,9 mld euro w dotacjach. które otrzyma za pośrednictwem unijnego instrumentu odbudowy i odporności (RRF). Green Recovery Tracker pokazuje, że inwestycje przewidziane w planie mogą wnieść pozytywny wkład w zieloną transformację.
Więcej
- Trafiające do Bałtyku zanieczyszczenia zostają w nim nawet 30 lat
Morze Bałtyckie jest wyjątkowe w skali całego świata, ponieważ jest dość słodkie, a wymiana wody trwa w nim nawet 30 lat. To oznacza, że zanieczyszczenia, które trafiają do niego z niemal całego obszaru Polski, pozostają w nim na długo i wpływają na populację ryb bałtyckich. Z okazji obchodzonego 22 marca Światowego Dnia Ochrony Morza Bałtyckiego organizacje ekologiczne i rybacy apelują do konsumentów o pomoc w ochronie zasobów. – Nawet najmniejsza zmiana naszych codziennych przyzwyczajeń może wpłynąć na to, jak wygląda Bałtyk i na jak długo wystarczą nam jego zasoby – podkreśla Marcin Radkowski, prezes zarządu Kołobrzeskiej Grupy Producentów Ryb.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności