- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Powstający system Proteus wykorzystany podczas powodzi (9123)
2010-07-07Drukuj
Choć Proteus – system wspomagający działania antyterrorystyczne i antykryzysowe - jest gotowy dopiero w 30 procentach, to już wykorzystano go w akcji usuwania skutków ostatniej powodzi w Polsce. Przy wsparciu Proteusa wykonano analizę zdjęć satelitarnych zalanych obszarów i przygotowano rekomendacje dla jak najszybszego usunięcia wody z zalanych obszarów – mówi Damian Pomaski z Centrum Badań Kosmicznych PAN, który zajmuje się promocją projektu. W pracach nad usuwaniem skutków powodzi pracowali eksperci projektu Proteus, grupa GMES Centrum Badań Kosmicznych PAN i specjaliści z kilku innych instytucji.
Więcej o projekcie można przeczytać na stronie: www.projektproteus.pl
źródło: PAP – Nauka w Polsce, Ludwika Tomala
www.naukawpolsce.pap.pl
Wykorzystanie map satelitarnych, map cyfrowych i trójwymiarowych modeli terenu oraz bieżących danych o stanie wałów i poziomie wody pozwoliło na odwzorowanie sytuacji istniejącej po przejściu fali powodziowej. Dzięki tym informacjom zespół geologów, hydrologów i geografów mógł opracować rekomendacje, która umieszczane były na mapach dostarczanych straży pożarnej. Na podstawie tych symulacji wytypowano np. miejsca, gdzie należało przerwać wały lub ustawić pompy tak, by przyniosło to najlepszy efekt.
Dotychczasowe osiągnięcia Proteusa to dopiero początek możliwości systemu. Prace nad nowatorskim na skalę światową projektem PROTEUS rozpoczął w 2009 roku Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów (PIAP). Są one prowadzone przez konsorcjum złożone z ośrodków i instytucji naukowo-badawczych pod kierownictwem PIAP, który jest pomysłodawcą i koordynatorem całego przedsięwzięcia. System ma koordynować i wspierać prowadzenie akcji ratunkowych, prowadzonych przez między innymi przez straż pożarną, policję, wojsko i jednostki antyterrorystyczne.
System będzie składał się z kilku elementów, w tym z Mobilnego Centrum Dowodzenia na podwoziu samochodu ciężarowego, Mobilnego Centrum Operatorów Robotów - samochodu, pozwalającego na szybki transport robotów w miejsce akcji i sterowanie nimi poprzez przenośne stanowiska operatorów, Bezzałogowego Statku Latającego, wyposażonego w kamery wizyjne i termowizyjne oraz trzech mobilnych robotów.
"Nie posiadamy jeszcze gotowych, operacyjnych urządzeń, ale gotowa jest już ich specyfikacja techniczna. Jednocześnie prowadzone są już prace inżynieryjne w zakresie konstruowania wyposażenia poszczególnych elementów systemu" – relacjonuje stan zaawansowania projektu Damian Pomaski.
Na razie powstała działająca już wersja Bezzałogowego Statku Latającego "Żuraw", ale jest ona jeszcze w fazie testów.
"Bezzałogowe statki latające już istnieją w służbach antykryzysowych na świecie, ale służą głównie do obserwacji doraźnej, lokalnej – zaznacza Pomaski. – A samolot projektowany w ramach projektu Proteus będzie mógł utrzymywać się w powietrzu nawet przez 8 -10 godzin".
"Jeśli samolot będzie się znajdował w Warszawie, a powódź zdarzy się np. w Sandomierzu, samolot bez problemu pokona ten dystans i dotrze na miejsce przed służbami interwencyjnymi. Nad terenami zalanymi samolot będzie zbierał dane, m.in. o rozmiarze powodzi i na bieżąco przekazywać je będzie do mobilnego centrum dowodzenia" – dodaje.
Dotychczas wypracowane rozwiązania systemu Proteus zostały w połowie czerwca zaprezentowane na Międzynarodowych Targach Ochrony Przeciwpożarowej, Ratownictwa, Bezpieczeństwa i Zabezpieczeń Interschutz 2010 w Lipsku.
Pokazano tam działający już bezzałogowy samolot w wersji beta, nowoczesne czujniki i kamery przygotowane w ramach robotów oraz zaprezentowano krótki film, na którym przedstawiona zostały wszystkie elementy, które wejdą w skład systemu oraz pokazane są możliwości ich zastosowania. Oficjalna premiera tej prezentacji odbędzie się 29 czerwca.
Dotychczasowe osiągnięcia Proteusa to dopiero początek możliwości systemu. Prace nad nowatorskim na skalę światową projektem PROTEUS rozpoczął w 2009 roku Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów (PIAP). Są one prowadzone przez konsorcjum złożone z ośrodków i instytucji naukowo-badawczych pod kierownictwem PIAP, który jest pomysłodawcą i koordynatorem całego przedsięwzięcia. System ma koordynować i wspierać prowadzenie akcji ratunkowych, prowadzonych przez między innymi przez straż pożarną, policję, wojsko i jednostki antyterrorystyczne.
System będzie składał się z kilku elementów, w tym z Mobilnego Centrum Dowodzenia na podwoziu samochodu ciężarowego, Mobilnego Centrum Operatorów Robotów - samochodu, pozwalającego na szybki transport robotów w miejsce akcji i sterowanie nimi poprzez przenośne stanowiska operatorów, Bezzałogowego Statku Latającego, wyposażonego w kamery wizyjne i termowizyjne oraz trzech mobilnych robotów.
"Nie posiadamy jeszcze gotowych, operacyjnych urządzeń, ale gotowa jest już ich specyfikacja techniczna. Jednocześnie prowadzone są już prace inżynieryjne w zakresie konstruowania wyposażenia poszczególnych elementów systemu" – relacjonuje stan zaawansowania projektu Damian Pomaski.
Na razie powstała działająca już wersja Bezzałogowego Statku Latającego "Żuraw", ale jest ona jeszcze w fazie testów.
"Bezzałogowe statki latające już istnieją w służbach antykryzysowych na świecie, ale służą głównie do obserwacji doraźnej, lokalnej – zaznacza Pomaski. – A samolot projektowany w ramach projektu Proteus będzie mógł utrzymywać się w powietrzu nawet przez 8 -10 godzin".
"Jeśli samolot będzie się znajdował w Warszawie, a powódź zdarzy się np. w Sandomierzu, samolot bez problemu pokona ten dystans i dotrze na miejsce przed służbami interwencyjnymi. Nad terenami zalanymi samolot będzie zbierał dane, m.in. o rozmiarze powodzi i na bieżąco przekazywać je będzie do mobilnego centrum dowodzenia" – dodaje.
Dotychczas wypracowane rozwiązania systemu Proteus zostały w połowie czerwca zaprezentowane na Międzynarodowych Targach Ochrony Przeciwpożarowej, Ratownictwa, Bezpieczeństwa i Zabezpieczeń Interschutz 2010 w Lipsku.
Pokazano tam działający już bezzałogowy samolot w wersji beta, nowoczesne czujniki i kamery przygotowane w ramach robotów oraz zaprezentowano krótki film, na którym przedstawiona zostały wszystkie elementy, które wejdą w skład systemu oraz pokazane są możliwości ich zastosowania. Oficjalna premiera tej prezentacji odbędzie się 29 czerwca.
Więcej o projekcie można przeczytać na stronie: www.projektproteus.pl
źródło: PAP – Nauka w Polsce, Ludwika Tomala
www.naukawpolsce.pap.pl
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności