- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Polityka klimatyczna
Komunikacja publiczna lekiem na korki? (21356)
2020-06-05Drukuj
Tydzień temu Polski Alarm Smogowy przedstawił raport na temat zachowań komunikacyjnych mieszkańców największych polskich miast.
Postulaty dobre na pandemię
Kontekst raportu skłonił autorów do wysunięcia postulatów dotyczących zwiększenia roli komunikacji miejskiej w miastach poprzez m.in. preferencje podatkowe i w opłatach za media.
PAS wnioskuje, by rząd rozważył:
obniżenie do zera podatku VAT w biletach,
wprowadzenie niższej taryfy na prąd dostarczany do tramwajów czy pociągów metra,
rezygnację z pobierania podatku akcyzowego od oleju napędowego sprzedawanego do autobusów komunikacji publicznej. Akcyza to ok. 25 proc. ceny oleju napędowego. W transporcie zbiorowym to paliwo nie jest wykorzystywane, żeby zarabiać,
przeznaczenie 800 mln zł zgromadzonych w tzw. funduszu pekaesowym. Na razie te pieniądze nie są wykorzystywane w całości, mogłyby zatem stanowić doraźną pomoc dla transportu w miastach.
Mimo iż raport powstał na podstawie badania zrealizowanego na początku 2020 roku, jest to na pewno ciekawa propozycja także w sytuacji, w której znalazły się obecnie przedsiębiorstwa komunikacyjne – zmniejszonych przychodów ze względu na ograniczenia związane z pandemią COVID-19.
Czy chcemy jeździć samochodem?
Autorzy podkreślają także co ciekawsze wyniki raportu. Okazuje się, że aż połowa kierowców zadeklarowała, że byłaby chętna do rezygnacji z codziennego korzystania z auta. 83 proc. badanych nie ma wątpliwości, że auta są współodpowiedzialne za wysoki poziom zanieczyszczenia powietrza w miastach. Pomysł zmiany części pasów drogowych na buspasy popiera 66 proc. badanych. Akceptacja dla zakazu wjazdu starych samochodów z silnikiem diesla do centrów miast jest na poziomie 67 proc. Podnoszenie opłat za parkowanie w centrach miast popiera 40 proc. respondentów.
Czy chcemy jeździć rowerem?
Mimo wszystko jednak istnieje ryzyko, że część wyników raportu zostanie odebrana przez czytelnika mniej korzystnie dla działań promujących komunikację miejską. Otóż za największe problemy komunikacyjne w miastach uznano korki – 73% badanych i brak parkingów w śródmieściach miast – 45% respondentów wskazało na ten problem. Aż 43% respondentów nie wyraziło gotowości użytkowania roweru w podróżach po mieście. A także 43% respondentów popiera poszerzanie i budowę dróg co wybija to rozwiązanie transportowe na początek kolejki działań w polityce transportowej miast.
Warto także zauważyć, że oceniając efektywność poruszania się różnymi środkami transportu po mieście samochód dostał od respondentów najgorsze oceny. Wciąż zatem mamy w miastach dużą grupę osób, które nie są przekonane, że rezygnacja z samochodu i ograniczanie pojemności sieci drogowej to dobre rozwiązanie. Osoby te uważają, że samochód w poruszaniu się po mieście wciąż może być lepszy. Prawdopodobnie wiąże się to z faktem, że także ok. 44% osób deklaruje, iż codziennie musi przejechać do pracy ponad 10km.
Więcej inwestycji w transport publiczny?
Ale z drugiej strony tam, gdzie tego typu odległości deklaruje najwięcej osób, tj. w Warszawie, najwięcej jesttych co by chętnie z samochodu zrezygnowali (56%) i chcieli poprawy komunikacji miejskiej (45%) zamiast poszerzania dróg. Może dlatego, że właśnie w Warszawie komunikacja miejska oceniana była stosunkowo najlepiej wśród wszystkich miast (59%, o 1pp mniej tylko od Poznania). A zatem poprawianie komunikacji miejskiej też działa i dlatego postulaty z początku artykułu są godne poparcia. Może zatem czas na bardziej ambitne plany rozbudowy sieci komunikacyjnych w największych miastach. W Warszawie może jednak 5 linii metra, nowe linie kolejowe, tramwajowe, metrobusy…
Pełny raport mozna pobrac ze strony PAS.
Informacja własna
Podobne artykuły
- #Zostanwdomu znacznie dłużej
Z doniesień prasowych i komentarzy na temat postepowania rządu w związku z możliwym odmrażaniem gospodarki wnioskuję, że już nie bardzo możemy już znieść akcji #zostańwdomu. A jednak powinniśmy w nim zostać, nawet jak pandemia się skończy.
Więcej
- Polacy chcą lepszego transportu zbiorowego i mniej aut w miastach - badanie
Mieszkańcy Warszawy, Krakowa, Poznania, Wrocławia i Katowic wskazują kierunek rozwoju miejskiego transportu. Chcą jeździć transportem zbiorowym, ale oczekują buspasów i większej liczby kursów. Chcą ograniczeń wjazdu dla samochodów emitujących najwięcej spalin, bo wiedzą że auta silnie zanieczyszczają powietrze. To nie auto jest ważne, ale czas przejazdu.
Więcej
- Triumfalny powrót korków
Minęło 12 tygodni od kiedy rząd ogłosił całkowity lockdown Polski w związku z pandemią koronawirusa. Choć wiele spraw powróciło do normalności, to wciąż nie powrócono do możliwości podróżowania komunikacją miejską bez ograniczeń, ale w największych miastach korki już wróciły.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności