- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Polityka klimatyczna
Konferencja klimatyczna UNFCCC w Bonn (20250)
Konrad Wielądek2017-10-06
Drukuj
W listopadzie odbywa się coroczna konferencja klimatyczna UNFCCC w Bonn, ale po raz pierwszy jest ona organizowana przez małe wyspiarskie państwo rozwijające się: Fidżi. Kraj jest jednym z najbardziej narażonych na zagrożenia i wpływ zmian klimatycznych, a misja obecnej prezydencji COP polega na tym, aby wnioski krajów AKP i innych państw rozwijających się znalazły się na czele międzynarodowego programu działań.
Premier Fidżi i przewodniczący COP23, Frank Bainimarama wyraził to w swoim przemówieniu na Zgromadzeniu Ogólnym ONZ w Nowym Jorku we wrześniu, wyrażając "solidarność i współczucie" ludziom niedawno dotkniętym niszczycielskimi huraganami na Karaibach i w Stanach Zjednoczonych. "W zeszłym roku straciliśmy 44 naszych własnych ludzi i jedną trzecią naszego PKB, gdy Fidżi zostało uderzone przez największy cyklon, który miał miejsce na południowej półkuli", powiedział Bainimarama. "Wobec obecnego przewodnictwa COP, jestem głęboko świadomy potrzeby podjęcia globalnej reakcji na przyczyny tych zdarzeń. Przerażające cierpienia na Karaibach i USA przypominają nam, że nie ma czasu na marne ".
Wkład PIC do zmian klimatycznych, jeśli chodzi o emisję gazów cieplarnianych, jest nieistotny, ale stanowią one największą podatność na zmiany klimatu o kilka zagrożeń naturalnych, takich jak cyklony tropikalne, susze, burze i powodzie. Wzrost poziomu morza stanowi egzystencjalne zagrożenie nisko położonym wyspiarskim wyspom takim jak Kiribati, Tuvalu i Republika Wysp Marshalla. Według niedawnego raportu Banku Światowego, zmiany klimatyczne stanowią główne zagrożenie dla przyszłości stadionów, ponieważ ich wpływ ma na rolnictwo, rybołówstwo, strefy przybrzeżne, zasoby wodne, zdrowie i ekosystemy, a tym samym zagraża całemu społeczeństwu i gospodarkom. Ekonomiczne koszty klęsk żywiołowych są już wysokie dla większości krajów Pacyfiku (średnio od 0,5 do 6,6 procent rocznego PKB) a zmiany klimatyczne zwiększą podatność na zagrożenia. W badaniu szacuje się, że koszt adaptacji nadbrzeżnej do radzenia sobie ze wzrostem poziomu morza i przystosowania się do wzrostu opadów deszczu i temperatury sięgnie od 400 do 1200 miliardów USD rocznie.
Zwracając uwagę na nieproporcjonalne skutki zmian klimatycznych w najbardziej narażonych krajach (którzy są najmniejszymi emitentami gazów cieplarnianych), "centrum Pacyfiku" doprowadzi do centrum fazy dwóch najbardziej kłopotliwych tematów omawianych podczas rozmów na temat klimatu w ciągu ostatnich kilku lat: cel temperaturowy 1.5 ° C.
Pierwszy to cel aspirujący, uzgodniony w Paryżu w 2015 r. , " Dążenie do wysiłków" na bardziej ambitny cel, niż ograniczenie globalnego wzrostu temperatury do "znacznie poniżej 2 ° C" i lepszej szansy uniknięcia najgorszych skutków globalnego ocieplenia. Interpretowany jako symboliczne zwycięstwo małych państw wyspiarskich, cel 1.5 ° C jest uważany za niedostateczny przy obecnym poziomie emisji. Oczekuje się, że w 2018 roku IPCC opublikuje specjalny raport na temat implikacji i wykonalności celu 1.5 ° C. Natomiast nowe badanie opublikowane w Nature Geoscience szacuje większy budżet emisji dwutlenku węgla, niż wcześniej przypuszczano, aby utrzymać się poniżej granicy 1,5 ° C i wznowiło debatę nad tym, czy cel jest w zasięgu. Powrócił na arenie politycznej, powiedział Bainimarama, szybki rozwój czystych i niedrogich technologii energetycznych "daje wielką obietnicę, że możemy osiągnąć cel 1,5 stopnia " i zobowiązał się do tego, aby był on kluczowym tematem COP23: "Istnieje pilna potrzeba ustalenia tej liczby jako celu i to jak najszybciej ", powiedział w Nowym Jorku.
Mechanizm ONZ L + R powstał na spotkaniu COP19 w 2013, w celu uniknięcia nieuniknionych negatywnych skutków zmian klimatu w wrażliwych krajach rozwijających się. Ramy te odczuwały powolny postęp, z ostrymi dyskusjami i stresami między biedniejszymi i starszymi państwami uprzemysłowionymi, ze względu na powiązanie z pojęciami odpowiedzialności historycznej, odpowiedzialności i rekompensat. Wydarzenia ekstremalne, które dotknęły Karaibów, Azji Południowo-Wschodniej i południowych Stanów Zjednoczonych w ciągu ostatnich kilku miesięcy przywróciły uwagę na potrzebę przyspieszenia procesu. Konferencja COP23, prowadzona przez niewielki kraj wyspiarski, który wciąż zmaga się ze skutkami cyklonu Winston z 2016 r., ma być głównym etapem wznowienia dyskusji na temat finansów adaptacyjnych, ubezpieczeń związanych z klimatem, ograniczenia ryzyka katastrof i zarządzania wyporami.
Trudno przewidzieć, czy prezydencja Fidżi będzie w stanie narzucić pilną potrzebę na te kwestionowane tematy, ponieważ ostateczny termin wejścia w życie paryskiego postanowienia to 2018 r. jest uważany za priorytetowy. Jednak globalna społeczność odzyskała siłę po wycofaniu się USA , wykazując spójność i determinację (przynajmniej słownie) w kierunku ścieżki wyznaczonej na COP21.
Rząd Nikaragui ogłosił, że podpisze porozumienie paryskie w solidarności z ludnością, która cierpiała na niedawne katastrofy klimatyczne. Udział Nikaragui pozostawiłby tylko Syrię i Stany Zjednoczone poza umową klimatyczną.
Kanada, Chiny i Unia Europejska konsolidowały wspólną linię dyplomacji klimatycznej podczas pierwszego międzynarodowego szczytu w Montrealu we wrześniu, w którym wzięły udział 34 rządy.
Rola podmiotów niepaństwowych wzrasta na arenie polityki klimatycznej, a COP23 może stać się pierwszym szczytem, w którym ta nowa rola zostanie w pełni uznana. Prezydent COP23, Bainimarama, mianował gubernatora kalifornijskiego Jerry Brown-a, specjalnym wysłannikiem ds. państw i regionów, angażując miejscowe władze w czynne zobowiązania do ograniczenia emisji w ramach koalicji Under2 . Do koalicji dołączyło się 187 miast, państw i krajów reprezentujących 1,2 miliarda ludzi i 39 procent światowej gospodarki.
Wspólnie z Michaelem Bloombergem, Brown prowadzi również "Zastrzeżenie Ameryki w sprawie zmian klimatycznych" , inicjatywę powstałą po tym, gdy Biały Dom ogłosił zamiar wycofania się z układu paryskiego. Przedstawiona w COP23 inicjatywa będzie zawierać zobowiązania klimatyczne państw USA, miast i przedsiębiorstw oraz określić ich wkład w realizację amerykańskiego zastawu w ramach światowego porozumienia w sprawie klimatu.
Konrad Wielądek, ChrońmyKlimat.pl
Podobne artykuły
- Od porozumienia w Paryżu do zrównoważonego rozwoju
O tym, jak uwzględniać prawa człowieka i równość płci w działaniach na rzecz klimatu realizowanych przez instytucje unijne piszą autorzy raportu opublikowanego przez Fundację im. Heinricha Bölla.
Więcej
- Czy administracja Trumpa zignoruje raport federalny o zmianach klimatu?
Amerykańscy naukowcy obawiają się odrzucenia federalnego raportu dotyczącego zmian klimatu przez administrację Trumpa. Przygotowany przez rządowych naukowców raport pokazuje, że Amerykanie już teraz odczuwają skutki zmian klimatycznych.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności