- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Polityka klimatyczna
Volkswagen – król jest nagi (18942)
2015-09-29Drukuj
Afera spalinowa, dotycząca 11 milionów volkswagenów, przetestuje nasze podejście do ograniczeń emisji spalin. Ilu posiadaczy aut z silnikami, które trują tylko wtedy, gdy nikt nie patrzy, podda swój samochód zmianie oprogramowania?
Potencjalne kary, jakimi może zostać obciążona marka, sięgają w USA 18 mld dolarów. Jeśli doliczymy do tego zmniejszenie o prawie jedną trzecią wartości giełdowej firmy oraz spadek zaufania potencjalnych klientów, straty mogą sięgnąć dziesiątek miliardów euro. To nawet dla tak potężnego koncernu może być wysiłek nie do udźwignięcia.
Warto jednak spojrzeć na całą sprawę od nieco innej strony. Problem z ograniczeniem emisji spalin ma nie tylko Volkswagen. Jak podaje organizacja Transport & Environment, rozbieżności pomiędzy emisjami podawanymi przez producentów samochodów a rzeczywistością dotyczą również pojazdów innych marek. Na liście znajdują się tacy producenci, jak BMW, Opel, Peugeot czy Citroen. Zapewne – można spekulować – na liście znalazłyby się także i inne marki, tylko nie poddano ich jeszcze badaniu.
Co gorsza, im nowsza generacja samochodów, tym rozbieżności pomiędzy oficjalnymi danymi producenta a rzeczywistością są większe. Przyzwyczailiśmy się już do tego i widniejące na prospektach zużycie paliwa czy emisyjność traktujemy z przymrużeniem oka.
Każdy coś udaje. My udajemy, że wierzymy dilerom, producenci udają, że produkują nieszkodzące środowisku pojazdy, a urzędy zobowiązane do kontroli udają, że kontrolują. W ten sposób wszyscy są zadowoleni, a wskaźniki produkcji, sprzedaży i czystości spalin rosną.
Volkswagen zapowiedział już procedurę zmiany oprogramowania w wadliwych samochodach. Czy jednak słowo wadliwy jest tu na miejscu?
W końcu felerne oprogramowanie znalazło się w samochodach trochę na nasze życzenie. Chcemy jeździć cięższymi samochodami, z większymi silnikami i wyposażonymi w najnowocześniejsze urządzenia multimedialne. To musi kosztować. Nie tylko naszą kiesę, ale również środowisko, czego afera Volkswagena jasno dowodzi.
Eksperci samochodowi zapowiadają, że po wymianie oprogramowania w 11 milionach samochodów będą one spalać nieco więcej paliwa, przy czym moc silnika spadnie. Okazuje się, że po ujawnieniu afery tracą wszyscy: Volkswagen na reputacji, a kierowcy na osiągach ich pojazdów.
Już niedługo dowiemy się, ilu z 11 milionów szczęśliwych posiadaczy pojazdów o silnikach trujących tylko wtedy, gdy nikt nie patrzy, podda swój samochód zmianie oprogramowania.
Piotr Siergiej, ChronmyKlimat.pl
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności