- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Polityka klimatyczna
Trwają prace nad uchwałą krajobrazową w Krakowie (21139)
2020-01-27Drukuj
Radni Rady Miasta Kraków odbyli pierwsze czytanie uchwały krajobrazowej. Celem dokumentu jest poprawa standardów jakościowych i estetyki przestrzeni publicznych.
Decyzja w tej sprawie powinna zapaść pod koniec lutego. Radni byli zgodni, że uchwała krajobrazowa jest w Krakowie potrzebna, krytykowali długi okres jej przygotowania, ale różnili się w ocenach, jakie będą skutki wprowadzenia nowych przepisów i postulowali poprawienie niektórych zapisów.
Wiceprezydent Krakowa Jerzy Muzyk mówił, że od lat mieszkańcy sygnalizowali, iż przestrzeń publiczna w Krakowie jest "zaśmiecona" reklamami, dlatego ponad cztery lata temu ruszyły prace nad uchwałą krajobrazową, która ma wpłynąć na poprawę jakości tej przestrzeni.
Według władz miasta trudno precyzyjnie określić, ile reklam istniejących obecnie jest nielegalna albo nie spełnia wymogów, ale z analizy przeprowadzonych na najważniejszych trasach komunikacyjnych i ulicach wynika, że ok. 70 proc. z nich nie spełniałoby standardów zaproponowanych w uchwale krajobrazowej.
Wiceprezydent Muzyk zaznaczył, że uchwała ta "nie jest idealna" i nie sposób przewidzieć wszystkich konsekwencji jej wejścia w życie, w tym także utraty wpływów przez spółdzielnie czy wspólnoty mieszkaniowe, które umieszczają reklamy na swoich budynkach. "Ale nam przyświecała inna idea: przede wszystkimi uporządkowania przestrzeni publicznej i tym się kierowaliśmy a nie beneficjentami, którzy z tego tytuły osiągają korzyści" - powiedział Muzyk.
Zgodnie z uchwałą Kraków został podzielony na trzy strefy, a strefa trzecia dodatkowo na trzy podobszary - Stare Miasto, Nową Hutę i Śródmieście, gdzie ze względu na zabudowę zabytkową obowiązują bardziej rygorystyczne przepisy. Wyróżniono także ulice wlotowe oraz tereny towarzyszące obiektom usług.
W dokumencie określono jakie nośniki reklamowe - m.in. banery, billboardy, słupy ogłoszeniowe, wolnostojące tablice reklamowe - mogą być umieszczane w poszczególnych strefach, ich wielkość, materiały, z których są wykonane, odległość od skrzyżowań, w jakiej mogą być one ustawiane.
W Krakowie dopuszczalne będzie stosowanie billboardów o wielkości 12 lub 18 m kw. Wielkopowierzchniowe banery reklamowe - obecnie często przesłaniające całe elewacje frontowe budynków będą mogły wisieć w czasie prowadzenia robót budowlanych, jednak nie dłużej niż przez 12 miesięcy i nie częściej, niż co siedem lat.
Twórcy uchwały krajobrazowej uregulowali także zasad stawiania ogrodzeń. "Widzimy, że Kraków zaczyna przypominać federację osiedli a nie spójny organizm. Trzeba było podjąć radykalne działania" - mówił dziennikarzom wiceprezydent Muzyk. Projekt zakazuje grodzenia osiedli, chyba że jest to element odizolowania ogródka przydomowego. Te regulacje będą stosowane wobec nowych budynków wielorodzinnych, a nie tych, które już są. W projekcie znalazły się także zapisy dotyczące wysokości, rodzaju oraz kolorystyki materiałów użytych w obiektach tzw. małej architektury.
"Mam świadomość, że taka uchwała ma w swojej treści szereg zapisów o charakterze kontrowersyjnym. Być może uderza też w rynek reklamowy, ale ci przedsiębiorcy, którzy funkcjonują na tym rynku od lat rozumieją konieczność uporządkowania przestrzeni. Realizując zapisy tej uchwały podejmiemy także działania, aby oczyścić miasto z reklam nielegalnych" - podkreślił Muzyk.
Uchwała miałaby wejść w życie 1 lipca 2020 r. Zgodnie z obecnym projektem firmy zajmujące się reklamą będą miały dwa lata na dostosowanie tablic i urządzeń reklamowych do nowych wymogów, choć niektórzy radni postulowali skrócenie tego terminu.
Władze miasta przygotowują procedurę kontroli przestrzegania uchwały krajobrazowej, ale nie planują - jak wyjaśnił wiceprezydent - tworzenia nowej jednostki, która będzie prowadzić kontrole. Mają się nimi zajmować zarządcy poszczególnych terenów np. Zarząd Zieleni Miejskiej czy Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
Wiceprezydent Muzyk podkreślił, że przepisy uchwały krajobrazowej będą odnosić się zarówno do terenów miejskich jak i prywatnych.
Wokół projektu uchwały trwała gorąca dyskusja.
"Do jednego worka wrzucamy reklamy legalne i nielegalne" - zwracał uwagę radny "Przyjaznego Krakowa" Łukasz Wantuch. "Tworzymy projekt, który tak samo karze podmioty, które działają legalnie i płacą podatki oraz tych, którzy wieszają tablice nielegalnie i nie płacą nic" - dodał. Proponował, żeby nowe zasady nie dotyczyły tablic reklamowych, które są legalne.
Radny klubu KO Artur Buszek mówił, że po długim czasie przygotowywania można by się spodziewać lepszego projektu. "Niemniej jednak 70-80 proc. reklam wiszących w mieście jest reklamami nielegalnymi, więc uchwała krajobrazowa jest niezbędna, abyśmy mogli z nimi walczyć" - mówił Buszek. Podkreślił, że obecnie miasto nie ma narzędzi do tego. Przywołał przykład nielegalnego nośnika reklamy w Podgórzu, którego rozbiórkę nakazano w maju 2011 r., ale do dziś reklama wisi. "Uchwała krajobrazowa powinna jak najszybciej wejść w życie" - powiedział Buszek.
Część radnych postulowała skrócenie vacatio legis.
"Uważam, że nie warto ulegać presji osób, które mają swój finansowy interes i nie powinniśmy poprawkami liberalizować uchwały krajobrazowej. (…) Ta uchwała jest realnym instrumentem do walki z nielegalną reklamą" - ocenił radny KO Michał Starobrat. Jak mówił, gdyby właściciel reklamy o powierzchni ponad 2 tys. m kw., która obecnie przesłania bryłę hotelu Forum miał zapłacić karę za to, że jest ona niezgodna z nową uchwałą krajobrazową, kara ta wyniosłaby 646 tys. zł.
Mariusz Kękuś z klubu radnych PiS krytykował sposób wprowadzania uchwały i to, że jej przygotowanie nie zostało poprzedzone zorganizowaniem "okrągłego stołu" z udziałem wszystkich zainteresowanych, w tym spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, dla których wpływy z reklam są istotne.
Radny klubu Kraków dla Mieszkańców Łukasz Maślona wskazywał, że zapisy uchwały są bardzo szczegółowe i wnioskował, żeby Urząd Miasta przygotował "ABC uchwały krajobrazowej", w którym jasno określone będzie co można, a co jest zabronione - będzie to, jak mówił, pomocne zwłaszcza dla drobnych przedsiębiorców.
"Uchwała krajobrazowa jest niezbędna, ale w ostatnim czasie obserwujemy wzmożone ruchy biznesmenów i lobbystów, którzy próbują przekonywać, że jest ona wadliwa i że lepiej ją zliberalizować w taki sposób, by nie obowiązywała już istniejących nośników reklamowych. Jeśli tak - straci ona sens i znaczenie (…)Nie ulegajmy presji lobbystów. Kraków jako miasto zabytkowe powinno mieć radyklane przepisy dotyczące ograniczenia reklam" - podkreślił radny PiS Michał Drewnicki.
Radni mają ponownie zająć się uchwałą krajobrazową na sesji pod koniec lutego.
Źródło: PAP
Podobne artykuły
- Brak opadów i bezśnieżna zima doprowadzi do suszy
Dane o wskaźniku wilgotności gleby dla stycznia 2020 roku wskazują na niską wilgotność gleby. Przyczyną jest przede wszystkim brak opadów - bezśnieżna i sucha, a przy tym ciepła zima - uniemożliwia odbudowę wilgoci w glebie. Obecnie na obszarze Kujaw, województwa zachodniopomorskiego, pomorskiego, wielkopolskiego oraz połowie obszaru regionu łódzkiego oraz warmińsko-mazurskiego, dane wskazują na bardzo intensywną suszę atmosferyczną i rolniczą - poinformowały Wody Polskie.
Więcej
- Nowa kampania „Wardrobe change” wzywa do radykalnej transformacji przemysłu tekstylnego
Produkuje się, konsumuje i wyrzuca więcej odzieży niż kiedykolwiek wcześniej, wywierając ogromną presję na naszą planetę i 60-milionową siłę roboczą na świecie. Nowa kampania rozpoczęta dzisiaj przez Europejskie Biuro Ochrony Środowiska (EEB) i 24 grupy społeczeństwa obywatelskiego z całej UE, której częścią jest Instytut na rzecz Ekorozwoju, wzywa przywódców UE do podjęcia pilnych działań w celu ograniczenia sektora.
Więcej
- Do 2050 roku domy jednorodzinne w Polsce z zakazem emisji dwutlenku węgla
Wszystkie budynki w Unii Europejskiej do 2050 roku mają zostać zdekarbonizowane. To cel znowelizowanej unijnej dyrektywy dotyczącej charakterystyki energetycznej budynków (EPBD), którą Polska powinna wprowadzić w życie do 10 marca 2020 roku. Tymczasem w naszym kraju tylko 1 proc. budynków jednorodzinnych jest energooszczędnych, a niemal 70 proc. jest ogrzewanych przy użyciu węgla i wymaga modernizacji. Eksperci przekonują, że aby osiągnąć ten cel, konieczne jest zwiększenie skali termomodernizacji do minimum 3 proc. A do tego potrzebne są skuteczne wdrożenie przepisów i wzrost świadomości społecznej.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności