- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Polityka klimatyczna
Ratyfikacja porozumień klimatycznych a zabezpieczenie interesów Polski (19736)
2016-09-07Drukuj
Polska chce uzależnić ratyfikację Poprawki dauhańskiej od uzyskania gwarancji na finansowanie nowych inwestycji energetycznych w oparciu o węgiel.
Rada Ministrów zapoznała się z informacją dotyczącą warunków ratyfikacji Poprawki dauhańskiej do Protokołu z Kioto oraz Porozumienia Paryskiego w sprawie zmian klimatu, przedłożoną przez ministra środowiska. Będzie ona możliwa pod warunkiem zabezpieczenia interesów Polski w zakresie europejskiej polityki klimatycznej.
Ministerstwo Środowiska rozpocznie procedurę ratyfikacji międzynarodowych porozumień w sprawie zmian klimatu: Porozumienia paryskiego oraz Poprawki dauhańskiej. Polsce zależy na jak najszybszej ratyfikacji Porozumienia paryskiego, które przywraca polityce klimatycznej wymiar zgodny z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Wynikająca z Porozumienia paryskiego polityka klimatyczna sprzyjać będzie zmniejszeniu koncentracji CO2, generując jednocześnie jak najmniejsze koszty. Chodzi także o odnowę bioróżnorodności, regenerację gleb, poprawę jakości powietrza i wody, uwzględnienie pochłaniania CO2 (m.in. przez lasy) oraz wspieranie walki z głodem i ubóstwem na świecie.
Polska stoi też przed koniecznością budowy nowych bloków energetycznych. W oświadczeniu Kancelaria Premiera Rady Ministrów podaje, że przez wiele lat podstawowym nośnikiem energii zapewniającym bezpieczeństwo energetyczne kraju oraz miejsca pracy pozostanie węgiel. Budowa nowych bloków energetycznych na bazie węgla wymaga zagwarantowania rentowności inwestycji, na którą wpływa konieczność nabywania uprawnień do emisji CO2 – po prawdopodobnie wysokich cenach. Dlatego podstawą polskiej polityki jest zagwarantowanie bezpłatnych uprawnień dla krajowej energetyki. Możliwości takie stwarza Porozumienie paryskie, co Polska chce wykorzystać.
Porozumienie Paryskie to pierwsze w historii powszechne, prawnie wiążące światowe porozumienie w dziedzinie klimatu, które przyjęto na konferencji klimatycznej w Paryżu w grudniu 2015 r. W porozumieniu określono ogólnoświatowy plan działania, który ma nas uchronić przed groźbą daleko posuniętej zmiany klimatu dzięki ograniczeniu globalnego ocieplenia do wartości znacznie poniżej 2°C. Porozumienie ma wejść w życie w 2020 r.
Ratyfikacja Poprawki dauhańskiej będzie oznaczała wydanie Polsce jednostek AAU (umowne jednostki przyznanych praw do emisji gazów cieplarnianych) na drugi okres zobowiązań Protokołu z Kioto (2013-2020), jak również przeniesienie zachowanych jednostek AAU z pierwszego okresu (2008-2012). Stwarza również możliwość, poprzez zalesianie obszarów w innych krajach, na pozyskanie przez Polskę dodatkowych jednostek możliwych do wykorzystania.
W ramach negocjacji z Komisją Europejską Polska chce uzależnić ratyfikację Poprawki dauhańskiej od uzyskania gwarancji na finansowanie nowych inwestycji energetycznych w oparciu o węgiel i dokonywanie redukcji, zgodnie z Porozumieniem paryskim, realizując jego główny cel – zrównoważony rozwój na świecie połączony z ochroną bioróżnorodności, regeneracją gleb, walką z głodem, ubóstwem, itp.
Źródło: premier.gov.pl
Podobne artykuły
- Poprawka dauhańska – czy Polska straci szansę na dobry zarobek?
17 grudnia Polska walczy o swoje na Radzie UE ds. Środowiska. Stawką są potencjalne korzyści ze sprzedaży nadwyżek redukcyjnych (AAU).
Więcej
- Blokowanie polityki klimatycznej czas zacząć!
Prezydent Andrzej Duda nie ratyfikował poprawki dauhańskiej, przedłużającej obowiązywanie w Polsce Protokołu z Kioto do 2020 roku. Jakie konsekwencje polityczne będzie miała decyzja głowy państwa?
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności