- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Polityka klimatyczna
Zagrożenie koronawirusem większe w zanieczyszczonych miastach (21233)
2020-03-27Drukuj
Mieszkańcy zanieczyszczonych miast są bardziej narażeni na Covid-19, ostrzegają eksperci ds. zdrowia i ochrony środowiska.
Zanieczyszczenie powietrza może powodować nadciśnienie, cukrzycę i choroby układu oddechowego - choroby, które lekarze zaczynają wiązać z wyższymi wskaźnikami śmiertelności dla Covid-19. Badanie z 2003 r. Dotyczące ofiar wcześniejszej mutacji wirusa SARS wykazało, że pacjenci w regionach o umiarkowanym poziomie zanieczyszczenia powietrza byli o 84% bardziej narażeni na śmierć niż w regionach o niskim poziomie zanieczyszczenia powietrza.
Obrazek: Związek między krótkotrwałym narażeniem na zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego a śmiertelnością przypadków SARS w Chińskiej Republice Ludowej. Rysunek z czasopisma Environmental Health.
Dr Sara De Matteis, włoska profesor medycyny pracy, powiedziała: „Pacjenci z przewlekłymi chorobami płuc i serca spowodowanymi lub pogorszonymi przez długotrwałe narażenie na zanieczyszczenie powietrza są mniej zdolni do walki z infekcjami płuc i częściej umierają. Tak jest prawdopodobnie również w przypadku Covid-19. Obniżając poziom zanieczyszczenia powietrza, możemy pomóc najbardziej bezbronnym w walce z tą i wszelkimi możliwymi przyszłymi pandemiami.”
Zanieczyszczenie powietrza jest największym zagrożeniem dla zdrowia środowiska w Europie, z największym problemem w miastach, zgodnie z raportami Europejskiej Agencji ds. Środowiska. Pył zawieszony (PM), dwutlenek azotu (NO₂) i ozon w warstwie przyziemnej (O₃) powodują największe szkody i prowadzą do około 400 000 przedwczesnych zgonów rocznie w Europie.
Jednym z hotspotów są północne Włochy, centrum epidemii koronawirusa w Europie. Zanieczyszczenia NO₂ w miastach pochodzą głównie z ruchu drogowego, zwłaszcza pojazdów z silnikiem Diesla, które są również głównym źródłem pyłów zawieszonych.
Obrazek: od lewej do prawej: Ten sam widok na Porta Nuova, dzielnicę biznesową w Mediolanie 8 stycznia, 8 lutego i 8 marca 2020 roku. (Obrazy z kamery internetowej).
Od przełomu tysiącleci nastąpił gwałtowny wzrost udziału pojazdów z silnikami wysokoprężnymi w Europie, z których wiele nie spełniało europejskich norm w zakresie zanieczyszczenia powietrza. Przemysł, ogrzewanie gospodarstw domowych i rolnictwo są również odpowiedzialne za niebezpieczny poziom zanieczyszczenia powietrza, którym oddychamy.
Do grudnia 2019 r. Unia Europejska wszczęła 71 postępowań w sprawie naruszenia przepisów dotyczących jakości powietrza przeciwko rządom państw członkowskich.
Organizacje ekologiczne popierały lokalne i europejskie działania na rzecz walki z zanieczyszczeniem, ale często krytykowały rządy krajowe za brak działań. Włochy były jednym z dziesięciu rządów skrytykowanych w zeszłym roku za spóźnienie o ponad sześć miesięcy w publikowaniu planów dotyczących poprawy jakości powietrza.
Zdjęcia satelitarne ujawniły znaczny spadek zanieczyszczenia NO2 w ciągu kilku tygodni, odkąd Włosi ograniczyli ruch drogowy po wybuchu Covid-19.
Sekretarz generalny Europejskiego Sojuszu na rzecz Zdrowia Publicznego (European Public Health Alliance) Sascha Marschang powiedziała: „Powietrze może się oczyszczać we Włoszech, ale szkoda została już wcześniej wyrządzona ludzkiemu zdrowiu i zdolności ludzi do walki z infekcją. Rządy powinny już dawno zaradzić temu chronicznemu zanieczyszczeniu powietrza, ale nadały priorytet gospodarce nad zdrowiem, promując przemysł motoryzacyjny. Po zakończeniu kryzysu decydenci powinni przyspieszyć działania mające na celu usunięcie brudnych pojazdów z naszych dróg. Nauka mówi nam, że epidemie takie jak Covid-19 będą się pojawiać coraz częściej. Więc sprzątanie ulic jest podstawową inwestycją dla zdrowszej przyszłości.”
Anna Gerometta, prezes członka EEB Cittadini per l‘aria napisała w zeszłym tygodniu o związku między wybuchem COVID-19 w Lombardii a niską jakością powietrza odnotowaną w tym regionie.
Germoetta podkreśla, że jest zbyt wcześnie, aby wyciągać wnioski, ale napisała: „Przez ponad dwa miesiące, od początku grudnia do pierwszego tygodnia lutego 2020 r., stężenia cząstek stałych, PM10 i PM2,5 oraz NO2, dwutlenku azotu, w Lombardii prawie zawsze przekraczały poziomy dopuszczalne prawnie.”
Podobne artykuły
- Co grozi komunikacji miejskiej – koronawirus czy politycy?
Epidemia koronawirusa silnie uderzyła w usługi komunikacji zbiorowej w Europie i nie tylko. Najbardziej oberwały linie lotnicze, ale i komunikacja zbiorowa w miastach też ma pod górkę. Niestety za nieostrożną propagandę wzięli się także politycy. Już ratują linie lotnicze, a komunikację miejską…
Więcej
- Efekt koronawirusa – czy niższe emisje da się utrzymać?
Świat nauki donosi, że epidemia koronawirusa przyniosła radykalne efekty w poprawie stanu środowiska. Nie jest jednak pewne, czy po zakończeniu epidemii nadal będzie się z czego cieszyć. Pakiety ratunkowe mogą przywrócić gospodarkę na stare węglowe tory.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności