- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Polityka klimatyczna
Polska ma się czym pochwalić? Prezentacja polskiej polityki klimatycznej na Konferencji Klimatycznej w Kopenhadze - relacja Koalicji Klimatycznej. (8762)
2009-12-15Drukuj

Przedstawiciele organizacji z całego świata wskazywali nieścisłości i niedomówienia w prezentacjach polskiej delegacji.
Seminarium miało na celu zaprezentowanie polskiej krajowej polityki klimatycznej i jej celów, a także dorobku Polski we wdrażaniu nowego instrumentu tej polityki, jakim jest System Zielonych Inwestycji (Green Investment Scheme, GIS). Jest to mechanizm, który obliguje kraje do przeznaczania pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży nadwyżki redukcji emisji z lat 1988 - 2008 na rynku międzynarodowym na cele ochrony klimatu. Polska, która w grudniu br. sprzedała Hiszpanii około 3 mln ton dwutlenku węgla została pokazana jako lider we wdrażaniu tego mechanizmu. Nasz kraj dysponuje nadwyżką uprawnień do emisji CO2 dla okresu 2008 - 2012 w wysokości około 500 mln ton. Dobre zagospodarowanie tej nadwyżki może istotnie przyczynić się do budowy gospodarki niskowęglowej w Polsce, o ile wystarczy nam woli politycznej do kontynuacji tego działania.
Tomasz Chruszczow, Dyrektor Departamentu Zmian Klimatu i Ochrony Atmosfery podkreślał, że udało nam się jednocześnie przyśpieszyć rozwój gospodarki naszego kraju i obniżyć emisje, co zdarza się bardzo rzadko i jest wyjątkiem na skalę światową. Wszyscy prelegenci zaznaczali, że Polska gospodarka przechodzi udaną transformację, ale czas, aby oprzeć ją na zasadach zrównoważonego rozwoju. Mogą temu służyć przede wszystkim przejrzyste zasady sprzedaży nadwyżki przyznanych uprawnień do emisji (AAUs) i wykorzystania przychodów z tego źródła do realizacji projektów w ramach Systemu Zielonych Inwestycji.
Zainteresowanie wzbudziła informacja o stworzeniu warunków prawnych i instytucjonalnych do uruchomienia w Polsce mechanizmu GIS, co umożliwiło podpisanie pierwszego porozumienia na sumę 25 mln euro. Rolę operatora objął Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zgodnie z właściwą ustawą uzyskane środki będą wykorzystane do finansowania:
Seminarium miało na celu zaprezentowanie polskiej krajowej polityki klimatycznej i jej celów, a także dorobku Polski we wdrażaniu nowego instrumentu tej polityki, jakim jest System Zielonych Inwestycji (Green Investment Scheme, GIS). Jest to mechanizm, który obliguje kraje do przeznaczania pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży nadwyżki redukcji emisji z lat 1988 - 2008 na rynku międzynarodowym na cele ochrony klimatu. Polska, która w grudniu br. sprzedała Hiszpanii około 3 mln ton dwutlenku węgla została pokazana jako lider we wdrażaniu tego mechanizmu. Nasz kraj dysponuje nadwyżką uprawnień do emisji CO2 dla okresu 2008 - 2012 w wysokości około 500 mln ton. Dobre zagospodarowanie tej nadwyżki może istotnie przyczynić się do budowy gospodarki niskowęglowej w Polsce, o ile wystarczy nam woli politycznej do kontynuacji tego działania.
Tomasz Chruszczow, Dyrektor Departamentu Zmian Klimatu i Ochrony Atmosfery podkreślał, że udało nam się jednocześnie przyśpieszyć rozwój gospodarki naszego kraju i obniżyć emisje, co zdarza się bardzo rzadko i jest wyjątkiem na skalę światową. Wszyscy prelegenci zaznaczali, że Polska gospodarka przechodzi udaną transformację, ale czas, aby oprzeć ją na zasadach zrównoważonego rozwoju. Mogą temu służyć przede wszystkim przejrzyste zasady sprzedaży nadwyżki przyznanych uprawnień do emisji (AAUs) i wykorzystania przychodów z tego źródła do realizacji projektów w ramach Systemu Zielonych Inwestycji.
Zainteresowanie wzbudziła informacja o stworzeniu warunków prawnych i instytucjonalnych do uruchomienia w Polsce mechanizmu GIS, co umożliwiło podpisanie pierwszego porozumienia na sumę 25 mln euro. Rolę operatora objął Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zgodnie z właściwą ustawą uzyskane środki będą wykorzystane do finansowania:
-Poprawy efektywności energetycznej w wybranych sektorach gospodarczych;
-Technologii czystego węgla;
-Technologii czystego węgla;
-Zastępowanie tradycyjnych paliw paliwami niskoemisyjnymi;
-Uniknięcia lub ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w transporcie;
-Odnawialnych źródeł energii;
-Działań powodujących uniknięcie lub ograniczenie emisji metanu;
-Wychwytywania i zatłaczanie CO2 (technologie CCS);
-Ograniczenia emisji w innych sektorach oraz działania na rzecz adaptacji do zmian klimatu;
-Badań i rozwoju służących odnawialnej energetyce i innym przyjaznym środowisku technologiom;
-Edukacji na rzecz ochrony klimatu.
-Uniknięcia lub ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w transporcie;
-Odnawialnych źródeł energii;
-Działań powodujących uniknięcie lub ograniczenie emisji metanu;
-Wychwytywania i zatłaczanie CO2 (technologie CCS);
-Ograniczenia emisji w innych sektorach oraz działania na rzecz adaptacji do zmian klimatu;
-Badań i rozwoju służących odnawialnej energetyce i innym przyjaznym środowisku technologiom;
-Edukacji na rzecz ochrony klimatu.
Prezentacje przygotowali przedstawiciele Ministerstw Środowiska i Gospodarki, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Forum CO2 (platformy sektorów przemysłu emitujących duże ilości gazów cieplarnianych) i Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (instytucji pełniącej rolę pośrednika w sprzedaży przez Polskę uprawnień do emisji na rynku międzynarodowym).
Dyskusja, która wywiązała się po wystąpieniach, pokazała, że istnieją poważne zastrzeżenia co do skuteczności i spójności polskiej polityki klimatycznej. Pytania z sali dotyczyły m. in. tego, dlaczego nasze cele redukcji emisji są tak niskie oraz czy planujemy blokować podniesienie zobowiązań redukcyjnych Unii Europejskiej z 20 do 30%. Zdziwienie uczestników seminarium wzbudził fakt, że po wypełnieniu celu UE dla rozwoju energetyki odnawialnej po 2020 roku nie zamierzamy nadal jej rozwijać, że planujemy rozwój energetyki jądrowej oraz podtrzymujemy bardzo wysoki udział energetyki węglowej do 2050 roku i w kolejnych latach. Niestety, duża ilość prezentacji spowodowała, że brak było czasu na rozwinięcie interesującej dyskusji.
Do pobrania:
informacja prasowa w wersji PDF
Dyskusja, która wywiązała się po wystąpieniach, pokazała, że istnieją poważne zastrzeżenia co do skuteczności i spójności polskiej polityki klimatycznej. Pytania z sali dotyczyły m. in. tego, dlaczego nasze cele redukcji emisji są tak niskie oraz czy planujemy blokować podniesienie zobowiązań redukcyjnych Unii Europejskiej z 20 do 30%. Zdziwienie uczestników seminarium wzbudził fakt, że po wypełnieniu celu UE dla rozwoju energetyki odnawialnej po 2020 roku nie zamierzamy nadal jej rozwijać, że planujemy rozwój energetyki jądrowej oraz podtrzymujemy bardzo wysoki udział energetyki węglowej do 2050 roku i w kolejnych latach. Niestety, duża ilość prezentacji spowodowała, że brak było czasu na rozwinięcie interesującej dyskusji.
Do pobrania:
informacja prasowa w wersji PDF
źródło: Koalicja Klimatyczna
www.koalicjaklimatyczna.org
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju


Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
![]() |
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności