- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Polityka klimatyczna
Podsumowanie debaty pt. "Negocjacje nad globalnym porozumieniem - ocena działań politycznych" (8627)
2011-02-10Drukuj
We wtorek, 8 lutego 2011 odbyła się kolejna z cyklu debata "Negocjacje nad globalnym porozumieniem – ocena działań politycznych" zorganizowana przez Polski Instytut Spraw Międzynarodowych oraz Koalicję Klimatyczną. Zapraszamy do lektury autorskiego komentarza Zbigniewa Karaczuna, prowadzącego debatę.
Głównym celem debaty była próba oceny skuteczności polityki klimatycznej UE w kontekście budowy globalnego porozumienia klimatycznego.
Kilka głównych myśli z debaty:
· Polityka UE zmieniła się: wpierw po konferencji w Kopenhadze (COP 15, 2009), później po Cancun (COP 16, grudzień 2010). UE, która straciła znaczenia jako globalny lider i partner negocjacji podczas negocjacji w Kopenhadze, w Cancun budowała nowe zasady kierowania UE: kto powinien kierować UE, kto w jej imieniu występować. Tym niemniej siłą Unii jest umiejętność budowy wspólnego stanowiska pomimo znacznych różnic pomiędzy krajami członkowskimi.
· Choć niektórzy sądzę, iż COP 16 zakończył się sukcesem, szczyt nie przesądził przede w tak kluczowych kwestiach, jak: czy zostanie w Durbanie wypracowane porozumienie globalne oraz czy Strony powrócą do negocjacji bilateralnych. Owacje w Cancun wskazują, że Stronom (przynajmniej części z nich) chodziło bardziej o uzyskanie porozumienia przedłużającego negocjacje, a nie osiągnięcie rezultatów pozwalających na ochronę klimatu. Może więc będzie lepiej, jeśli negocjacje w ramach Konwencji załamią się... Z drugiej strony nie ma obecnie alternatywy, gdzie można by budować nowe porozumienie.
· UE jest siłą napędowa procesu negocjacyjnego, ale w małym stopniu przyczynia się do postępu w uzyskiwaniu rzeczywistych rezultatów chroniących klimat.
· Chociaż coraz powszechniej uważa się, że Konwencja Klimatyczna to konwencja gospodarcza, to nie powinniśmy zapominać, że jej celem jest powstrzymanie zmiany klimatu na poziomie +1,5, maksymalnie +2,0oC. Jest wiele stron, którym na tym zależy, coraz częściej zależy na tym także przemysłowi.
· Polska rozumie, że prezydencja UE nie służy do forsowania polskich interesów, ale na rozwiązywaniu problemów istotnych dla całej Unii z uwzględnieniem wszystkich interesów i budowaniu konsensu. Zatem Polska nie powinna dążyć w trakcie prezydencji do forsowania swoich interesów – wszystkie sprawy powinna „zamknąć” przed prezydencją lub przenieść je na czas po jej zakończeniu.
· Bez współdziałania krajów rozwijających się nie będzie możliwa ochrony klimatu. Negocjacje w Cancun pokazały pęknięcie w ramach G-77: część z krajów tej grupy uznaje jednoznacznie, że interes Chin, nie jest interesem większości państwa G-77. Z nimi właśnie UE powinna tworzyć sojusze. Należy jednak pamiętać, że nie uda się zbudować z nimi aliansu we wszystkich kwestiach negocjowanych w ramach UNFCCC. Być może z jednym sojusznikiem będzie można ustalić jedną, dwie, góra trzy kwestie, z drugim pozostałe.
· Podniesienie celu redukcyjnego powyżej 20% jest potrzebne części krajów UE dla przestawienia gospodarki na bardziej progresywną i odejścia od sektorów schyłkowych. Jest jednak wątpliwość, czy działania nie powinny iść z dołu, a nie być narzucane od góry.
· Polityka UE jest wypadkową interesów głównych graczy (kraje tzw. starej Unii Europejskiej). Interesy nowych krajów UE sąw niej uwzględniane w zbyt małym stopniu. Nowe kraje członkowskie potrzebują raczej „burden afford” niż „burden sharing”.
· Ogromne znaczenie dla przyszłości polityki klimatycznej UE będzie miała następna perspektywa finansowa. Jeśli UE nie będzie integrować swoich polityk na różnym polu (tak jak to jest teraz – np. brak integracji polityki klimatycznej i transportowej) to realizacja jakichkolwiek celów redukcyjnych nie będzie możliwa.
· „Coppenhagen Accord” staje się nowym celem, nowym wyznacznikiem architektury zobowiązań w ramach Konwencji. To z jednej strony wyznacza różne cele dla poszczególnych krajów Aneksu I, ale z drugiej włączenie w wysiłki redukcyjne państw spoza Aneksu I – części krajów rozwijających się. Przyjęcie „Coppenhagen Accord” jako postawy przyszłego porozumienia oznacza ograniczenie emisji w stopniu nie pozwalającym na realizację celu max + 2,0oC.
Kilka głównych myśli z debaty:
· Polityka UE zmieniła się: wpierw po konferencji w Kopenhadze (COP 15, 2009), później po Cancun (COP 16, grudzień 2010). UE, która straciła znaczenia jako globalny lider i partner negocjacji podczas negocjacji w Kopenhadze, w Cancun budowała nowe zasady kierowania UE: kto powinien kierować UE, kto w jej imieniu występować. Tym niemniej siłą Unii jest umiejętność budowy wspólnego stanowiska pomimo znacznych różnic pomiędzy krajami członkowskimi.
· Choć niektórzy sądzę, iż COP 16 zakończył się sukcesem, szczyt nie przesądził przede w tak kluczowych kwestiach, jak: czy zostanie w Durbanie wypracowane porozumienie globalne oraz czy Strony powrócą do negocjacji bilateralnych. Owacje w Cancun wskazują, że Stronom (przynajmniej części z nich) chodziło bardziej o uzyskanie porozumienia przedłużającego negocjacje, a nie osiągnięcie rezultatów pozwalających na ochronę klimatu. Może więc będzie lepiej, jeśli negocjacje w ramach Konwencji załamią się... Z drugiej strony nie ma obecnie alternatywy, gdzie można by budować nowe porozumienie.
· UE jest siłą napędowa procesu negocjacyjnego, ale w małym stopniu przyczynia się do postępu w uzyskiwaniu rzeczywistych rezultatów chroniących klimat.
· Chociaż coraz powszechniej uważa się, że Konwencja Klimatyczna to konwencja gospodarcza, to nie powinniśmy zapominać, że jej celem jest powstrzymanie zmiany klimatu na poziomie +1,5, maksymalnie +2,0oC. Jest wiele stron, którym na tym zależy, coraz częściej zależy na tym także przemysłowi.
· Polska rozumie, że prezydencja UE nie służy do forsowania polskich interesów, ale na rozwiązywaniu problemów istotnych dla całej Unii z uwzględnieniem wszystkich interesów i budowaniu konsensu. Zatem Polska nie powinna dążyć w trakcie prezydencji do forsowania swoich interesów – wszystkie sprawy powinna „zamknąć” przed prezydencją lub przenieść je na czas po jej zakończeniu.
· Bez współdziałania krajów rozwijających się nie będzie możliwa ochrony klimatu. Negocjacje w Cancun pokazały pęknięcie w ramach G-77: część z krajów tej grupy uznaje jednoznacznie, że interes Chin, nie jest interesem większości państwa G-77. Z nimi właśnie UE powinna tworzyć sojusze. Należy jednak pamiętać, że nie uda się zbudować z nimi aliansu we wszystkich kwestiach negocjowanych w ramach UNFCCC. Być może z jednym sojusznikiem będzie można ustalić jedną, dwie, góra trzy kwestie, z drugim pozostałe.
· Podniesienie celu redukcyjnego powyżej 20% jest potrzebne części krajów UE dla przestawienia gospodarki na bardziej progresywną i odejścia od sektorów schyłkowych. Jest jednak wątpliwość, czy działania nie powinny iść z dołu, a nie być narzucane od góry.
· Polityka UE jest wypadkową interesów głównych graczy (kraje tzw. starej Unii Europejskiej). Interesy nowych krajów UE sąw niej uwzględniane w zbyt małym stopniu. Nowe kraje członkowskie potrzebują raczej „burden afford” niż „burden sharing”.
· Ogromne znaczenie dla przyszłości polityki klimatycznej UE będzie miała następna perspektywa finansowa. Jeśli UE nie będzie integrować swoich polityk na różnym polu (tak jak to jest teraz – np. brak integracji polityki klimatycznej i transportowej) to realizacja jakichkolwiek celów redukcyjnych nie będzie możliwa.
· „Coppenhagen Accord” staje się nowym celem, nowym wyznacznikiem architektury zobowiązań w ramach Konwencji. To z jednej strony wyznacza różne cele dla poszczególnych krajów Aneksu I, ale z drugiej włączenie w wysiłki redukcyjne państw spoza Aneksu I – części krajów rozwijających się. Przyjęcie „Coppenhagen Accord” jako postawy przyszłego porozumienia oznacza ograniczenie emisji w stopniu nie pozwalającym na realizację celu max + 2,0oC.
NEGOCJACJE NAD GLOBALNYM POROZUMIENIEM KLIMATYCZNYM –
OCENA DZIAŁAŃ UNII EUROPEJSKIEJ
Uczestnicy:
Andrzej Błachowicz
Doradca Ministra, Ministerstwo Środowiska
Andrzej Kassenberg
Prezes Instytutu na rzecz Ekorozwoju
Mirosław Sobolewski
Ekspert Biura Analiz Sejmowych
Ernest Wyciszkiewicz
Koordynator Programu ds. Energii, Polski Instytut Spraw Międzynarodowych
Marta Zielińska
Departament Strategii i Planowania, Ministerstwo Spraw Zagranicznych
Prowadzenie
Zbigniew Karaczun
Polski Klub Ekologiczny, Prezes Okręgu Mazowieckiego
OCENA DZIAŁAŃ UNII EUROPEJSKIEJ
Uczestnicy:
Andrzej Błachowicz
Doradca Ministra, Ministerstwo Środowiska
Andrzej Kassenberg
Prezes Instytutu na rzecz Ekorozwoju
Mirosław Sobolewski
Ekspert Biura Analiz Sejmowych
Ernest Wyciszkiewicz
Koordynator Programu ds. Energii, Polski Instytut Spraw Międzynarodowych
Marta Zielińska
Departament Strategii i Planowania, Ministerstwo Spraw Zagranicznych
Prowadzenie
Zbigniew Karaczun
Polski Klub Ekologiczny, Prezes Okręgu Mazowieckiego
Przedmiotem debaty były następujące zagadnienia:
- skuteczność dyplomacji klimatycznej UE, w kontekście sposobu zawarcia porozumienia w Kopenhadze oraz wyników COP 16 w Cancun,
- ocena unijnych aspiracji do przewodzenia globalnym negocjacjom klimatycznym,
- skuteczność polityki „ambitnych celów” w kontekście międzynarodowym
- czynniki ograniczające efektywność działań UE – brak wewnętrznej spójności czy niedostatecznie rozwinięte instrumenty zewnętrzne,
- konsultacje i budowanie koalicji z innymi państwami w globalnych negocjacjach klimatycznych,
- możliwości osiągnięcia przez Unię Europejską rezultatów negocjacji najbliższych przyjętym celom.
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności