- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Polityka klimatyczna
Pakiety zielonych bodźców ekonomicznych mogą wygiąć krzywą emisji po COVID-19 (21291)
2020-04-29Drukuj
Nowa analiza opublikowana przez Climate Action Tracker (CAT) wskazuje na silne korzyści gospodarcze i związane ze zmianami klimatu, jeśli rządy przyjmą pakiety zielonych bodźców w odpowiedzi na pandemię COVID-19.
I odwrotnie, jeśli rządy nie wdrożą strategii i polityk rozwoju niskoemisyjnego - lub wycofają istniejące polityki klimatyczne - w odpowiedzi na nadchodzący kryzys gospodarczy, emisje mogą wzrosnąć, a nawet przekroczyć wcześniej prognozowane poziomy do 2030r., pomimo niższego wzrostu gospodarczego w tym okresie do 2030r.
W briefingu dla rządów biorących udział w dialogu klimatycznym w Petersbergu w dniach 27–28 kwietnia CAT modelował dwie ścieżki gospodarcze po COVID-19, połączył je z pięcioma możliwymi scenariuszami reakcji na bodziec i obliczył wynikające z nich trajektorie emisji.
„Nasze wyniki pokazują, że pakiety zielonych bodźców ekonomicznych miałyby zasadniczy wpływ na ograniczenie emisji w 2030r.”, powiedział Bill Hare z Climate Analytics, „ale w najgorszym przypadku, który obejmuje rodzaj odbicia paliw kopalnych, który zaobserwowaliśmy po 2008r. globalny kryzys finansowy, bodziec gospodarczy zostanie uzyskany kosztem już osiągniętej polityki klimatycznej.”
CAT oblicza również, że szkody ekonomiczne spowodowane przez pandemię prawdopodobnie spowodują spadek globalnej emisji CO2 z paliw kopalnych i przemysłu w 2020r. w przedziale 4-11%, a być może ponownie w 2021r. o 1% do 9% poniżej poziomów z 2019r.
Do celów analizy, CAT modelował dwie ścieżki gospodarcze: „optymistyczne ożywienie”, w którym stopy wzrostu gospodarczego w końcu powracają do tych prognozowanych przed COVID-19, oraz „pesymistyczne ożywienie”, w którym stopy wzrostu potrzebują dużo więcej czasu na odzyskanie i nie wracają do prognozowanych poziomów.
Następnie połączył je z pięcioma scenariuszami rozwoju reakcji na COVID-19: odbiciem paliw kopalnych, obecną polityką po COVID-19, słabym zielonym bodźcem, umiarkowanym zielonym bodźcem i silnym zielonym bodźcem.
„Konsekwencje ekonomiczne samego COVID-19 niewiele zrobią, aby obniżyć krzywą emisji w dół: głównie opóźniłyby wzrost”, powiedział prof. Niklas Höhne z NewClimate Institute.
„Rządy mają teraz możliwość opracowania pakietów zielonych bodźców ekonomicznych, które koncentrują się na rozwoju i infrastrukturze niskoemisyjnego systemu energetycznego oraz wydajności energetycznej, które prowadzą do znacznie niższej emisji gazów cieplarnianych do 2030r., przynosząc znaczne korzyści zdrowotne i inne, w tym ekonomiczne i związane z zatrudnieniem.”
Raport zawiera również szczegółowe rozwiązania na poziomie sektora z obiecującymi przykładami, jak mógłby wyglądać pakiet zielonych bodźców, ale także wskazuje przykłady działań, których należy unikać.
„Jeśli rządy skierują środki oznaczone na zmiany klimatu, aby zaradzić pandemii, ożywienie gospodarcze w wyniku COVID-19 tylko pogrąży świat w kryzysie klimatycznym” - ostrzegł.
„Ten raport pokazuje, że przyszłość należy do rządów”, powiedział Bill Hare.
„Odzyskiwanie świata po COVID-19 stwarza zarówno możliwości, jak i zagrożenia dla zwiększenia naszej odporności na zmiany klimatu. Promowanie generujących zatrudnienie projektów budowlanych i infrastrukturalnych jako kluczowego filaru planowania naprawy, daje szansę na przemyślenie naszej krytycznej infrastruktury, podniesienia standardów i opracowania innowacyjnych rozwiązań. Wymaga to jednak odważnych działań i odważnego myślenia ”- powiedział Hare.
O ile rządy nie podejmą pozytywnych działań w celu zapewnienia, że stosowane przez nich środki stymulujące i reagujące koncentrują się na rozwoju niskoemisyjnym i zerowym, istnieje ryzyko wycofania się z polityki, a tym samym ograniczenia emisji do 2030r.
Źródło: CAN Europe
Podobne artykuły
- Kluczowe w Polsce jest odbudowanie naturalnej retencji
Polskę może dotknąć największa susza od dziesiątków lat. Rekordowo ciepła zima połączona z brakiem opadów sprawiła, że spada poziom wody w rzekach. W marcu padało najmniej w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat. – Takiej suszy hydrologicznej wiosną nie mieliśmy w historii pomiarów – mówi prof. Zbigniew Karaczun, ekspert Koalicji Klimatycznej. – Obawiam się, że pandemia koronawirusa może spowodować opóźnienia w podejmowaniu decyzji i działań rządu i władz samorządowych na rzecz przeciwdziałania skutkom suszy . Kluczowe w tym są działania, które mają przywrócić tzw. naturalną retencję.
Więcej
- Minister Klimatu kreśli plany dla Polski
Wyzwania związane z transformacją energetyczną, systemów transportowych, przemysłowych - w długim i średnim okresie pozostają takie same, jak były.
Więcej
- Polska – kraj, który może
Od czasu do czasu polski rząd obiecuje wyborcom, że będzie wysunie roszczenia od Niemiec o reparacje za skutki II wojny światowej. Miesiąc temu Minister Klimatu Michał Kurtyka, przywołał II Wojnę Światową i dziedzictwo ZSRR jako przeszkodę do transformacji energetycznej Polski. Niedawno także premier Morawiecki porównał możliwe skutki koronawirusa do II wojny światowej. Pytamy czy jest to dobry czas na sentymenty sprzed 70 lat?
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności