- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Polityka klimatyczna
Drugi tydzień szczytu klimatycznego COP 18 (15129)
2012-12-05Drukuj
"Podwińcie rękawy, jest wiele do zrobienia!" – nawołuje CAN International. Organizacje pozarządowe komentują dotychczasowe działania podczas negocjacji i domagają się konkretnych rozwiązań od dedydentów obradujących w Katarze.
Drugi tydzień na COP to więcej ludzi i bardziej intensywna praca, a także więcej napięcia, ponieważ wszyscy zaczynają odczuwać presję czasu. Trzeba zakończyć prace nad dokumentami, które z poszczególnych grup roboczych (i ciał wspierających) zostaną przekazane do decyzji COP lub CMP – czyli do głównych ścieżek negocjacji w ramach Konwencji Klimatycznej i protokołu z Kioto.
Stopniowo przyjeżdżają politycy wyższej rangi, premierzy, wicepremierzy, ministrowie różnych ministerstw (głównie środowiska), gdyż 4 grudnia rozpoczął się tak zwany "high level segment" – czyli część konferencji, na której podejmowane są konkretne decyzje.
Przed przybyciem najważniejszych decydentów, w miniony weekend, organizacje i instytucje obserwujące przebieg obrad oceniały sytuację, rezultaty pracy w pierwszym tygodniu negocjacji i zastanawiały się, czego domagać się od przybywających ministrów.
Lista, jak zwykle, jest długa. W "ECO", newsletterze przygotowywanym przez największą sieć uczestniczących w negocjacjach NGO – CAN International, znalazły się skierowane do ministrów słowa: "Podwińcie rękawy, jest wiele do zrobienia!", wraz ze wskazówkami, które mają politykom pomóc w pracy w tym tygodniu:
Bez oszukiwania! To nie pomaga w ochronie klimatu ani w budowaniu zaufania między stronami – dotyczy to wszystkich ścieżek i tematów, których strony nie mają ochoty omawiać, takich jak nadwyżka uprawnień do emisji w ramach KP, czy niechęć krajów rozwiniętych (pozostających poza KP) do stosowania rozwiązań oferowanych przez protokół, np. w zakresie zasad liczenia wysokości emisji – tak, by wysiłki wszystkich krajów można było porównać.
Stawcie czoła trudnym tematom! – w 2015 roku nowe porozumienie musi być gotowe. Nie ma czasu na zwłokę. Strony muszą odpowiedzieć na kluczowe pytania – co musimy zrobić, by uniknąć niebezpiecznego poziomu zmian klimatu? I jak to zrobimy? W odpowiedzi na pierwsze pytanie pomoże z pewnością właściwe skonstruowanie rewizji polityki klimatycznej – by jej zakres i sposób przeprowadzenia odpowiadał potrzebom i dawał prawdziwe odpowiedzi. Jednocześnie konieczne jest włączenie do negocjacji przyszłego porozumienia dyskusji dotyczącej sprawiedliwości procesu – kto powinien i kto może zrobić więcej? Na kim spoczywa największa odpowiedzialność? Komu trzeba pomóc i w jaki sposób? Trzeba też stawić czoła faktom – zmiany klimatu już zachodzą i są kraje, które już teraz potrzebują pomocy w radzeniu sobie z nimi. Tego tematu nie można pozostawić bez odpowiedzi i niezbędnych rozwiązań.
Z obietnic należy się wywiązywać! – a szczególnie z takich, które dotyczą finansów. Wywiązanie się ze zobowiązań w tym obszarze i odpowiedź na nowe potrzeby muszą znaleźć się wśród rezultatów tego COP-u. Niezbędne jest minimum 20 mld dol. w latach 2012-2015, a także zapewnienie stopniowego zwiększania środków – do 100 mld dol. rocznie w roku 2020.
Bądźcie ambitni! – zwiększcie cele redukcyjne swoich krajów oraz wysokość środków przeznaczanych na wsparcie działań redukcyjnych i adaptacyjnych w krajach, które potrzebują pomocy. To dotyczy wszystkich państw rozwiniętych – i Stanów Zjednoczonych i UE. Nawet, jeśli każdemu się wydaje, że już robi sporo... Jeśli nie podniesiecie swoich celów teraz, musicie w jasny sposób zobowiązać się do ich podniesienia. Nie stać nas na czekanie z poważniejszymi działaniami do roku 2020!
Zostawcie spóźnialskich w tyle! – planeta nie zaczeka, aż wszyscy w równym stopniu będziemy gotowi do działania. Nie może być dla nas wymówką, że czekamy na działania innych krajów – w ten sposób będziemy czekać każdy na każdego do czasu, gdy ograniczenie zmian klimatu do bezpiecznego poziomu nie będzie już możliwe. Czas na odwagę, na deklaracje podjęcia działań i zapewnienia środków dla skutecznej ochrony klimatu, na podjęcie decyzji! A po powrocie z COP będzie najwyższy czas na zabranie się do pracy!
Po przedstawieniu podpowiedzi i postulatów, organizacjom obserwującym negocjacje pozostaje przyglądanie się temu, co będzie działo się w tym tygodniu, analizowanie pojawiających się propozycji i rozwiązań, komentowanie i domaganie się skutecznego działania... oraz nadzieja, że politycy tym razem staną na wysokości zadania.
***
Z tematów najistotniejszych – coraz wyraźniej widać, że drugi okres rozliczeniowy protokołu z Kioto nie będzie skutecznie redukował emisji. Japonia, Kanada, Rosja i Nowa Zelandia nie chcą uczestniczyć w drugim okresie rozliczeniowym, ale jednocześnie domagają się dostępu do elastycznych mechanizmów redukcji emisji – choć nie po to, by je redukować...? Nierozwiązany pozostaje problem nadwyżki uprawnień do emisji z pierwszego okresu rozliczeniowego. Żaden z krajów nią dysponujących nie chce rozmawiać o anulowaniu uprawnień, czy ograniczeniach ich wykorzystania. Działania Polski w tym obszarze, tak jak i wypowiedzi naszego ministra na temat jednostek AAU, są na COP-ie komentowane i komentarze te nie należą niestety do przychylnych. Szczególnie w powiązaniu z ofertą goszczenia w Polsce kolejnego COP...
Urszula Stefanowicz
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności