- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Polityka klimatyczna
Agenda negocjacji klimatycznych 2011 (8621)
2011-05-05Drukuj
Między 3 a 8 kwietnia 2011 r. w Bangkoku odbyło się spotkanie stron Konwencji Klimatycznej ONZ (UNFCCC). Negocjatorzy ze 176 państw uzgodnili agendę prac na resztę roku, zgodnie z postanowieniami zeszłorocznego szczytu klimatycznego w Cancun.
ZIELONY FUNDUSZ KLIMATYCZNY
Pod koniec kwietnia (28-29.04.2011) odbyło się w Meksyku pierwsze spotkanie negocjatorów, dotyczące utworzenia Zielonego Funduszu Klimatycznego, który ma działać jako część finansowego mechanizmu Konwencji dla wsparcia krajów rozwijających się. Fundusz ma być zarządzany przez Radę złożoną z 24 stron Konwencji, z zachowaniem równowagi liczbowej między reprezentantami krajów rozwiniętych i rozwijających się. Jego zadanie polegać będzie na pomocy krajom rozwijającym się przy tworzeniu czystych technologii, źródeł czystej energii, adaptacji i ochronie terenów leśnych.
Powołaniem Zielonego Funduszu będzie się zajmować Tymczasowy Komitet złożony z 40 członków, w tym 15 państw rozwiniętych i 25 rozwijających się. Listę jego członków można zobaczyć na stronie unfccc.int/cancun_agreements. Polskę reprezentować będzie Andrzej Ciopiński, zastępca dyrektora Departamentu Zagranicznego w Ministerstwie Finansów. Zadaniem Komitetu jest przygotowanie dokumentacji opisującej działanie Funduszu w formie pozwalającej na akceptację podczas 17. sesji Porozumienia Stron w Durbanie, RPA, między 28 listopada a 9 grudnia tego roku (2011). Prace Komitetu mają być otwarte dla niezależnych organizacji, międzynarodowych obserwatorów i wspomagane przez instytucje finansowe. Porozumienie stron zaprosiło do współpracy Bank Światowy jako tymczasowego powiernika Funduszu mimo, że ruch ten nie spełnia oczekiwań wszystkich ze stron. Oznacza to bowiem, że decydujący wpływ na sposób zarządzania Funduszem może leżeć po stronie państw rozwiniętych.
Kraje rozwinięte zobligowały się do przeznaczania na Fundusz 100 mld dol. rocznie na pomoc w walce ze zmianami klimatu dla rozwijającej się części świata. Unia Europejska twierdzi, że jest to duże wyzwanie, jednak z udziałem funduszy publicznych oraz prywatnych (pod naciskiem banków i międzynarodowego rynku handlu emisjami) – do zrealizowania.
BONN, PÓŁMETEK DURBANU
Kolejne spotkanie przedstawicieli z całego świata będzie miało miejsce w Bonn, Niemcy, między 6 a 17 czerwca 2011 r. Celem jest wypracowanie propozycji przyszłego porozumienia, czyli gruntu pod Konferencję Klimatyczną w Durbanie. Na razie nie widać jednak zgody co do przyszłości protokołu z Kioto po 2012r. Strony negocjacji różnie postrzegają swój udział w nowym porozumieniu oraz jego kształt.
Gospodarki rozwijające się popierają kontynuację Protokołu z Kioto, lecz wiadomo już dziś, że kraje rozwinięte są temu przeciwne. Japonia i Rosja odrzucają tę drogę. USA nie weszły na tę drogę ani jedną nogą. Będąc drugim producentem gazów cieplarnianych na świecie, Stany Zjednoczone, nie ratyfikowały Protokołu z Kioto. Głównym zarzutem krajów rozwiniętych jest to, że Protokół niewystarczająco uwzględnia redukcję emisji ze strony wschodzących gospodarek, będących jednymi z największych emitentów, np. Chiny. Drugi punkt spięcia stanowią sprawy techniczne takie, jak handel niewykorzystanymi limitami emisji, które utrudniają osiągnięcie oraz oszacowanie faktycznych redukcji.
Kluczową sprawą przed konferencją klimatyczną w Durbanie jest porozumienie między najbardziej rozwiniętymi państwami w celu pokonania tych różnic zdań oraz wypracowanie wspólnej koncepcji w sprawie redukcji emisji. Oczekiwania, nadzieje i zobowiązania tych stron muszą spotkać się w tym samym miejscu jeszcze przed grudniem tego roku. Do nas należy regularne sprawdzanie, czy miejsce to nie leży zbyt blisko aktualnego położenia na mapie redukcji emisji. Ponadto, porozumienie powinno w końcu zawierać wiążące zobowiązania USA.
NOWE STANOWISKO CHIN
Wątpliwościom co do zachowania wschodzących gospodarek odpowiada ostatnio chiński przedstawiciel w negocjacjach klimatycznych ONZ. Ogłosił on, że Chiny są w trakcie przygotowywania aktów prawnych poświęconych zmianom klimatu oraz opracowywania niskoemisyjnej strategii rozwoju.
Xie Zhenhua, przewodniczący Państwowej Komisji ds. Rozwoju i Reformy (NDRC), twierdzi, że jest sprawą wielkiej wagi, aby Chiny ujęły zmiany klimatu w prawnej formie. Poinformował też, że Chiny nie zwlekają z publikacją regulacji dotyczących zarządzania projektami i współpracą w zakresie Clean Development Mechanism.
W marcu tego roku (2011), Rada Państwowa Chin uchwaliła kolejny pięcioletni plan, w którym kluczowym zadaniem jest aktywna walka ze zmianami klimatu. Zapowiedziano zmniejszenie zużycia energii na każdą jednostkę PKB o 16% i redukcję emisji CO2 na każdą jednostkę PKB o 17% w następnych 5 latach.
Chiny zamierzają czerpać z legislacyjnych doświadczeń innych państw w kwestii walki ze zmianami klimatu oraz pogłębiać współpracę z globalnymi partnerami.
Największe gospodarki świata powinny dawać przykład obniżając emisyjność i energochłonność. Przewidziane zmiany nie są wystarczające, aby zatrzymać wzrost globalnej temperatury poniżej 2 st. C, trzeba jednak przyznać, że jest to krok naprzód.
Informacje w artykule pochodzą ze stron: unfccc.int,
i news.xinhuanet.com/english2010/china/2011-04/27/c_13847244.htm.
Dokładny kalendarz spotkań dla każdego z ciał Konwencji dostępny jest na stronie: unfccc.int/meetings/unfccc_calendar/items/2655.php.
źródło: DlaKlimatu.pl
www.dlaklimatu.pl
Pod koniec kwietnia (28-29.04.2011) odbyło się w Meksyku pierwsze spotkanie negocjatorów, dotyczące utworzenia Zielonego Funduszu Klimatycznego, który ma działać jako część finansowego mechanizmu Konwencji dla wsparcia krajów rozwijających się. Fundusz ma być zarządzany przez Radę złożoną z 24 stron Konwencji, z zachowaniem równowagi liczbowej między reprezentantami krajów rozwiniętych i rozwijających się. Jego zadanie polegać będzie na pomocy krajom rozwijającym się przy tworzeniu czystych technologii, źródeł czystej energii, adaptacji i ochronie terenów leśnych.
Powołaniem Zielonego Funduszu będzie się zajmować Tymczasowy Komitet złożony z 40 członków, w tym 15 państw rozwiniętych i 25 rozwijających się. Listę jego członków można zobaczyć na stronie unfccc.int/cancun_agreements. Polskę reprezentować będzie Andrzej Ciopiński, zastępca dyrektora Departamentu Zagranicznego w Ministerstwie Finansów. Zadaniem Komitetu jest przygotowanie dokumentacji opisującej działanie Funduszu w formie pozwalającej na akceptację podczas 17. sesji Porozumienia Stron w Durbanie, RPA, między 28 listopada a 9 grudnia tego roku (2011). Prace Komitetu mają być otwarte dla niezależnych organizacji, międzynarodowych obserwatorów i wspomagane przez instytucje finansowe. Porozumienie stron zaprosiło do współpracy Bank Światowy jako tymczasowego powiernika Funduszu mimo, że ruch ten nie spełnia oczekiwań wszystkich ze stron. Oznacza to bowiem, że decydujący wpływ na sposób zarządzania Funduszem może leżeć po stronie państw rozwiniętych.
Kraje rozwinięte zobligowały się do przeznaczania na Fundusz 100 mld dol. rocznie na pomoc w walce ze zmianami klimatu dla rozwijającej się części świata. Unia Europejska twierdzi, że jest to duże wyzwanie, jednak z udziałem funduszy publicznych oraz prywatnych (pod naciskiem banków i międzynarodowego rynku handlu emisjami) – do zrealizowania.
BONN, PÓŁMETEK DURBANU
Kolejne spotkanie przedstawicieli z całego świata będzie miało miejsce w Bonn, Niemcy, między 6 a 17 czerwca 2011 r. Celem jest wypracowanie propozycji przyszłego porozumienia, czyli gruntu pod Konferencję Klimatyczną w Durbanie. Na razie nie widać jednak zgody co do przyszłości protokołu z Kioto po 2012r. Strony negocjacji różnie postrzegają swój udział w nowym porozumieniu oraz jego kształt.
Gospodarki rozwijające się popierają kontynuację Protokołu z Kioto, lecz wiadomo już dziś, że kraje rozwinięte są temu przeciwne. Japonia i Rosja odrzucają tę drogę. USA nie weszły na tę drogę ani jedną nogą. Będąc drugim producentem gazów cieplarnianych na świecie, Stany Zjednoczone, nie ratyfikowały Protokołu z Kioto. Głównym zarzutem krajów rozwiniętych jest to, że Protokół niewystarczająco uwzględnia redukcję emisji ze strony wschodzących gospodarek, będących jednymi z największych emitentów, np. Chiny. Drugi punkt spięcia stanowią sprawy techniczne takie, jak handel niewykorzystanymi limitami emisji, które utrudniają osiągnięcie oraz oszacowanie faktycznych redukcji.
Kluczową sprawą przed konferencją klimatyczną w Durbanie jest porozumienie między najbardziej rozwiniętymi państwami w celu pokonania tych różnic zdań oraz wypracowanie wspólnej koncepcji w sprawie redukcji emisji. Oczekiwania, nadzieje i zobowiązania tych stron muszą spotkać się w tym samym miejscu jeszcze przed grudniem tego roku. Do nas należy regularne sprawdzanie, czy miejsce to nie leży zbyt blisko aktualnego położenia na mapie redukcji emisji. Ponadto, porozumienie powinno w końcu zawierać wiążące zobowiązania USA.
NOWE STANOWISKO CHIN
Wątpliwościom co do zachowania wschodzących gospodarek odpowiada ostatnio chiński przedstawiciel w negocjacjach klimatycznych ONZ. Ogłosił on, że Chiny są w trakcie przygotowywania aktów prawnych poświęconych zmianom klimatu oraz opracowywania niskoemisyjnej strategii rozwoju.
Xie Zhenhua, przewodniczący Państwowej Komisji ds. Rozwoju i Reformy (NDRC), twierdzi, że jest sprawą wielkiej wagi, aby Chiny ujęły zmiany klimatu w prawnej formie. Poinformował też, że Chiny nie zwlekają z publikacją regulacji dotyczących zarządzania projektami i współpracą w zakresie Clean Development Mechanism.
W marcu tego roku (2011), Rada Państwowa Chin uchwaliła kolejny pięcioletni plan, w którym kluczowym zadaniem jest aktywna walka ze zmianami klimatu. Zapowiedziano zmniejszenie zużycia energii na każdą jednostkę PKB o 16% i redukcję emisji CO2 na każdą jednostkę PKB o 17% w następnych 5 latach.
Chiny zamierzają czerpać z legislacyjnych doświadczeń innych państw w kwestii walki ze zmianami klimatu oraz pogłębiać współpracę z globalnymi partnerami.
Największe gospodarki świata powinny dawać przykład obniżając emisyjność i energochłonność. Przewidziane zmiany nie są wystarczające, aby zatrzymać wzrost globalnej temperatury poniżej 2 st. C, trzeba jednak przyznać, że jest to krok naprzód.
Informacje w artykule pochodzą ze stron: unfccc.int,
i news.xinhuanet.com/english2010/china/2011-04/27/c_13847244.htm.
Dokładny kalendarz spotkań dla każdego z ciał Konwencji dostępny jest na stronie: unfccc.int/meetings/unfccc_calendar/items/2655.php.
źródło: DlaKlimatu.pl
www.dlaklimatu.pl
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności