więcej


Pasywna szkoła w Budzowie (15783)

2013-06-03

Drukuj
galeria

Szkoła w Budzowie to pierwsza w Polsce placówka edukacyjna zbudowana w standardzie pasywnym. W porównaniu do tradycyjnych budynków szkolnych roczne koszty ogrzewania pasywnej szkoły są 40 razy niższe.

Rodzaj inwestycji: Pasywny budynek użyteczności publicznej.

Inwestor: Gmina Stoszowice.

Projektant i wykonawca: Projekt szkoły powstał w pracowni architektonicznej Bończa Studio, a generalnym wykonawcą była firma Budostal 2.

Lokalizacja: Szkoła znajduje się w miejscowości Budzów (gmina Stoszowice), w województwie dolnośląskim.

Opis inwestycji: Szkoła w Budzowie to pierwsza w Polsce placówka edukacyjna zbudowana w standardzie pasywnym. Budowa obiektu trwała ponad rok. W ramach inwestycji powstał jednokondygnacyjny budynek o powierzchni ok. 800 m2, który zapewnia miejsce do nauki ok. 180 uczniom. Na parterze szkoły znajdują się świetlica, stołówka z zapleczem do przygotowywania posiłków, pokój nauczycielski, szatnie i pomieszczenia gospodarcze. Na piętrze zaplanowano sześć sal lekcyjnych. Placówka funkcjonuje od września 2012 r. (uroczyste otwarcie szkoły odbyło się 26 października 2012 r.).
 
szkola korytarz
Szkolny korytarz (fot. Urząd Gminy Stoszowice)
 
Zastosowane rozwiązania energooszczędne i technologie OZE: Szkoła w Budzowie została zaprojektowana z zachowaniem podstawowych założeń architektonicznych dotyczących budynków pasywnych. Prosta i zwarta bryła zapewnia odpowiednią szczelność obiektu. Równie ważne jest prawidłowe usytuowanie budynku, umożliwiające maksymalne doświetlanie wnętrz naturalnym światłem. Wyjątkową energooszczędność gwarantuje m.in. ocieplenie ścian budynku warstwą srebrnoszarego styropianu z dodatkiem grafitu, którego cząstki dodatkowo absorbują promieniowanie cieplne. W budynku zastosowano pompy ciepła oraz rekuperatory, umożliwiające odzyskiwanie wywiewanego ciepła. W obiekcie zamontowano także wydajne energetycznie okna, które z jednej strony minimalizują straty energii, a z drugiej strony odpowiadają za zyski energii od słońca. Ponadto w przyszłości na dachu budynku mają być zainstalowane panele fotowoltaiczne, dzięki którym szkoła będzie mogła pozyskiwać energię słoneczną.
 
szkola budynek2Budynek szkoły pasywnej (fot. Urząd Gminy Stoszowice)
 
Zastosowane technologie sprawiają, że przenikalność przegród jest średnio 3 razy niższa niż w tradycyjnych budynkach, zapotrzebowanie na ciepło 4 razy niższe niż dla budynków pasywnych (3,16 kWh/m2/rok), a szczelność 3 razy lepsza niż w budynkach pasywnych. Zapotrzebowanie na energię pierwotną wynosi 71,31 kWh/m2/rok. Ta ilość energii wystarcza na ogrzewanie budynku, przygotowanie ciepłej wody użytkowej, pracę urządzeń elektrycznych i oświetlenie.
 
szkola budynek3
Budynek szkoły pasywnej (fot. Urząd Gminy Stoszowice)
 
Koszty wykonania, koszty eksploatacji oraz przewidywany okres zwrotu inwestycji: Inwestycja kosztowała prawie 3,4 mln zł i była droższa od tradycyjnego budynku o ok. 10–15% wartości inwestycji. Szacunkowy koszt ogrzania budynku to ok. 1000 zł rocznie. Dla porównania, koszt ogrzania tradycyjnego budynku o podobnej wielkości wynosi rocznie ok. 40 tys. zł (z uwzględnieniem kosztów paliwa oraz wynagrodzenia palacza). Koszty ogrzewania pasywnej szkoły w Budzowie są więc ok. 40 razy niższe. Z wyliczeń władz gminy (uwzględniających m.in. koszty podobnych inwestycji w sąsiednich samorządach) wynika, że przy założeniu, że cena paliw będzie stała, zwrot nadpłaty nastąpi po ok. 10 latach. Jednak uwzględniając rosnące ceny energii oraz to, że gaz w ciągu 3 lat podrożał niemal 50%, władze gminy szacują, że dodatkowy wydatek zwróci się już po 6–7 latach.
 
szkola sala lekcyjnaSala lekcyjna (fot. Urząd Gminy Stoszowice)
 
Przeszkody w realizacji inwestycji i problemy podczas budowy: Marek Janikowski, wójt gminy Stoszowice i inicjator budowy, wspomina w udzielanych wywiadach, że na ich „zerowy” budynek nie udało się uzyskać znaczącej dotacji, ponieważ nie ma w Polsce programu, który wspierałby budowę niskoenergetycznych budynków użyteczności publicznej. W jego ocenie dotacja w wysokości 20–30% pomogłaby w podejmowaniu decyzji o budowie pasywnych budynków w Polsce. Dla lokalnych władz problemem może być także opracowanie głównych założeń technicznych i przygotowanie programu funkcjonalno-użytkowego (PUF) na potrzeby ogłoszenia przetargu. W pracach przygotowawczych zwrócono się o pomoc do ekspertów z Polski, Czech i Niemiec (m.in. projektantów poznanych podczas wizyty studyjnej w Saksonii, która zainspirowała władze gminy do wybudowania pasywnej szkoły). W wywiadach wójt gminy przestrzega także przed potencjalnymi problemami w relacjach na linii zamawiający – projektant – wykonawca. Podstawą dobrych relacji i zakończenia inwestycji w terminie powinny być precyzyjne zapisy programu funkcjonalno-użytkowego (PUF).

 

ChronmyKlimat.pl
Energooszczędne 4 kąty


Udostępnij wpis swoim znajomym!



Podobne artykuły


Podziel się swoją opinią



Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju



Portal dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej